För eller emot arbete?

Att det har skett en värderingsförskjutningen när det gäller arbete är helt uppenbart. När jag växte upp var det viktigt att arbeta – oavsett vad det var för form av arbete – inget arbete var ovärt även om ersättningen var låg. När du får erfarenhet kan du alltid söka något bättre hette det då.

Idag är restaurangjobb "skitjobb". Att många tar sina första stapplande steg på arbetsmarknaden inom just restaurangjobb på t.ex Mac Donalds, verkar snarare vara en nackdel än en fördel.

Samma slutsats drar många när det gäller ungdomsjobb med lägre lön. Hellre inget jobb än ett jobb med lägre lön verkar vara ett inte helt ovanlig synpunkt.

Helt klart en värderingsförskjutning som har sett de sista 30 åren. Var ska detta sluta?

Etiketter: , ,

22 kommentarer

  1. Anders

    Det har ju under många avtalsrörelser varit en kamp att få upp lägsta lönen inte minst inom kommunal och ingen kan väl påsta att facken lyckats fullt ut, men man har kommit en bit på vägen. Så detta förslag som FP kommer med är att backa många år tillbaka i tiden.

  2. Anders

    Jag tror att det är en farlig väg att gå. Vi vanliga arbetare måste få upp lönen inte sänka den. Detta förslag kommer att leda till sämre löner för redan utsatta låglönegrupper. Du gör det lite för enkelt dig. Satsa som Umeåkommun redan gör, 200 ungdomar i jobb med avtalsenliga löner. Lönediskriminering, nej tack!

  3. Britt-Marie Lövgren

    Svar till Anders (2012-02-07 13:36)
    Men det finns fortfarande 550 personer under 30 år som lever på försörjningsstöd. Risken är att de som har jobb inte ser problemet för dem som står utanför. När vi växte upp fanns det jobb för att komma in på arbetsmarknaden. I dag är det mycket svårare.

  4. Lars Gidlöf

    Hej
    Jag ser inte att yngre ledamöter i kommunfullmäktige har lägre ersättning,är det inte bäst börja där?

    Kan du berätta vad för nytta en politiker gör, rent generellt,menar vem som helst kan ju komma med ideer,men vad gör Ni på en arbetsdag?

    Eftersom jag misstänker du inte tar in denna,har skett en gång tidigare så får man väl skicka denna kommentar till dina kollegor

  5. Britt-Marie Lövgren

    Svar till Lars Gidlöf (2012-02-07 14:35)
    Kommunfullmäktige är inget arbete det är ett förtroendeuppdrag. Att Metall har hittat på ett yrkesintroduktionsavtal handlar inte om förtroendevalda. Men det är sant att de som tjänar mer får mer betalt (förlorad arbetsförtjänst kallas det). Det finns en lag som föreskriver detta. Att det ska vara möjligt för alla att acceptera förtroendeuppdrag.Vet inte om du tycker att även detta är orättvist?

    Pröva med att gå in i ett politiskt parti om du vill veta mer hur politikens vardag fungerar. De flesta av oss heltidsarvoderade är på möten från 08 på morgonen till oftast 21 på kvällen + helger.

  6. lf

    Vart skall detta sluta säger Lövgren? Ja fortsätter man med er politik så återgår man till en politik från 30-talet(1900).Då var det mat för dagen som gällde.Man gick ut i parken eller i hamnen.Ibland fick man några timmars jobb ibland blev man utan.Det är åt det hållet som du och andra borgare vill driva politiken.Låt oss slippa den förnedringen.

  7. Britt-Marie Lövgren

    Svar till lf (2012-02-07 21:55)
    Förslaget är nästan en blåkopia av Metalls yrkesintroduktionsavtal. Du tycker alltså att Metall har fel och du har rätt om jag förstår det hela.

    Har lite svårt att förstå att du tycker att det är bättre att vara arbetslös än att få in en fot på arbetsmarknaden. Det är anmärkningsvärt.550 personer unde 30 år uppbär försörjningsstöd i Umeå idag. Praktik och arbete är ett sätt att bryta det mönstret.

  8. lf

    ja, att konstatera 550 personer uppbär försörjningsstöd i Umeå är väl ett misslyckande.Har du någon del i detta missklyckande?

  9. Lars Gidlöf

    Ja, men har en nybörjare inom politiken lägre lön då, en som sitter som förtroendevald för första gången, har den personen mindre än en som suttit längre?

    Sen,sitta på möten,jo,jag har varit i större företag där man satt på möten ofta,det gav väldigt lite nytta må jag säga.

    Sen tycker ni att en ung utbildad men under 25 ska ha lägre lön, Ni inom politiken uttalar er allt som oftast om saker Ni inte alls har kunskap eller utbildning på, det borde vara helt obetald tid i så fall.

  10. Britt-Marie Lövgren

    Svar till Lars Gidlöf (2012-02-08 05:43)
    Du verkar ha missuppfattat det mesta. Metall har föreslaget ett avtal med 75% av lönen för ungdomar – ett yrkesintroduktionsavtal. Istället för inget arbete en möjlighet att komma in på arbetsmarknaden och få yrkeserfarenhet (1 år). Du verkar tycka att det är bättre med arbetslöshet och att inte komma in på arbetsmarknaden över huvudtaget. Vad är dina förslag?

  11. Britt-Marie Lövgren

    Svar till lf (2012-02-07 23:37)
    Över tid har jag försökt att få mer information i Umeå men Socialdemokraterna har t.o.m motsatt sig att det ska finnas statistik över skäl till försörjningsstöd. Allt för att mörka hur många som uppbär stöd pga arbetslöshet. Numera är de överkörda av Socialstyrelsen som kräver statistik.

    Jag kommer med ett förslag hur det går att göra mer. Försörjningsstöd är ingen lösning utan ett stöd under en övergående period. Det gäller att få in en fot på arbetsmarknaden.

  12. Larsn Gidlöf

    Ja, jag vet inte vilken värld Ni politiker lever i men i den riktiga världen så ges arbete till folk,ung som gammal,när behov av arbetskraft finnes, inte annars.

    Om jag t ex är en åkare, jag har 10 bilar,och 10 chaufförer, varför skulle jag anställa ytterligare en chaufför bara för han är under 25 och blir billigare, förklara det för mig.

    Om jag har 10 bilar,men ser behov av att öka med en bil till,och därigenom anställa en chaufför till, då kan väl den chauffören,även om han är under 25 får samma lön som de andra,eller?

    Du tror väl inte en åkare,en skohandlare etc har lastbilar eller skoaffär för att ge folk jobb, det är väl för at tjäna pengar?

  13. Britt-Marie Lövgren

    Svar till Larsn Gidlöf (2012-02-08 14:20)
    Socialdemokraterna i Umeå vill ha sex timmars arbetsdag (förmodligen med lika lön). Frågan kanske skulle ställas till dem hur de tror att det finns pengar till det. I det här fallet handlar det om en yrkesintroduktion under 1 år (med fackets goda minne). IF Metall har redan ett sådant avtal. Allt för många ungdomar är allt för långt från arbetsmarknaden för att vara anställningsbara.

    Se också nedanstående länk:
    http://www.dn.se/ledare/huvudledare/nya-ideer-battre-an-inga

  14. Lars Gidlöf

    Ursäkta,men varför kan Ni politiker svara på enkla frågor,eller kanske därför det blir långa möten.

    Läs min fråga igen, varför skulle jag som åkare anställa en extra om jag inte har behov av denne person bara för han är billigare?

    Sen,varför skriver du i alla svar och hänvisar till IF Metall, låt IF Metall göra sitt så kanske Folkpartiet kan stå för sitt eller?

    Kan man få svar nu på min fråga,anställer man inte folk efter arbetskraftsbehov?

  15. Britt-Marie Lövgren

    Svar till Lars Gidlöf (2012-02-09 08:12)
    Nej jag kan inte svara på varför du ska anställa någon mer om du inte behöver det. Det måste vara upp till dig.

    Om Metall har en bra och framsynt idé är det ju bra om någon föreslår att fler ska ta efter. Inom offentlig sektor är ett av de stora problemen (som ofta framförs)att många kommer att gå i pension och det kommer att bli brist på utbildade personer. Det gäller att uppmuntra fler att vilja utbilda sig inom sektorn. Att det behövs mer händer i vården är väl knappast något nytt – även om det är nytt för dig.

    Massarbetslöshet bland unga kräver åtgärder.

  16. Lars Gidlöf

    Ja,men om man inte har behov med någon så anställer man inte någon, så varför ska man då sänka lönerna för de yngre än 25 år?

    Finns det behov så ska dessa ungdommar ha lön enl kollektivavtal,inte 75% av lönen.

    Ni har ju sänkt arbetsgivaravgift för ungdommar, vilka gynnades av det? Jo, McDonalds fick väl en massa extra miljoner eller hur. Det är ju bara ungdommar som jobbar där, vad hade McDonalds gjort utan sänkt arbetsgivaravgift, skulle de stänga restaurangen?

    Ni lever i en skyddad värld, jobb skapas av behov, inte av realisation av arbetskraft.

    Folk behövs i vården,men istället får restauranger sänkt moms,varje jobb beräknas kosta 1 miljon, varför skulle inte dessa jobb passa bättre i vården?

  17. Britt-Marie Lövgren

    Svar till Lars Gidlöf (2012-02-09 11:01)
    Nu tar vi det en gång till: Metall har ett yrkesintroduktionsavtal. Folkpartiet anser att i samarbete med facken, införs särskilda ungdomsavtal för personer under 25 år hos kommunala arbetsgivare. Ge dem möjlighet att få värdefull erfarenhet och handledning och en fot in på arbetsmarknaden. Ungdomsavtalen riktar sig till personer som är under 25 år och inte har yrkeserfarenhet. Förebilden är metallavtalet.

    Praktik och yrkesintroduktion på en arbetsplats är myckett bättre än arbetslöshet.1 års avtal och det ska vara godkänt av facket.

  18. susanne perneholm

    Först måste jag säga att jag beundrar ditt tålamod! Sen håller jag med om att det är bättre att komma sig ut på arbetsmarknaden än att sitta hemma och komma längre och längre från arbetsmarknaden. Det gäller alla åldrar. Det går snabbt att hamna i en negativ tankespiral om sig själv och sin kompetens/kapacitet. Det har jag egen erfarenhet av. Det är en av anledningarna till att jag startade mitt företag. Jag såg ett behov som inte Af eller andra instanser riktikt möter upp. Det handlar mycket om att lära sig att hantera sin vardag som arbetssökande och klara av att vara fortsatt fokuserad och effektiv i sitt jobbsök samt att måbra och uppleva livskvalite i sin nya situation. Bra att förslags läggs för att människor inte behöver sitta ensamma hemma och skämmas för att de är arbetslösa, det vet jag att många gör. Helt i onödan.

  19. Britt-Marie Lövgren

    Svar till susanne perneholm (2012-02-09 22:35)
    Tack för din mycket intressanta kommentar. Du tog helt enkelt det hela i egna händer. Väldigt spännande. Jag hör av mig till dig på din e-postadress imorgon.

Lämna ett svar till Anders Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.