Poetisk skräck från tidigt 1900-tal

Clark Ashton Smith är numera en tämligen okänd författare. 1911 var han dock något av en sensation och ansågs som en poet som hade potentialen att kunna räknas som en av de största. Det poetiska underbarnet är numera mer känd för sina noveller och kanske också för det litterära sammanhanget som dom tog sig uttryck i. Clark Ashton Smith var nämligen både vän och kollega med H.P Lovecraft och Robert E. Howard och skrev noveller i Pulp tidningen Weird Tales.

Det rör sig alltså om makabra och märkliga historier i fantasygenren, men det poetiska språket och de märkliga ordvändningarna gör berättelserna unika än idag.

Smith såg sig själv som en poet och novellerna var bara ett sätt att försörja sig och sina föräldrar. Han hade inga större problem med att låta pulpredaktörerna pilla och ändra i texten då han såg poesi och konsten som sin huvudsakliga livsuppgift.

Såhär nästan hundra år senare har Clark Ashton Smith lämnat avtryck främst i litteraturen och mindre i populärkulturen. Han hade en stor påverkan på sin närmaste omgivning och kommande författare som Jack Vance, Harlan Ellison och Ray Bradbury.

Tyvärr är det svårt att få tag i svenska översättningar , men givetvis kan man läsa om honom på biblioteket, tillexempel i den utmärkta ”Fantasins Urskogar” en bok om skräck, Fantasy och Science fiction. Det finns också några samlingar på originalspråket.

Som bibliotekarie är det kanske inget jag rekommenderar till höger och vänster. Engelska från tidigt 1900-tal kan vara lite knepigt, många av hans berättelser gränsar till poetiska miljöbeskrivningar med lite handling. Men personligen är jag mer än barnsligt förtjust i dem, och litteraturhistoriskt är dom  intressanta. Clark Ashton Smith skrev både fantasy, Science fiction och skräck. Här är några noveller du kan hitta på biblioteken i Umeå regionen:

Novellen ”The return of the sorcerer” , som finns i samlingen med samma namn, är en novell i pulp stil. Det skulle nästan kunna vara Sherlock Holmes, med en berättaröst i jagform och med ett välkänt tilltal om man som jag är uppvuxen med Artur Conan Doyles böcker. Men i stället för att utforska gömda dalar eller mysterium så ska huvudpersonen översätta delar av den fasansfulla boken Necronomicon, och huset han bor i hemsöks av styckade likdelar som söker hämnd under natten.

Science fiction novellen The Vaults of Yoh-Vombis utspelar sig , så som ganska många av Clark Ashton Smiths noveller, på Mars. En arkeologisk expedition finner något mardrömslikt och okänt i en sedan länge utdöd ras gravvalv.

Den jag själv tycker bästa om är också författarens debutnovell (i vuxen ålder). ”The Abominations of Yondo” som publicerades i Wierd Tales 1926. Den , tillsammans med The City of the Singing Flame, är exempel på hans mer poetiska och vackra texter. På biblioteket kan man läsa den i samlingen ”The Colossus of Ylourgne and Three Others”. Inledningen är både vacker, makaber och stämningssättande och en bra introduktion om man är intresserad av Clark Ashton Smith språk:

The sand of the desert of Yondo is not as the sand of other deserts; for Yondo lies nearest of all to the world’s rim; and strange winds, blowing from a pit no astronomer may hope to fathom, have sown its ruinous fields with the gray dust of corroding planets, the black ashes of extinguished suns.

Man kan även lyssna på den, och många andra på Youtube:

https://www.youtube.com/watch?v=TnGkRaQ99yE

 

 

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.