Skolan som experimentobjekt

Att skolfrågorna är i fokus har väl inte förbigått någon .. Många förvånas säkert inte heller över det dåliga resultat den sk. Pisa-rapporten påvisade .

Det har under många , många år kommit nya riktlinjer , läroplaner och allt vad det nu kan kallas , som inneburit nya och svåra prövningar för både personal och elever i skolan .

Man borde gå tillbaka och fråga sig varför vi bedriver skolverksamhet ?!

Jo , det ska vi göra enbart för BARNENS skull !

För att dom ska kunna leva ett eget liv utifrån sina egna förutsättningar och talanger . Men både vad det gäller kunskaper , läsa , räkna och så vidare . Men även lära sig hur livet fungerar socialt i samklang med andra människor .

Det sistnämnda , den sociala biten lyckades man ta bort i och med ” Det fria skolvalet ” infördes . Jag tror det var på 80-talet .

Innan dess gick barnen i skola i sitt närområde . Man kände redan dom andra barnen i skolan . Föräldrarna kände eller lärde känna varann och barnen ,  och även inom boendeområdet ingav det trygghet för barnen , som visste vem som var förälder till den och den osv .

Barn som börjar skolan har från början inga fördomar , varken mot invandrare eller andra som kommer från en annan socialgrupp . Barn till arbetslösa och barn till akademiker kunde sitta sida vid sida och samarbeta . Jag påstår att den lärdomen försvann helt och hållet i och med det fria skolvalet ..

Vem är det då som väljer skola ?!   Barn som börjar lågstadiet kan ju inte veta vilken skola dom vill gå i ! Det är ju föräldrarna som väljer !!!

Jag upprepar …. vi har inte skolan för föräldrarnas skull , utan för att barnen ska få kunskaper för livet !!

Fortsätter med synpunkterna i morgon …………….

2 kommentarer

  1. Maria Lundmark Hällsten

    Jag pratade med en vän igår… om just skolan, hon är utbildad pedagog och jobbar för tillfället som fritidsledare. Jag sa att jag tycker det är så synd att alla barn ska in i samma mall, ingen får vara bättre än någon annan, utan när dom är klar med sin uppgift ska dom hållas tillbaka så alla kommer ikapp. Detta resulterar förmodligen, i många fall, att eleverna ledsnar, tappar intresset och sedan får det vara.

    Vännen berättade då att dom gjort i ordning ett rum, där barnens fantasi ska få leka fritt… det var tanken… men nu har det tydligen blivit så att många av dom som jobbar där, fixar inte ett organiserat kaos, vilket det kan bli om barnen får välja fritt vad dom vill göra… men då försvinner ju också det där fria…fantasin. Jättetråkigt att det ska bli så där.

    Dessutom verkar skolorna vara tacksamma att göra besparingar med, och det är fruktansvärt tragiskt, utbildning, barn och ungdomar är inget man ska snåla in på, dom behövs här och i framtiden. Ha en fin lördagskväll!

    • Inga-Britt Gustavsson (inläggsförfattare)

      Jag har absolut inget emot att alla får utvecklas var och en efter sin förmåga . Det är ju just det som fattas . Men ska det sparas i kommunerna , är det lätt att göra det på skolan , och det som oroar mig är att barn som inte har föräldrar , som ställer upp och hjälper dom är dom stora förlorarna .
      Och i samhället i stort eftersom dom ofta hamnar i kretsar dom inte borde vistas i .
      Mer personal och mindre klasser är en nödvändighet !

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.