Aria's Blog

Gucci ägare lovar att sluta använda underlagsmodeller

Av , , Bli först att kommentera 0

Gucci, Balenciaga och Alexander McQueen är bland modehusen som inte längre använder modeller under 18 år för vuxna catwalkshow eller i reklamkampanjer. Den nya åldersbegränsningen, som kommer att verkställas i början av 2020, tillkännagavs av Francis-Henri Pinault, ordförande och VD för Kering-gruppen, på onsdagen på Köpenhamns modetoppmöte (CFS).

”Som en global lyxgrupp är vi medvetna om det inflytande som utövas på yngre generationer, särskilt av bilderna som produceras av våra hus”, säger Pinault, som också presiderar varumärken som Saint Laurent och Bottega Veneta. ”Vi tror att vi har ett ansvar att lägga fram bästa möjliga praxis inom lyxsektorn och vi hoppas skapa en rörelse som kommer att uppmuntra andra att följa efter.”

9

Det är konglomeratets senaste drag för att skydda modellens välfärd. År 2017 publicerade den ett stadga i samarbete med LVMH – som äger Louis Vuitton, Christian Dior, Celine och Givenchy – som genomförde en lägsta ålder av 16 år när de representerade vuxna. Det förbjöd också användning av EU-storlek 32 (en brittisk storlek fyra) för kvinnor och storlek 34 (en brittisk storlek sex) för män från gjutningskrav.

Meddelandet utgör en del av koncernens bredare åtagande att leda genom exempel, säger Pinault, som dess mål att minska koldioxidutsläppen med 50% och dess totala miljöpåverkan – om vatten och avfallskemikalier – med 40% år 2025. ”Luxury har ett inflytande över hela klädindustrin och bortom [och] våra designers är opinionsledare – det är därför vi är väl positionerade att leda förändringar. ”

CFS har blivit den ledande plattformen för att öka medvetenheten kring modeindustrins miljö och sociala effekter. Nu i sitt tionde år har toppmötet visat sig vara medveten om att vidta åtgärder som återspeglar den växande frustrationen med bristen på konkreta direktiv som ger en väsentlig positiv inverkan och slutar skadliga metoder.

Tillsammans med internationella modemärken på toppmötet och representanter från styrande modeorgan, inklusive USA: s CFDA och Italiens CNMI, utökade Pinault en inbjudan till alla märken att bygga en ny koalition för att skapa ”kollektiv intelligens”. Därmed går han med en kör av inflytelserika röster som vill göra tekniska framsteg och affärsstrategi öppen källkod för att se förändringar inom branschen. ”Detta har ingenting att göra med konkurrensen. Det handlar om ledarskap – ensam det är värdelöst – du måste arbeta med dina kamrater; Vi kanske inte lyckas, men vi kommer att uppnå mer än att inte göra någonting. ”

En ökning av konsumentmedvetenhet och aptit för socialt och miljömässigt medvetna varumärken kommer sannolikt att bota sina ansträngningar. Pulsmeddelandet från 2019, som kartlägger data och personer på tre kontinenter och avslöjades vid toppmötet, visar att 75% av konsumenterna frågade att hållbarheten är extremt viktig eller viktig – en siffra som är högre än någonsin tidigare. Dessutom sa mer än en tredjedel att de hade bytt varumärken om de tyckte att varumärket som de köpte från inte fungerade hållbart och 7% sa att hållbarhet har blivit de viktigaste köpkriterierna. Sociala medier som innehåller hashtags relaterade till hållbarhet har ökat en tredjedel snabbare än sociala medier inlägg i allmänhet.

”Konsumenterna älskar att dela med sig när de har agerat ansvarsfullt och delar varumärken som har agerat annorlunda än tidigare”, säger Sebastien Boger, en partner i Boston Consulting Group, som genomför rapporten med Global Fashion Agenda.

Antalet modeaktörer som har gjort framsteg i hållbarhet under de senaste 12 månaderna har dock minskat från 75% till 60%, vilket signaliserar en avmattning när ”det finns behov av att påskynda”, säger Boger. ”Med tanke på att branschen växer i snabb takt, uppmanar vi [samarbete] att springa framåt.”

Bli först att kommentera
Etiketter:

Kaptenen Marvel är redan en av de mest framgångsrika kvinnliga filmerna någonsin

Av , , Bli först att kommentera 0

2

Kapten Marvel, Marvel Studios första kvinnliga ledande superhjältefilm med stjärnprinsess Brie Larson, har blivit den sjätte största globala debuten hela tiden, vilket gör den till den största globala boxarkruten för en kvinnlig frontfilm. Produktionen av Disney / Marvel Studios ökade på 117 miljoner pund på hemmaplan och 349 miljoner pund globalt under öppningshelgen, enligt Hollywood Reporter.

Bokboksanpassningen tar över Beauty and the Beasts debut på 308 miljoner pund och 79 miljoner pund sterling av DC Wonder Woman i 2017. Men de historiska utmärkelserna slutar inte där. Filmen är också den mest framgångsrika egenskapen att styras eller medregistreras av en kvinna, eftersom den är hjälmad av Anna Boden och Ryan Fleck. Dessutom är det den näst största världspremiären för någon superherofilm, bakom endast Avengers: Infinity War, som uppgick till £ 491 miljoner. Den enda filmen med en kvinnlig ledare som har upplevt mer framgång var Star Wars: The Force Awakens, som uppgick till 406 miljoner pund i sin öppningshelg 2015.

Kapten Marvel bygger på karaktären Carol Danvers (spelad av Larson), som nu anses vara en av franchisens mest framgångsrika karaktärer på grund av filmens senaste anseende. ”Marvel Studios visar återigen att historier kombinerar olika perspektiv och olika upplevelser gör bra filmer som spelar för alla. Människor längtar efter representation, säger Disney-distributionschefen Cathleen Taff. ”Högre, vidare, snabbare, bebis.”

För att markera ögonblicket, överraskade Larson en mängd fans genom att visa sig på olika skärningar i New Jersey under helgen. Enligt fläktarna serverade hon popcorn och drycker när hon hälsade dem innan filmen började.

Bli först att kommentera
Etiketter:

Hur skyddar du din hud mot förorening

Av , , Bli först att kommentera 0

Vilka föroreningar ska vi se upp för?

Känn dina PM från dina PAH? Miljöföroreningar kommer i flera former, så här är en snabb översyn av de viktigaste nastiesna som flyter runt där ute. Var försiktig med UV-ultraviolett strålning, polycykliska aromatiska kolväten (PAH), flyktiga organiska föreningar (VOC), tungmetaller, kväveoxider (NOx), partiklar (PM), ozon och cigarettrök – som alla kan påverka vår hud. PM2.5, som är mycket vanlig i smog, är för stor för att penetrera huden, men orsakar stor skada på hudens barriärfunktion.

Vad gör förorening till vår hud?

”Jag tror att den största oroen är en ökning av hyperpigmentering”, säger kosmetisk dermatolog Dr Sam Bunting. ”En välkänd studie i Tyskland jämförde stadsbor med landsbygdsinvånare, och när andra saker som UV kontrollerades upplevde de stadsbaserade kvinnorna cirka 22 procent mer hyperpigmentering.”

Men det är inte allt. Partikelämnen kan också täppa till porer, kompromissa hudfunktionen och även leda till för tidiga tecken på åldrande, inklusive linjer och förlust av fasthet.

Har vi lämnat det för sent för att förhindra föroreningskador?

Europa släpar efter Asien-Stillahavsområdet och USA, både när det gäller konsumentmedvetenhet och föroreningsutbudet av skönhetsmärken, enligt marknadsintelligensbyrån Mintel. Men tidvattnet kunde vända sig. Varumärken som Shiseido och The Body Shop har intensifierats för att övertyga oss om att de inte bara betalar in för ett miljöproblem, reklam med ”smarta affischer” som hävdar att man filtrerar nasties från luften. Och som konsumenter skulle européerna vara kloka att följa Asiens exempel där föroreningsprodukter har legat på agendan under en tid. Enligt Mintel säger 32 procent av urbana kinesiska konsumenter att de är oroade över föroreningar, med 40 procent av urbana kineser som använder ansiktsmasker som har en städfunktion – en ökning med fyra procent sedan 2017.

Så vad ska vi göra för att sänka risken för vår hudhälsa?

Rengöring är viktigt, speciellt under varmt väder. ”Med tanke på att kombinationen av UV och förorening är speciellt kraftig på sommaren är det viktigt att du rensar helt på natten för att avlägsna partiklar som är fasta i lager av SPF och smink, speciellt om du tränar utomhus”, säger Dr Bunting. Chemist vände skönhetsguru Dr Barbara Sturm anser att vi måste vara väldigt kräsna om vårt val av produkt. ”För att vara effektiv måste varje föroreningsprodukt innehålla (eller vara kopplad till) UV-skydd – plus ingredienser som kan hydratisera, stärka och skydda den naturliga hudspärren, binda till och neutralisera tungmetaller, bekämpa inflammation och leverera de rätta antioxidanterna i den erforderliga koncentrationen och formen för att bekämpa fritt radikal förstörelse av celler. ”

Vad med luften inomhus?

Oavsett huruvida du har fönstren brutna bred eller befinner dig i en luftkonditionerad bubbla, påverkar luften som andas inuti huden och hälsan. Så den nya rasen av luftreningsteknik erbjuder ett annat användbart vapen i din arsenal mot föroreningar, särskilt på sommaren, när mindre rörelse i atmosfären orsakar luftförorening att stiga. Dyson har lett vägen i detta område med sin rena Cool luftrenare, som erbjuder ett flerkantigt försvar mot värme, allergier och föroreningar. När det brittiska företaget gick ihop i januari med en kinesisk standardgrupp, blev Shanghai staden med de flesta Dyson-renare i världen.

Så vad är all uppståndelse (och high-end prispunkten) om?

”Vi spenderar 90 procent av vår tid inomhus, så människor måste uppmärksamma vad som händer i hemmet, hur det påverkar deras välbefinnande och hur de kan skapa en bättre inomhusmiljö”, säger Paul Dawson, Dysons vice vd för hälsa och skönhet. Förutom att du kyler ner, kan den kompakta Pure Coolfan läsa rummet för PM-nivåer och eliminera upp till 99,97 procent av mikroskopiska allergener och föroreningar.

Bli först att kommentera
Etiketter:
Senaste inläggen
Kategorier
Arkiv
Länkar
RSS Nytt från vk.se
  • Ett fel har uppstått, vilket troligen innebär att flödet är nere. Försök på nytt senare.