kaberglund

Du skall icke ladda ner!

Mediebranschen vill lägga till ett nytt budord i Bibeln, nämligen “Du skall icke ladda ner utan lov”. Mediebranschen har inte lagt fram förslaget till påven ännu, men de har fått med sig Frankrike, USA och delar av EU. Allt bara för att några få personer ska få tjäna lite pengar. Så vi begränsar alltså internet bara för att mediebolagen ska få mer pengar, borde vi inte då förbjuda personbilar så att bussbolagen kan tjäna lite mer pengar? Personligen tycker jag att det finns större anledning till det. Visst, att ladda ner upphovsskyddat material utan lov är olagligt, men det är åtminstone inte farligt för miljön eller hälsan. Att köra runt med en personbil är både dåligt för miljön, dåligt för hälsan och farligt för allmänheten. Borde vi inte förbjuda bilar i så fall? Fast om vi förbjuder bilar så kommer ju bensinbolagen att gå under, och så kan vi ju inte ha det.

 

Media borde fatta att Internet är framtiden för deras bransch. Miljön för deras marknad har förändrats, och precis som i naturen gäller det att anpassa sig eller dö ut. Men tydligen har mediebranschen inte läst så mycket av Darwins evolutionsteori, snarare så tyr sig mediebranschen till någon gammal lagbok om Upphovsrätten som skrevs innan datorerna var uppfunna, lite som att katolikerna tyr sig till Bibeln som skrevs för 2000 år sedan innan människan ens visste vad ordet moral betydde. Jag tycker att mediebranschen borde titta på vad som hände med kyrkan och försöka att inte upprepa deras misstag.

Kyrkan försökte stoppa utvecklingen, försökte kväva vetenskapen i dess vagga, men misslyckades. Det enda som skedde var att kyrkan i slutändan tappade förtroendet och därmed folk som trodde på dem. Kyrkan har gått från att vara en världsmakt till att vara de som ser till så att vi har någonstans att begrava våra döda på. Nu försöker media begrava Internet och framtiden, och de kommer inte att lyckas bättre än kyrkan. Folk kommer alltid att ta sig runt de nya lagarna och Internet kommer att utvecklas vidare. Utvecklingen går inte att stoppa. Så mediebranschen kan antingen acceptera det och försöka anpassa sig, eller så kan de vägra och sakta men säkert dö ut. För det kommer alltid att finnas artister och konstnärer som är villiga att skapa sina verk gratis, bara för att de tycker att det är roligt.

Så ett tips till hela mediebranschen. Lägg mindre energi på att försöka förhindra det oundvikliga och mer tid på att försöka anpassa er till framtiden.

kaberglund.spaces.live.com

En kommentar

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.