MECA, inget för oss

Värd att blicka tillbaka på tycker jag. Från den 3/8-16

MECA, ingen verkstad för mig/oss någon fler gång då vår upplevelse blev väldigt negativ, deras fel eller inte?

Nja, MECA,s bilverkstad på Röbäck, alltså Bilverksta´n i Röbäck AB,  kommer inte få besök av mig eller någon kring mig flera gånger.

Min son reparerade sin bil där, vilket resulterade i ett ärende till ARN, Allmänna reklamationsnämnden efter det.

Så här sammanfattar ARN min sons anmälan:

” Efter en större reparation hos företaget den 18 september 2015, varvid bland annat packboxarna byttes, upptäcktes ett oljeläckage. När han därför åter lämnade in bilen upptäckte företaget att det läckte från en av packningarna. Företaget fyllde på olja och uppgav att endast lite olja hade läckt ut. Eftersom företaget ansåg att han kunde köra bilen bokades en ny tid åtta dagar senare. Under körning den 26 september skar motorn. Han anser inte att företagets agerande är fackmässigt. Bilen borde inte ha körts med ett läckage som kunde leda till att motorn skar. När väl företaget, fem veckor efter att han lämnat in bilen, undersökte denna, upptäckte företaget att motorn hade sprängts och att det saknades olja i den. Han anser inte att företaget har bevisat att dess agerande inte har orsakat att motorn skurit.”

Sonen hämtade ut bilen efter rep och upptäckte då direkt att det droppade olja. ”Det är lugnt” sa reparatören och menade att det inte droppade ”mycket” så sonen kunde köra tills nästa vecka då han fick en ny tid. Strax efter skar motorn.

Jag var med sonen till verkstaden efter en månads väntan på svar varför den skurit. Möttes av en trevlig ung man i verkstaden som direkt erkände att det va dumt att man släppt iväg bilen.

Strax efter kom vad jag utgick ifrån, så kom chefen för företaget ut till verkstaden från sin mottagning. Klart röd i ansiktet och, enligt min vana från människor, väldigt irriterad. Kanske för att jag va med sonen, vad vet jag. Han försökte snabbt släta ut saken som ”deras fel”, menade också på att man sagt till sonen att han kunde köra därifrån, men att det va olämpligt. Mekanikern ”tystades” kan man lugnt säga och att han sagt det till sonen stämmer inte heller.

Kan tillägga att från motorhaveriet till det att sonen bad mig följa dit har lögnerna haglat från verkstaden haglat enligt min son. Bl.a hade man rivit motorn direkt efter det att den lämnades in, och att det va försäkringsbolaget deras som ”bedömare” man väntade på och som skulle fatta beslutet om hjälp och fel. Försäkringsbolaget skulle avgöra om fel va begånget och skadans uppkomst sa man? Vad jag vet utan att vara fackman, så gör verkstaden det jobbet, om man nu klarar en sån grej och sedan kontaktar försäkringsbolaget med vad man kommit fram till.

Motorn plockades heller aldrig ur bilen direkt, utan en månad senare. Min son va nämligen där och kikade till bilen mer än en gång 😉 Alltså ljög man, och varefter tiden gick blev ”chefen” mer och mer ”irriterad” mot sonen. Sonen behövde sin bil och det va ju inte konstigt att han väntade på ett svar.

ARN har nu handlagt ärendet som MECA på Röbäck svarade så här på:

Bilverksta´n i Rörbäck begär i första hand att ärendet inte ska prövas eftersom muntlig bevisupptagning med representant för företaget och opartisk besiktningsman krävs för ett rättssäkert avgörande. I andra hand motsätter sig företaget kravet i sak. Som grund åberopar företaget att skadorna på motorn inte har något samband med den omständigheten att en packbox som bytts fuktar vid tätningen eller med någon annan åtgärd som företaget har vidtagit. Företaget har för avsikt att byta packbox och är öppet för en diskussion om kontantersättning avseende denna åtgärd.

Inte har något samband svarar man. Samtidigt uppger man inte på frågan vilka som bedömt skadan och vad har orsakat skadan. Det vet man inte. Men man vet att dom inte rår för det. Trots att man som auktoriserad bilverkstad släppt en oljeläckande bil från deras verkstad? Man kan också tänka sig att byta packboxen igen, och diskutera priset på det jobbet. På en motor som skurit och aldrig mer kommer kunna köras med då blocket spruckit på flera ställen? Nu hänger då inte jag med alls eller så missade jag något där.

Som sagt. Nu är ärendet prövat och sonen kan ej bevisa att verkstaden har gjort fel varför dom inte kan hjälpa honom. Att bevisa det skulle kosta sonen skjortan. FORD själva är inte glad att man går till MECA istället för egen märkesverkstad. Dom tyckte man skulle gått till dom direkt istället.

MECA ville ju inte ens att ARN skulle pröva ärendet vilket iaf ARN tyckte man skulle göra. Men tyvärr saknas bevis för att lägga ansvaret på MECA. Båda är tyvärr ändå förlorare. Sonen stort ekonomiskt då han nu tvingats sälja bilen som delar , och MECA i rykte och kunder. Det sista kan jag tycka dom iaf förtjänat med tanke på deras bemötande mot sonen samt bristande kunskap.

Kan nämnas iaf, trots att MECA ansett att dom inget gjort att dom återbetalade dryga sex tusen för jobbet dom gjort först och som vi misstänkte låg bakom haveriet. Åtta tusen hade deras självrisk vart om dom hade varit vållande :/ Sex tusen åter, alltid något men långt ifrån tillräckligt för sonen.

MECA Röbäck, nej tack för oss iaf!

//Big Papa

Ps. Kan nämnas efter detta blitt känt ute bland motorfolket har flera kommit fram och berättat om deras negativa erfarenheter från samma verkstad samt att detta är vår upplevelse av ärendet.

3 kommentarer

  1. Pingback: Ibland ris, nu ros | BIG PAPAs Motorblogg

  2. Willy Pettersson

    Inte heller jag kommer att anlita dom.
    Mitt förtroende för BP:s integritet räcker mer än väl till för att lita på sanningshalten i blogginlägget
    // Willy

  3. Jörgen

    Som det du skrev om verkstaden på röbäck så håller jag med…. Jag lånade en v70 och blev påkörd bakifrån. Så det tog i draget. Så när vi skulle åka dit och kolla upp skador, så sa dom att det är ingen fara kulan håller bra så det är bara att köra. Dom tittade under och det var lugnt. Sen åkte vi och hyrde släp för att flytta, blev några lass. Men vi tyckte ändå att han skulle kolla upp bilen mer, för draget hade tryckt in spoilern några cm. Så när han ”ägaren” åker till Volvo med bilen, så sa dom att hoppas ni inte drar släp med denna. För 3/4 bultar som håller draget är av. Så det var bara att montera nytt drag. Men det gick på vållandes försäkring. Men som sagt dom är inte att lita på MECA Röbäck

Lämna ett svar till Jörgen Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.