Opus Bilprovning och deras affärsmetoder

I början på Mars var jag på besök i hockeymetropolen Skellefteå. Eftersom det var vardag och jag var ledig fick jag en idé om att jag skulle passa på att åka på Bilprovningen. De jag hälsade på bor nära Skellefteås Opus-station, så jag åkte dit för att se om det fanns någon drop-in-tid. Väl på plats blev jag varse att det var minst en timmes kötid för en drop-in-tid, men att det fanns lediga tider på eftermiddagen. detta kollade jag alltså i den lilla bokningsautomaten som de har på sina stationer. Jag började läsa på skyltarna och fick se att det kostade 100 kr extra om man valde en drop-in-tid istället för att boka en tid. Då jag varken hade lust att vänta en timme eller betala 100 kr extra kollade jag med de som jag hälsade på om han kunde åka med bilen på eftermiddagen istället för mig eftersom jag var upptagen då. Sagt och gjort, jag BOKADE en tid på plats. Och tro mig, jag läste ALLT som fanns att läsa, det var liksom ingen tvekan om att 100 kr extra skulle det kosta om man valde drop-in, inte annars. Under den kommande helgen då vi skulle göra upp det ekonomiska med han som åkt på Opus med min bil så fick jag se kvittot och där fanns den 100 kr extra avgiften med. Nu var det mitt på helgen så det var ju inte mycket jag kunde göra åt det, men min närstående lovade att åka förbi och kolla om det gick att få tillbaka hundralappen. Jag glömde bort det där fram till i helgen då jag återigen har varit i Skellefteå. Då visade det sig att han varit på Opus och pratat med dem, men inte fått igen några pengar alls, men nån slags motivation att om man bokade på plats i den lilla kuren som var det en extra avgift. Så jävla ruttet Opus. Ni får ta vilka avgifter ni vill, men det ska framgå när man bokar och inte när man ska betala! Nästa gång jag ska bilprova blir det definitivt INTE OPUS BEDRÄGLIGA BILPROVNING utan någon av de andra stationerna, och jag hoppas att ni som läser detta är uppmärksamma så att ni inte går på samma blåsning som jag gjorde.

/ Betraktaren

Etiketter: , ,

3 kommentarer

  1. "Dosan"

    Men skärp dig, eftersom tiden bokades samma dag som den skulle utföras räknas den som drop-in. Bara om du bokar dagen innan är det en ”bokad” tid. Det är ju glasklart och vem som helst förstår detta förutom du, uppenbarligen.

    • Betraktaren X (inläggsförfattare)

      Mm, kanske är jag ensam om att ha missuppfattat detta, men om det nu är som du skriver så hade det ju varit fräscht om det på skyltarna stått något i stil med: ”Om du väljer drop in eller bokar en tid idag så kostar det 100 kr extra” Att lasta över på kunden att lista ut hur Opus definierar drop-in tycker i alla fall inte jag är särskilt kundvänligt.

  2. Ali Carson

    När jag har varit till Opus Bilprovning i Uppsala så har aldrig deras uppkoppling till bilen fungerat för kontroll av felkoder. Inte heller skyltarna där numret ska komma upp. Sms-registreringen varnar andra att det inte går att lita på. Bättre att gå in och knappa in sig. Men ibland får man vänta 40 min över sin tid,så jag åker till ett annat företag nu,där jag är nöjd med personalen och väntetid.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>