Helgtripp till Borgafjäll

Härifrån Sorsele till Borgafjäll är det cirka 25 mil enkel biljett, vi kom fram vid åtta tiden på kvällen och inte en snöflinga på vägen, bara lite regn och dimmigt över blaikfjället.

Stuga med sängar att sova i, bastu och ved kamin. Det var jätte fint! Och jag tror den som trivdes riktigt bäst var den minsta i familjen, vår hund Adam. På dagarna låg han på soffan och filosofera, han passade säkert på att lapa in energier från luften och dess höga fjäll. Det ska ni veta det gjorde jag med.

Härlig plats med tysthet, stillhet, rofylldhet, och ibland kändes det som om vi var de enda människorna på denna planet. Ja det är sant! För i den stugbyn vi campade på, var det inget ös eller party skål bakom stugknuten bara stjärnor som lyste på himlavalvet. Borgafjäll Hotell var för tillfället stängt i helgen. En stilren byggnad som är ritat av den världsberömda arkitekten Ralph Erskine, tyvärr så blev det inga kort därifrån, men ni kan gå in på www.soothlapland.com

Det blev istället fjäll, häst och så förstås allt som kom i vägen på mina kort. Snö pinnar, granar och bil antenn. Men det är ju liksom mig, stolpar och åter stolpar för hela slanten. Här ser ni hur den duktiga fotografen kan ta bilder.

Det ska föreställa hästar.. om ni inte ser så står de bakom pinnarna.

Hälften asfalt, resten husvagn.

På husvagnscampingen var det Kabe husvagnar uppradade efter varandra, Polarvagnar lika så. Det var mycket av den varan i det området, min kamera kunde inte ta in allt. Jag blev faktiskt ganska förvånad det var väldigt många, det kunde ses när vi körde förbi på vägen. Förstås just då så hade jag inte kameran i fickan. Även en restaurang som heter ”Björn idet” fanns vid campingen trevlig lokal där de även har dans och pub aftnar. Maten var suverän Pizzor och olika rätter, ett exempel fisk och det älskar ju jag.

I helgen var det lugnt men jag tror säkert de får fullt upp till Jul och nyårs fester, med massor av aktiviteter i ett Borgafjäll med dess natursköna inramningar av de höga storslagna fjällen.

Se där! En Snöö..pinne.

Jag blev förresten lite påmind om boken jag läste en gång, den är skriven av Bernhard Nordh och heter ”Fjällfolk. Den boken handlar om marsfjället och dess mödor, fjället ligger väl någonstans runt krokarna mot Saxnäs förmodar jag.  ”väldigt spännande bok tycker åtminstone jag.

När vi åkte hemåt stannade vi i Dikanäs, jag ville inte missa gamla Folketshus, där min älskade mor och hennes väninna Kerstin dansade i, till sena kväll. Transportmedlet! Cykel, och hotellet var ett eget tält.

Vill även poängtera en sak! I Dikanäs finns en restaurang invid MC-Museet (tyvärr så såg jag inte vad matstället hette), vi stannade där en stund för att fika men det blev god mat, och det ingick också kaffe, pepparkakor och lussebullar. Glöm inte att åka förbi om ni skulle passera, hon som äger matstället har även hemstickat. Tröjor, sockar och presenter, och jag kände mig väldigt välkommen när jag gick in genom dörren.

Ja! Sen blev det raka vägen hem, men jag tog med mig lite av energierna från Borgafjäll, och matställen. ”Energitjuv” var jag i helgen, men jag hoppas den energin stannar kvar åtminstone ett tag framöver.