Allsköns funderingar om politik

Blondin-Bella & Klimat-Greta

Klimataktivisten Greta Thunberg vill sprida panik över världen och så vill hon att alla människor dagligen ska känna samma rädsla över klimatet som hon gör. Denna ’barnarbetare’ är medias nya favoritalarmist som jobbar hårt för att larma om att klimatkrisen är den största utmaningen som människan någonsin mött och att hela civilisationen är hotad.

Greta vill sätta skräck i oss människor så att vi grips av panik och uppmuntras i sitt ’arbete’ av många tillskyndare, t ex Madeleine Albright, USA:s första kvinnliga utrikesminister, Arnold Schwarzenegger, filmskådis och f d guvernör i Kalifornien, Al Gore, politiker, miljöaktivist och nobelpristagare, samt kändisar som Leonardo DiCaprio och Bono. Också elever i andra europeiska länder har nu likt Greta börjat skolstrejka för klimatet.

En person som tagit till sig Gretas budskap är Isabella Löwengrip, Blondin-Bella, framgångsrik entreprenör, influencer och bloggare med många följare på Instagram, Facebook och blogg. Nyligen utsågs Löwengrip till näringslivets mäktigaste kvinna. Hennes företag säljer t ex moderiktiga innetofflor, skönhetsprodukter, scarfs för håret m m. Både hennes sociala kanaler och hennes företag handlar om hur man kan förbättra sitt utseende genom att konsumera mera. Men onödig konsumtion är inte särskilt klimatsmart.

Nyligen gick Löwengrip ut och frågade om klimatalarmisten Greta kunde tänka sig ett samarbete för att hjälpa henne att bli mer klimatsmart och miljömedveten.

– Jag har alltid fascinerats av unga människor som har en stark passion och inte lägger sig, utan vågar vara jobbig och stå för sin sak, säger Löwengrip till Expressen

– Att hela vår koncern svänger om nu är tack vare Greta. Jag är jätteimponerad av henne.

Greta har hittills inte kommenterat erbjudandet.

Löwengrip har nyligen kritiserats av Instagramkontot ”Aningslösa influencers” för att hon belastar miljön med sitt frekventa resande. Många av hennes egna följare har nu också besviket anklagat henne för dubbelmoral efter att hon lagt upp en bild på Instagram från sin veckoslutsresa till Qatar. På bilden går hon längs strandremsan i Doha, Qatars huvudstad. Eftersom hon nyligen bad Klimat-Greta om hjälp att bli mer klimatsmart anklagas hon nu för att vara en hycklare.

Löwengrips val av resmål visar att hon saknar kunskap om hur det står till med mänskliga rättigheter t ex i Qatar. En kommitté vid Internationella arbetsorganisationen ILO granskade för några år sedan hur Qatar använder sig av tvångsarbete, undermåliga arbetsvillkor och omänsklig behandling av landets 1,3 miljoner gästarbetare. Dessutom förbjuds gästarbetarna att gå med i fackföreningar. Representanter för arbetstagarsidan i kommittén menade att ”situationen med tvångsarbete i Qatar är ett erkänt allvarligt problem” och ILO kritiserade i skarpa ordalag gästarbetarnas situation i landet.

Löwengrip är en duktig entreprenör och inspirerande person på många sätt. De signaler hon sänder gör avtryck. I egenskap av influencer med många följare skulle hon kunna informera om vilket oerhört pris gästarbetarna betalar för att Qatar ska kunna arrangera VM i fotboll 2022 (läs mer på nedanstående blogglänk). Det är långt viktigare än att publicera en bild där hon ensam promenerar på en strand i Doha. Att vara näringslivets mäktigaste kvinna och framgångsrik förebild för tusentals följare förpliktigar.

Qatar har som bekant tilldelats VM i fotboll 2022, vilket gett upphov till många heta diskussioner och misstankar om storskaligt mygel. Vidare har byggandet av div arenor, hotell m m skördat hundratals och åter hundratals gästarbetares liv under de år arbetet pågått, något LO-basen K-P Thorwaldsson och ordf för Svenska Byggnads, Johan Lindholm, starkt kritiserat.  Vidare har många med rätta ifrågasatt Qatars lämplighet att anordna VM i fotboll. Dessutom skulle tävlingarna enl plan ha ägt rum på sommaren. Den som kom med den idén måste sakna all kännedom om hur varmt det är i gulfstaterna sommartid. Att spela fotboll i den hettan måste vara mer eller mindre livshotande.

I en gemensam debattartikel i Expressen gick förresten 87 influencers nyligen ut och uppmanade Löfven att ”köra över” medborgarna så att man snabbt kan rädda jordens klimat:

-Tyvärr är vi svenskar som en nation av tonåringar utan konsekvensanalys. Släpp taget om väljarstödet, Löfven. Våga vara obekväm och kör över oss och våra klimatkatastrofala vanor med en statlig hockeytackling.

Tonåringar utan konsekvensanalys är man nog bara i dessa influencers begränsade värld, där allt går ut på att vara känd och få en massa ’likes’ och följare. Hur trovärdigt är deras miljötänk när hela affärsidén i deras yrke går ut på att uppmuntra till onödig konsumtion och betrakta kvinnan som skönhetsobjekt i behov av ständig förbättring av ytan?

-Vi behöver någon som plockar bort den oekologiska potatisen från grönsaksdisken så vi inte ens kan se att den är två kronor billigare än den ekologiska. Vi behöver någon som den hårda vägen lär oss att jordgubbar inte är i säsong i februari, någon som förbjuder styckeförpackade paprikor i plast. skriver de.

Hur har de mage att kräva att demokratin ska avskaffas för att de själva inte klarar av att ta eget ansvar för miljön?

-Vi behöver någon som gör flygresan orimlig för plånboken i jämförelse med tåget. Eller ge oss en flygkvot! Vi kan uppenbarligen inte hantera friheten.

Vilka är vi? Inte är det då barnfamiljer eller vanliga pensionärer som behöver en klimatdiktatur. Det är de själva, som låter sig bjudas på långa flygresor för att lansera t ex produkter åt företag. Klädföretagen Nelly och Gina Tricot säger sig båda undvika flygresor för klimatets skull. Men i praktiken ser det annorlunda ut. Nelly t ex uppmärksammas nu för att ha flugit ner 200 influencers till Franska rivieran. Klädkedjan Gina Tricot skriver på sin hemsida att hållbarhet ska genomsyra hela verksamheten samt att man har en ”nolltolerans för flygtransport i planeringsfasen”. Samtidigt producerar företaget många av sina kampanjer utomlands och samarbetar med influencers som har resande som sitt yrke, skriver SvD.

-Vi som skriver besitter en viss makt och den utnyttjar vi för att intressera, informera och inspirera till förändring. Resten av makten besitter du, resten av ansvaret är ditt. Vi kräver att du tar det.

Jag kräver att dessa influencers växer upp och börjar ta eget ansvar, även om det innebär att de inte längre kan tjäna stora pengar på att uppmuntra till onödig och klimatfientlig konsumtion. Klimat-Greta har sannerligen en övermäktig uppgift om hon ska lyckas få dessa influencers att förändra sitt ansvarslösa beteende och upphöra med att tjäna pengar på det som påskyndar klimatkrisen.

http://blogg.vk.se/asasundh/2014/11/19/kafalasystemet-i-gulfstaterna/

PS Här kommer det senaste ifråga om Blondin-Bella och hennes flygresa till Qatar:

http://katerinamagasin.se/annie-loofs-stod-till-klimatfarliga-flygresor-skapar-storm-pa-instagram/                                                                                DS

8 kommentarer

  1. Jonsson

    Den egna ångesten lättar kanske om man lämpar över den på andra. Unga behöver snarare få känna hopp inför framtiden än klimatpanik.
    Hur länge till ska klimatstrejken fortgå egentligen? Det börjar bli dags för förnyelse.
    Konstigt att inga kändissöner blev tillfrågade att klimatstrejka. Är klimatfrågan främst ett kvinnoproblem, tro?
    Influerarna kanske reser med green seats, så att träd planteras som klimatkompensation. Då skapar de ju arbetstillfällen när de flyger, win-win.

    Klimatskeptiker är mer klimatsmarta än de som anser sig miljömedvetna. De senare vill se en vinst i sitt miljöengagemang t ex att koppla av på tågresan eller att det bidrar till fler jobb (Modern psykologi 10/2018).
    Det är nog Lövin och inte Löfven som de 87 ska be om hjälp med potatisen och resorna.

    • Åsa Sundh (inläggsförfattare)

      Många konstigheter i klimatdebatten. Varför bekymrar vi oss så mycket om koldioxidutsläpp här? Nästan alla utsläppsökningar äger rum borta i Asien. Drygt 3/4 av utsläppsökningarna sker i Asien och Stillahavsländerna och Indien och Kina står redan för närmare 2/3 av världens kolnvändning.
      Erkända forskare som Lennart Bengtsson och Lars Bern delar inte denna klimathysteri, men de är heller inte ute efter att göra pengar på klimathetsen. De ivrigaste alarmisterna har byggt en karriär kring klimathotet.

      • Petter

        Finns oerhörda kosing att tjäna på denna gas som är nödvändig för vår överlevnad. Detta är inget hot ,dags att börja fokusera på de verkliga hoten istället . Multinationella livsmedelsföretag som lobbar för att kunna ta över våra jordbruk och ta kontrollen över vår livsmedelsproduktion med en följd som utrotar våra pollinerare med de gifter dessa släpper ut och allt med våra politikers goda minne. Politikerna vill fösa ihop oss som boskap i städer .Och sen utfodra oss som djur med industriellt producerade livsmedel.

  2. Glesbygden

    Mår illa när jag ser hur dagens jordbrukare sprider gift vackra försommardagar. ( Storjordbrukare )
    Ändå är svenskt jordbruk förhållandevis bra med låg användning av antibiotika.
    Känner en sorg att vi kommit så långt ifrån naturen. Saknar ursprungsfolkens närhet till moder jord. Monsanto ett jätteföretag vad gäller kemiska bekämpningsmedel som gjort allt i sin makt att skapa beroende av sina produkter. Fula metoder som att dela ut gratis utsäde av majs som inte var lika motståndskraftig utan i behov av besprutning.
    Ju större producent dess sämre kvalitet. Min egen lilla protest är att i möjligaste mån köpa från små lokala producenter. Avskyr ARLA som betalar jättebonus till sin VD.Samt lägger stora summor på reklam,med tvivelaktig sanningshalt. Råvarorna till ARLA,s mjölk kan komma från många länder. Det som retar mig mest är att de köpt Fjällbrynt messmör i Östersund.

    • Åsa Sundh (inläggsförfattare)

      Jag har inte köpt Arla sedan jag fick klart för mig hur litet de betalar bönderna för mjölken. Om jag minns rätt avslöjades att VD:n bedrivit vidlyftig representation för några år sedan.
      Förstår att du ogillar att de köpt Fjällbrynt!

  3. Bergis

    Desto äldre man blir, desto mer kunskap samlar man; och desto bättre beslut kan man fatta. Det är därför inte helt lyckat när media upphöjer en radikal socialist och 15-åring till sanningssägare och kyrkan kallar henne för Messias.

    • Åsa Sundh (inläggsförfattare)

      Tur att vi äldre finns som har både distans och förstånd att se igenom tidens alla galenskaper! ;O)

Lämna ett svar till Petter Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>