Britt-Marie Lövgren, fp-ledare i Umeå

Sysselsättning: gruppledare folkpartiet i Umeå
Ålder: 56 : man och två barn,Clas 28 och Clara 25.
Bor: villa på Sandbacka.
Bil: Peugeot 308, miljöbil.
Husdjur: nej.
Första minne: jag var ungefär fem år när jag gick och handlade. Tappade en mjölkflaska i golvet. Det var förfärligt, kände mig helt utlämnad och på väg att gråta.
Bästa minne: en pizzakväll i en italienska småstad när barnen var små. Det är något gemensamt vi alla pratar om fortfarande.
Bästa skolmaten: köttbullar, fast man åt väl allt som ställdes fram.
Smultronställe: Kallviken vid Lövånger.
Avkoppling: ridningen.
Bästa egenskap: jag är energisk och rätt envis.


Fem i topp
- det bästa med Umeå

1. Kulturlivet
2. Alla byggkranar som visar att staden växer
3. Bra att cykla i
4. Universitetet
5. Damfotbollslaget Umeå IK

Varför går skattepengarna till Stockholmsområdet?

Vart går skattepengarna och varför subventioneras verksamhet i Stockholmsområdet så hårt? En frågeställning som jag hoppas att länets riksdagsledamöter tar tag i.

Det är uppenbarligen självklart (tycker svenska staten) att Europavägen  mellan Sverige och Finland ska bekostas av de lokala kommunerna och regionen i Västerbotten och Österbotten medan Gotlandsfärjan till stor del bekostas av staten.

Det är dags att vända på perspektiven. Europavägen betalas av staten. Frågan om förbindelsen mellan Umeå och Vasa måste få en permanent lösning. Sverige har allt att vinna på att bygga en bro. Men innan dess måste färjeförbindelsen säkras.

Detta var ett av ämnena när Folkpartiet hade gruppmöte på måndagskvällen. Bertil Hammarstedt och Thomas Sikström informerade om infrastruktur, Kvarken mm. Dessutom bjöd Bertil på semlor till kaffet.

En mycket intressant kväll.

Fler behöver upp på barrikaden för att ta strid för Norra Sverige. Tärningen är kastad.

 


23 Kommentarer

+ Skriv kommentar Skriv kommentar
Jan_Erik (PV)

Jan-Erik Vahlström säger:

Du har ju ibland riktigt bra åsikt(er). Måste ju även ge dej beröm i en politisk fråga :)

Sunday 26 February 2012 klockan 22:39

Lars Gidlöf säger:

Nej, tror ingen människa har alla svar, men nu var det ju endast 3 enkla frågor, och inget av dessa har du svar på, ej heller det inlägget om arbetslöshet på en annan av dinna bloggar svara du på.

Men,om du inte har svar, så nog måste Ni väl i alla fall ha lite verklighetsförankring,eller kan NI sitta,ta emot en hög lön för att sen bara skena iväg i visioner? Kan man inte begära att Ni kritiskt ifrågasätter "utredningar" likt den du länkade mig? Den var ju inte ens korrekt,och ändå är dessa uppgifter lätt kontrollera. De jämför trafiken mellan Sthlm-Mariehamn, vet Ni hur många som bor på Åland och vilket näringsliv de har?

tisdag 21 februari 2012 klockan 13:28

brima

Britt-Marie Lövgren svarar:

Din upprörd över att jag vill ha statsstöd till färjan känns verkligen verklighetsfrämmande för mig. Inser att du inte delar min uppfattning.
(kort kopia på bloggen)
Vart går skattepengarna och varför subventioneras verksamhet i Stockholmsområdet så hårt? En frågeställning som jag hoppas att länets riksdagsledamöter tar tag i.
Det är uppenbarligen självklart (tycker svenska staten) att Europavägen mellan Sverige och Finland ska bekostas av de lokala kommunerna och regionen i Västerbotten och Österbotten medan Gotlandsfärjan till stor del bekostas av staten.
Det är dags att vända på persp

onsdag 22 februari 2012 klockan 07:22

Lars Gidlöf säger:

Ja, inte ett svar på mina frågor men det är ju typiskt politiker.

Mina visioner, ja, förhoppningsvis ska människan lära sig ta tillvara naturen mkt bättre, miskan den onödiga konsumtionen som endast verkar vara statushöjande, för trots mer pengar i plånboken blir folket mer o mer skyldiga pengar, är det inte konstigt?

Sen när det gäller Kvarken trafiken så ser det ju inte ljust ut då den inte klarar sig utan statsbidrag, notera att den länk du skickade mig står det att RG Line går mot bättre tider, ja,har de inte begärt sig i KK?

Sen,snälla jag ber dig, svara på mina frågor. Ska det vara så svårt att göra detta?

måndag 20 februari 2012 klockan 17:01

brima

Britt-Marie Lövgren svarar:

Nej jag har inte svar på alla frågor och är inte allvetande heller. Om du tror att det en förtroendevald i huvudsak sysslar med att göra exakta beräkningar över framtiden tror du fel. Vi kan inte förutse framtiden men vi kan göra det bästa av den. Vem kunde förutse internetrevolutionen, mobiltelefoner, läsplattor mm. Vikan förutse att det kommer att finnas ett stort behov av äldreomsorg eftersom många av oss kommer att överleva både den ena och andra sjukdomen. Att Kina numera köper in all malm och att det är fart på gruvorna var inte heller något som förutsågs.

måndag 20 februari 2012 klockan 17:22

Lars Gidlöf säger:

Hej

Denna länk är ju till en intresseorganisation och med många frågor. Varför står det inte hur många som reste endast för tax free shoppingen skull till Vasa?
Varför sjönk resandet så mycket efter indragandet av tax free om transportbehovet är så stort?

Varför jämförs inte med färjelinjer till Finland utan tax free, alltså de som endast lever på gods och personbefordran?

Svara gärna nu på enkla raka frågor.

måndag 20 februari 2012 klockan 15:46

brima

Britt-Marie Lövgren svarar:

Självklart var det många som reste för taxfreehetens skull. Inte minst gick det att resa till en mycket billig penning.

Jag är övertygad om att världen kommer att förändras och att Ryssland (som just nu har en väldig kursuppgång) kommer att vara en part på ett helt annat sätt än idag.

Vilka visioner har du om en förändrad värld?

måndag 20 februari 2012 klockan 15:54

Lars Gidlöf säger:

Apropå ödmjukhet har jag intga problem med detta, men Ni har ett ansvar då Ni uttalar Er,bloggar eller liknande att Ni har fakta, inte svammel. Folk har valt Er som FÖRTROENDEVALDA, och i mitt fall har jag endast förtroende för folk, oavsett partifärg om de verkligen uttalar sig om saker de vet, för de flesta som läser och lyssnar på Er politiker i olika debatter mm räknar ju med att Ni pratar sanning, inte förvränger fakta och är realistiska i Era bedömmningar, men politikerföraktet ökar ständigt just pga att folk ser att Ni inte utallar er med fakta,eller förvränger statistik samt Ni sitter mest för egen vinning

fredag 17 februari 2012 klockan 13:11

brima

Britt-Marie Lövgren svarar:

Du kanske skulle ta och engagera dig i ett politiskt parti för att veta lite mer om vad du uttalar dig om. För mer läsning om Kvarkenförbindelser http://www.kvarken.org/Link.aspx?id=1168828

Det finns också mer att hämta på kvarkenrådets hemsida. Ryssland går som tåget just nu. Mycket talar för att världen kommer att förändras en hel del redan under vår livstid. Morgondagen kommer att kräva andra lösningar än gårdagen. Det gäller att hela tiden spana på framtiden för att vara förberedd.

fredag 17 februari 2012 klockan 21:19

Lars Gidlöf säger:

Finnlines har tre eller fyra fartyg mellan Kapällskär och Nådendal,utan tax free, att de kör med tre nu beror på minskad godsmängd, och då ter sig en bro än mer fantasiartat.

Sea Wind går mellan Stockholm och Åbo, utan taxfree. Dessa går alltså runt utan statsstöd eller taxfree, pga att det finns transportbehov.

Vi har inte detta behov här uppe, de har provat Sundsvall-Vasa,Härnösand-Vasa och Umeå-Vasa, men allt har gått i stöpet just pga inget gods.

Du kan se vad långtradare är lastade med söderöver, mest dåligt betalda trätransporter, vi har inte den mängd eller typ av produkter som är attraktivt fraktas på tradare , vi i norr lever på råvarur eller ej konsumtionsvaror,och varför då bygga en bro till Norra Finland som har exakt samma näringsliv fattar jag inte hur Ni kan förespråka.

Har fortfarande inte fått svar på hur mkt tror du en bil kostar över en bro?Hur mkt trafik är det över Kvarken kontra Öresundsregionen

fredag 17 februari 2012 klockan 13:07

Lars Gidlöf säger:

Redovisa dina kunskaper, varifrån får du det till att Vasafärjan är den enda färjan utan taxfree mellan Sverige och Finland?

Finns flera st som endast går med gods,passagerare och som inte har taxfree eller statsbidrag.

Varför uttalar Ni er om saker Ni inte vet,skrämmande.

fredag 17 februari 2012 klockan 10:38

brima

Britt-Marie Lövgren svarar:

Det är de uppgifter som jag har fått. Om du har andra siffror tar jag givetvis tacksamt emot detta. Det måste vara skönt att vara säker på att alltid veta bäst och ha ett sådant ödmjukt förhållningssätt till sina medmänniskor som du har.

fredag 17 februari 2012 klockan 10:48

Lars Gidlöf säger:

Du ser, Ni vet inte ens vad Ni uttalar Er om, finns flera Finlandsfärjor som endast går med gods och utan statssubventioner, så om dessa kan gå beror det ju på efterfrågan, men om vår lilla RG 1 klarar sig ens med statssubventioner, ja, vad är det för efterfrågan då?

Jo, mkt folk i Ryssland, men inte tillnärmelsevis så många som i strstadsområden och å andra sidan, deras gods ska ju till Kontinenten, så varför omväg över norra Sverige?

Så, vad tror du varje bil över denna bro kommer kosta då? Och om du nu förespråkar en bro, varför lönar sig inte ens en liten färja nu om du skriver behovet finns?

Sen,allt blir inte så annorlunda som du tror, ta Inlandsbanan t ex, hur bra har den gått genom tiderna?

fredag 17 februari 2012 klockan 08:22

brima

Britt-Marie Lövgren svarar:

Du som är allvetande vet givetvis att på taxfree tiden på 90-talet var ombordförsäljningen 70% av intäkterna och frakten 10% (biljetter 20%). Idag är frakten 47% av intäkerna. Att vara den enda Finlandsfärjan (passagerare) utan taxfree försäljning har slagit hårt på intäkterna. Sveriges framtid kommer att kräva nytt tänkt och att se nya möjligheter. Notera att tåget onekligen har fått en ny roll i Sverige och Europa.

fredag 17 februari 2012 klockan 08:42

Lars Gidlöf säger:

Jo, världen förändras, hur mycket har Botniabanan gjort för dessa län då? Hur skulle en bro kunna ekonomiskt försvaras när det i Köpenahmn bor mer än dubbelt så många som i hela denna region?

Visioner ska man ha, men som skattebetalare se sina pengar gå till att det fantiseras gör ju inte skattemoralen högre.

Så, vad räknar du för scenario då som är så inne på en bro, vart ska godset komma från och vart ska det?

Om det nu är sånt stor behov, varför täcker det inte ens idagens läge för en enda mindre färja att klara sig då detr mellan Sverige och Finlande går 4-5 färjor dagligen endast med gods och utan stadsstöd, svara mig gärna

torsdag 16 februari 2012 klockan 18:19

brima

Britt-Marie Lövgren svarar:

Det bor rätt mycket folk i Ryssland också. Världen kommer att förändras. Frågan är hur norra Sverige kan spela roll i framtiden. Vad är din lösning? Umeå-Vasa är den enda Finlandsfärjan som inte har taxfree. Kostnaden för att åka med bil eller som privatperson är många gånger mer än övriga färjor.

Friday 17 February 2012 klockan 07:53

Lars Gidlöf säger:

Nu tror jag inte du riktigt förstår, vad skulle ritas om? Umeå skulle inte bli en större tillfartsort för något gods, inte Vasa heller och vilket godsmängder talar du om som skulle finansiera en bro?

Om det finns godstransport behov i stor mängd över Kvarken så skulle det finnas färjor som klarar sig på detta,men inte ens en enda liten färja har tillräckligt med gods för att klara sig utan bidrag.

Så, vad för gods och varifrån skulle godset komma som behöver en bro över Kvarken?

Måste inte Ni förtroendevalda ha lite kunskap om trafikstruktur innan ni lämnar in förslag,måste ju kosta en massa pengar för skattebetalarare att betala utredningar pga tokiga motioner från politiker.

Men till min fråga, varför klarar inte en godsfärja nu om det finns sånt transportbehov, de klarar sig ju på andra ställen mellan Finland och Sverige utan stadsstöd men då finns det ett behov och det är skillnaden. Vad skulle varje godsenhet kosta att transportera på bron,säg att bron kostar 30 miljarder, med ett upptagningsområde på mindre än en miljon personer så skulle det krävas att vi åker en himla massa ggr över bron, räkna vad Öresundsbron kostar och vilket personunderlag de har.

Thursday 16 February 2012 klockan 14:17

brima

Britt-Marie Lövgren svarar:

Världen förändras. Att det numera finns en bro mellan Sverige och Danmark har i högsta grad förändrat vardagen i den regionen. Den som inte har några visioner eller idéer om framtiden kommer inte heller att vara med och skapa framtiden. Botniabanan betraktades också som en korkad idé av många. Framtiden kommer att visa att det var början till den stora förändringen i Norra Sverige. För att inte tala om EU. 27 länder snart 28 som samarbetar. Vem kunde gissa det? Det är tur att det finns folk som ser större och längre.

Thursday 16 February 2012 klockan 16:29

Lars Gidlöf säger:

Vad har Sverige att tjäna på en broförbindelse över Kvarken kontra kostnaden för detta. Hur realistiska är era förslag, bygga en bro för vad, Ikea?eller vilka ska använda bron?

Wednesday 15 February 2012 klockan 20:21

brima

Britt-Marie Lövgren svarar:

En bro skulle rita om kartan fullständigt. Plötsligt blir inte bara Finland utan också Ryssland tillgängligt på ett annat sätt. Kommer att innebära mycket för handelsförbindelser och vilka vägar godset tar.

Thursday 16 February 2012 klockan 08:16

brima

Britt-Marie Lövgren svarar:

Staten betalar 40% av Gotlandsfärjan. Hur självklart är det när Europavägen uppenbarligen är en kommunal fråga (mellan Sverige och Finland).

Thursday 16 February 2012 klockan 08:05

Klas Viberg säger:

Bra skrivet. Hoppas att inte Reinfeldt tar dig i örat. Han kräver ju ha rättning i ledet.

Tuesday 14 February 2012 klockan 08:25

brima

Britt-Marie Lövgren svarar:

Ser fram emot den dag då Norrlandsupproret blir känt i regeringen på allvar. Det är inte bara dalkarlar som kan protestera. Jag börjar med den folkpartistiska delen av regeringen.

Tuesday 14 February 2012 klockan 08:35

Skriv kommentar

Prenumerera på kommentarer via RSS