Allsköns funderingar om politik

Regering med funktionshinder

När Löfven äntligen på en presskonferens för några dagar sedan kommenterade IT-haveriet på Transportstyrelsen, inledde han med att säga att transparens är viktigt i en demokrati. Läpparnas bekännelse visade det sig. Hans redogörelse för hela härdsmältan innehöll många exempel på bristande transparens och väckte fler frågor än den besvarade. För att stärka sin trovärdighet hade Löfven tagit med sig ÖB, Säpo-chefen och den nye generaldirektören för Transportstyrelsen. Dessa tre ’musketörer’ underminerade genom sina tydliga och sakliga redogörelser om möjligt ytterligare Löfvens trovärdighet och tydlighet.

Inrikesminister /dr/Ygeman, som lyder under Justitiedepartementet, vars ansvarsområde inkluderar även Säpo, hade redan i januari 2016 informerats om att Transportstyrelsens dåvarande generaldirektör Maria Ågren medvetet brutit mot lagen genom att ’outsourca’ information av betydelse för rikets säkerhet. Av Säpos förhör med Maria Ågren framgår att hon inte visste att det var olagligt att göra ”avsteg från gällande lagstiftning”. Trots femton års erfarenhet som generaldirektör har Ågren inte lyckats förstå att det ligger i en statlig myndighets natur att agera i enlighet med de lagar som reglerar dess verksamhet. Häpnadsväckande! Ändå hindrade detta lagbrott och pågående förundersökning inte Ygeman att höja Ågrens lön. Synnerligen upprörande!

I juni godtog Ågren ett strafföreläggande på 70 000 för sitt lagbrott. Det är minst sagt anmärkningsvärt. Varför valde åklagaren valde att lösa den uppkomna situationen för ett så allvarligt brott utan rättegång?  Vilken skada Ågrens agerande gett upphov kan ingen inklusive åklagaren idag säga. Så varför beslöt åklagaren att låta ett lagbrott som riskerar landets säkerhet stanna vid ett strafföreläggande? Det måste media borra djupare i.

Tack vare att Ågren accepterade strafföreläggandet undviker regeringen en rättegång under pågående valår. Hade Ågren inte accepterat föreläggandet, hade man troligen tvingats genomföra en rättegång, sannolikt med ministrar i vittnesbåset. Ett strafföreläggande innebär dessutom att det varken finns en dom eller ett rättegångsprotokoll om Ågrens lagbrott. Den enda utredning som nu finns är Säpo:s förundersökning. Därmed kan ett åtal inte väckas senare för samma brott. Utstuderat och listigt! Där tycks man trots ’formalia’ och stuprör i alla fall ha samarbetat på högsta nivå.

Transportstyrelsens nu sparkade ordförande Rolf Annerberg (s) mottog återkommande varningssignaler av internrevisor Anette Olofsson, men han har inte brytt sig. Istället har han försökt förminska det pågående brottet. För detta skulle han möjligen kunna åtalas. Därigenom skulle man kunna göra en offentlig genomlysning av vad som skett. I en rättegång skulle man kunna ställa frågor som inte ställts i Säpos utredning.

När det gäller informationshaveriet inom regeringen skyller ansvariga ministrar på att ’stuprörsmodellen’ gäller inom regeringen. Det innebär att varje minister ansvarar bara för sitt departement och det som sker där. Både Ygeman och Hultqvist anger detta som skäl för att de valt att inte informerat statsministern eller infrastrukturminister Anna Johansson, som har det direkta ansvaret för Transportstyrelsen. Det framgick tydligt under tisdagens presskonferenser. Men både Ygeman och Hultqvist sitter med i statsministerns säkerhetsråd som ska diskutera frågor om rikets säkerhet. IT-haveriet inte kvalar in på dagordningen där undrar jag vad de pratar om under sina möten. Inte minst undrar jag vad de inte pratar om.

Ygeman gav dessutom en så genomskinlig förklaring till varför han inte underrättat statsministern tidigare att han borde skämmas när han ser sig själv i repris. Han försökte på fullaste allvar hävda att IT-haveriet var en så allvarlig sak att han inte kunde informera statsministern om den under en fikapaus eller matrast då detta ärende krävde ett särskilt rum som han inte hade tillgång till när han själv informerats av Säpo i jan 2016. Detta rum har han tydligen efter hela ett och ett halvt år ännu inte fått tillgång till. Fablernas värld!

Detta med skamkänsla och ansvarstagande är kanske fortfarande inte Ygemans starka sidor. För inte länge sedan rapporterade Expressen /http://www.expressen.se/nyheter/anders-ygeman-om-sitt-vilda-90-tal/ om Ygemans lättvindiga sätt att i yngre dagar sköta sina privata affärer. Han drog bl a på sig ett trettital betalningsanmärkningar för felparkeringar m m och hamnade i en hyrestvist om ett skadat hus, då han hyrde ut till flera andra personer där och slutade betala hyran. När de lämnade huset var det nedslitet och vattenskadat, vilket resulterade i ekonomisk katastrof för de tre snickarna som ägde huset. Hyrestvisten slutade i tingsrätten, Ygeman förlorade och dömdes att betala för utebliven hyra och el. När han för en tid sedan intervjuades i TV om detta sa han att det här hände ju för minst 25 år sedan och att det var tråkigt att  snickarna inte hade kunnat lägga händelsen bakom sig och gå vidare. Det hade han själv gjort. Så talar den minister som idag har högsta ansvaret för Polisen. Är det möjligen så att ränderna aldrig riktigt går ur? Undra på att rikspolischefen kan komma undan med det mesta!!

Så vad händer nu när Alliansen meddelat att de kommer att väcka misstroende mot Ygeman, Hultqvist och Johansson? Eftersom det verkar finnas stöd i riksdagen för en misstroendeförklaring mot de tre ministrarna kan de inte sitta kvar. Statsministern kan förstås utlysa extraval för att slippa ta ansvar. Det blir intressant att se om Löfven väljer pest eller kolera.

10 kommentarer

  1. Micke

    Intressant att du helt undviker alliansens ansvar till det inträffade.

    Eller tycker du kanske att det var bra att outsourca känslig säkerhetsinformation utomlands?

    Att det är möjligt beror på att alliansen möjliggjort detta.

    Där ligger roten till problemet. Säkerhetskänslig information ska stanna i landet men i sin iver att privatisera möjliggjorde alliansen att denna information lämnade landet.

    • Åsa Sundh (inläggsförfattare)

      Nu var det faktiskt Transportstyrelsens GD Maria Ågren som medvetet bröt mot lagen och la ut information utan att försäkra sig om att personalen utomlands var säkerhetsklassad. Regeringen och TS tyckte uppenbarligen att det var vettigt att ’outsourca’. Annars hade de inte genomfört det.
      Ditt sätt att se på detta är ungefär som att anklaga skolmyndigheten, som beslutat att barn ska lära sig simma, för att barn riskerar att drunkna.
      Dessutom har Löfven tydligt förklarat att TS hantering är ett haveri. Det förstärks av regeringens informationshaveri

      • Jonas E

        Det du beskriver är ju symptomen, men man löser ju inte problemet genom att bara jaga symptomen !. När själva sjukdomen är Alliansen påhitt att Privatiseringar/Outsourcing alltid är det bästa – då spelar det ingen roll hur mycket man jagar symptomen, för sjukdomen blir ju kvar och lär bara blomma upp någon annanstans istället !.

        • Åsa Sundh (inläggsförfattare)

          Till skillnad från dig anser jag inte att beslutet att ’outsourca’ var ett problem. Problemet uppstod när TS GD Maria Ågren valde att medvetet åsidosätta lagen.
          Informationshaveriet inom regeringen är heller inte ett resultat av outsourcing utan av försöket att mörka vad som hänt för att folket inte skulle få veta.

      • Micke

        Håller med att regeringen misskött hanteringen av detta.

        Däremot har jag svårt förstå hur du kan försvara att säkerhetskänslig information lämnar landet?

        Det säger sig självt att säkerhetsklassad information som sprids helt i onödan är mer utsatt för intrång än om den bevaras inom landet.

        Alliansen som genomförde denna outsourcing av säkerhetskänslig information har det största ansvaret då problemet aldrig hade uppstått om informationen stannat i landet. Exportera säkerhetsklassad information är att tigga om problem.

        Citat – ”Transportstyrelsen brister i riskanalys. Samtidigt är behörigheterna till fordonsregistret för breda, så att allt för många anställda kan ha tillgång till känsliga uppgifter, konstaterar Riksrevisionen.
        – Det här påtalade vi redan 2014, men det har inte hänt tillräckligt, säger revisor Stefan Andersson” – slut citat

        https://www.svt.se/nyheter/inrikes/riksrevisionen

        Man påpekade för sittande alliansregering dessa brister.

        • Åsa Sundh (inläggsförfattare)

          Problemet var ju att Ågren och TS bröt emot lagen. Det idealiska hade förstås varit att man ’outsourcat’ det till servrar i Sverige skötta av säkerhetsklassad personal, men nu valde man att lägga ut det på IBM och i strid mot lagen inte försäkra sig om att deras personal var säkerhetsklassad.
          ’Outsourcingen’ till IBM var ju ett sätt att spara miljoner åt TS.

          • Jonas E

            Det är ju just det – sparade man verkligen pengar, trafikverket fick ju inte ens vara med och bjuda i upphandlingen, förmodligen för att dom var för billiga så privata inte kunde tävla !…..
            dessutom att lägga ut det på IBM ? – kunde väl lika gärna lagt det till CIA direkt då !…..
            Det ska bli intressant att se om KU anmälan mot Alliansen får fram något nytt i detta, för dom var ju också informerade om säkerhetsriskerna som fanns kring att outsourca – och du kan knappast neka till att detta problem aldrig hade uppstått om man låtit trafikverket fortsatt sköta det !.

          • Åsa Sundh (inläggsförfattare)

            Jag har ingen info om hur mkt hanteringen kostade när Trafikverket skötte det men jag har sett nån uppgift på att det skulle bli minst 150 miljoner billigare att outsourca till IBM.
            Detta problem är främst orsakat av att Maria Ågren beslöt att bryta mot 3 lagar för att genomföra den.

  2. Pingback: Strafföreläggande som väcker misstankar | Allsköns funderingar om politik

Lämna ett svar till Åsa Sundh Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.