Volvo 480 ES 30 år!

Volvo 480 ES var den första bil som Volvo tillverkat med framhjulsdrift och tvärställd motor. Det har nu gått 30 år sedan denna kilformade bil hade sin officiella premiär vid motormässan i Genève.

480 ES, 1992

När den årliga motormässan i Genève öppnade den 6 mars 1986 var Volvo 480 ES en av de bilar som väckte störst uppmärksamhet. Det var inte bara premiär för den första sportbilen från Volvo på mer än tio år. 480 ES var även varumärkets första serietillverkade bil med framhjulsdrift. Modellbeteckningen kopplades till sportbilen 1800 ES, som man slutade tillverka 1973. Den låga, kilformade karossen med spetsigt nosparti och uppfällbara strålkastare gav en föraning om framtiden, medan det avhuggna bakpartiet med baklucka i glas var ännu ett sätt att hylla 1800 ES.

Flera skisser hade tagits fram av designers som Carozzeria Bertone och Volvo Cars chefdesigner Jan Wilsgaard, men det förslag som fick grönt ljus skapades av John De Vries och Volvos dotterbolag i Nederländerna. Dynamik och personlighet var de nyckelord som vägledde designen.

480, 1988

Även interiören var innovativ, med instrumentpanel som var vinklad mot föraren och ställbara ryggstöd i baksätet med dess individuella stolar. Interiören designades av Peter Horbury, som senare skulle komma att bli Volvos nya chefdesigner.

Tekniknivån i bilen var hög och 480 ES hade en hög utrustningsnivå även i standardutförandet. En ny funktion var färddatorn. Detta ”elektroniska informationscenter” kunde ge föraren information om den genomsnittliga bränsleförbrukningen, snitthastighet och utomhustemperatur. Digitalt så klart.

480 Turbo, 1990

1,7-litersmotorn levererades av Renault och hade en effekt på 109 hk tack vare användningen av katalysatorer. Detta räckte för att bilen skulle nå en topphastighet på 190 km/h och accelerationen från 0 till 100 km/h tog 9,5 sekunder. Även om motoreffekten inte var så hög var en bil med köregenskaper som matcha det sportiga utseendet. 1998 lanserades 480 Turbo, som hade en motor som levererade 120 hk med hjälp av sin avgasturbo och laddluftkylare. 1993 utökades 480 ES motorprogram med en ny 2,0-litersmotor på 110 hk och, framför allt, ett förbättrat vridmoment.

480 Turbo, 1990

480-serien var designad för att vara en nischmodell och blev aldrig någon storsäljare för Volvo. Men bilen var mycket viktigare än vad många av besökarna vid motormässan i Genève 1986 förstod. 480 var nämligen den första bilen i ett omfattande projekt som på Volvo gick under namnet Galaxy. Namnet antydde att man siktade mot stjärnorna. För Volvo betydde det början på en ny era. Bakhjulsdrift ersattes med framhjulsdrift eller fyrhjulsdrift, och man utvecklade en rad nya motorer.

480 ES, 1988

Projekt Galaxy tog sin början 1978. Två år senare stod den första framhjulsdrivna prototypbilen klar. Projektet delades då upp så att Volvo Cars i Sverige var ansvariga för den större bil som senare kom att bli 850, och det nederländska dotterbolaget Volvo Cars B.V. var ansvariga för de mindre modellerna – 440, 460 och 480.

Det fanns planer på en 480 ES cabriolet, och en prototyp av en 480 i cabrioletutförande avtäcktes vid motormässan i Genève 1990. Bilen togs emellertid aldrig i produktion. Det gjorde inte heller Targa-versionen, som även den utvecklades i studiesyfte. Tre av prototyperna av en öppen 480 ES visas för närvarande vid Volvo-museet i Göteborg.

Volvo 480 ES marknadsfördes främst i Europa. Den enskilt största marknaden för bilen var Storbritannien, där man sålde 22 000 bilar. Produktionen av bilen vid Volvos fabrik i Born, Nederländerna, upphörde i september 1995. Samtidigt började man tillverka den nya, kompakta modellen S40. Totalt byggdes 76 375 exemplar av Volvo 480.

480 är en Volvo jag faktiskt aldrig hunnit med att äga tyvärr. Men, man ska aldrig säga aldrig. Vem vet vad som kan stå i ngn lada i Långbäcken ;)

//Big Papa

Kommentera

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>