Skolan som experimentobjekt
Att skolfrågorna är i fokus har väl inte förbigått någon .. Många förvånas säkert inte heller över det dåliga resultat den sk. Pisa-rapporten påvisade .
Det har under många , många år kommit nya riktlinjer , läroplaner och allt vad det nu kan kallas , som inneburit nya och svåra prövningar för både personal och elever i skolan .
Man borde gå tillbaka och fråga sig varför vi bedriver skolverksamhet ?!
Jo , det ska vi göra enbart för BARNENS skull !
För att dom ska kunna leva ett eget liv utifrån sina egna förutsättningar och talanger . Men både vad det gäller kunskaper , läsa , räkna och så vidare . Men även lära sig hur livet fungerar socialt i samklang med andra människor .
Det sistnämnda , den sociala biten lyckades man ta bort i och med ” Det fria skolvalet ” infördes . Jag tror det var på 80-talet .
Innan dess gick barnen i skola i sitt närområde . Man kände redan dom andra barnen i skolan . Föräldrarna kände eller lärde känna varann och barnen , och även inom boendeområdet ingav det trygghet för barnen , som visste vem som var förälder till den och den osv .
Barn som börjar skolan har från början inga fördomar , varken mot invandrare eller andra som kommer från en annan socialgrupp . Barn till arbetslösa och barn till akademiker kunde sitta sida vid sida och samarbeta . Jag påstår att den lärdomen försvann helt och hållet i och med det fria skolvalet ..
Vem är det då som väljer skola ?! Barn som börjar lågstadiet kan ju inte veta vilken skola dom vill gå i ! Det är ju föräldrarna som väljer !!!
Jag upprepar …. vi har inte skolan för föräldrarnas skull , utan för att barnen ska få kunskaper för livet !!
Fortsätter med synpunkterna i morgon …………….
Senaste kommentarerna