Ungdomar eller barn?

Att jobba i skolans värld och samtidigt ha insikt i det verkliga samhället kan vara frustrerande. För det är tyvärr två skilda världar.

Jag fick återigen en tankeställare varför ordet ungdom inte existerar i skolans värld. Fick det i samband med en massa insändare i "Tyck till om Sorsele" angående de som kör Epa-traktorer och tydligen stör vissa. De som skriver insändarna benämner dem som ungdomar men vi i skolans värld vi ska benämna och hantera dem som barn. Visst, det är juridiskt korrekt till dess att de fyllt 18 år!

Tyvärr missar/blundar man i skolans värld att "barn" mognar på olika sätt och olika fort. Det har förmodligen med skolplikten att göra men jag tror inte man gör saken bättre om man "lättar" upp det i skolan och ger eleverna större svängrum än ute i samhället. Tvärtom!

Ute i samhället så får man från att man är 14 år konfirmera sig. Jag var själv 13. Man är tydligen mogen att ta den ställningen då. När man fyllt 15 år så är man straffmyndig, får köra moppe och Epa, ta jägarexamen (kanske tidigare) samt man får ha legitim sex. När man är 16 får man ta licens på skoter och lätt motorcykel och kanske än mera. Jag har säkert missat en massa men detta räcker tycker jag.

När man fyllt 18 får man helt plötsligt rösta och gå på krogen. Det handlar alltså bara om klockslag!?

Följer nu med intresse kommentarerna om den elev i Umeå – 16 år – som öppnade en brandpost på en skola och lämnade den rinnande. Den orsakade vattenskador för ca 800 000 SEK. Kommentarerna är jättetydliga

1. eleven (vårdnadshavarna) ska stå för kostnaderna eller så tycker man att

2. man kan väl inte ställa en 16-åring i den hopplösa situationen och förstöra framtiden för den

Tyvärr ger de som ansluter sig till det andra alternativet inte några exempel på andra påföljder som de tycker är lämpliga och det tycker jag är lite synd. Kan ju vara någon som sitter inne med någon jättebra idé.

I den nya läroplanden finns en stor skillnad mot Lpo-94 och det är att vi inom skolan kan ta till konsekvenser om det behövs. Men samtidigt trycks det fortfarande hårt på det här med kränkning. Tänker nu på "kränkning" från lärare (som vi får heta igen:) För den oinvigde så kan jag berätta att tillrättavisar man en elev på ett "tydligt" sätt så kränker man den. Och framför allt om tillrättavisningen görs inför andra. Vi har enligt nya skollagen rätt att skicka ut elever som stör. Men då kränker vi dem!? Och det här är eleverna väldigt införstådda i. Vad som går före det andra här vet jag inte. Det kommer säker en massa prejudikat vad det lider.

Men det skulle vara oerhört intressant att läsa kommentarerna om brandposten som kostar försäkringsbolaget ca 800 000 SEK om det skett kvällstid på något offentligt ställe och utförts av en 16-åring. Undrar om man resonerat på samma sätt. Kanske/kanske inte.

Varför finns inte mellantinget mellan barn och vuxen i skolan, alltså ordet ungdom? Så att man får ställa större krav och kan kräva mera av en 15-16 åring än vad man kan göra av en föreskoleelev? För de dras ofta "över samma kam" i skollagen!?

Tacksam för något bra svar:) Eller kanske någon tolkat nya skollagen annorlunda än jag och då är jag tacksam för rättelser:)

 

5 kommentarer

  1. Lotten Lindström

    Är det verkligen SKOLAN som kallar ungdomar i gymnasieålder för barn? Jag har jobbat i de övre åldrarna i tio år och håller inte med alls. Däremot kräver samhället av skolan att vi ska behandla ungdomar mellan 13 – 19 år som barn, men det är något helt annat. Samhället ställer inte kraven på ungdomarna och det är inte skolan som sätter den normen. Skolan är bara verkställande i det fallet och ansvaret för ungdomarnas ev usla beteende är överskjutet på skolan. Om kidsen inte uppför sig är det skolan som är för dålig.

    SKolan är den konsekventa syndabocken, men såvitt jag kan se det är det ytterst politikernas fel, för från höger till vänster skyller de på lärarna och skolan. Det går ju bl a Jan Björklund i bräschen för. Om lärarna är tillräckligt bra går det bra för eleverna, och då behöver ingen reda ut konsekvenserna av den totalt misslyckade kommunaliseringen, t ex. Så länge politikerna inte tar mer ansvar än så för skolan kommer samhället att fortsätta curla (halv)vuxna och deras föräldrar. För allt är ju ändå lärarnas fel.

  2. Carl-Axel Otterhall

    Svar till Lotten Lindström (2011-05-25 22:16)
    Hej Lotten.
    Jag syftar på ”barn” i ”Epaålder”, 15-16 års ålder, alltså åk 9. Men iofs så har du rätt för man är väl oftast 16 när man börjar gymnasiet. Men på gymnasiet tror jag att man har mera ”ungdomstänk” angående sina elever och gymnasiet är ju dessutom ”frivilligt” (inte skolplikt alltså) så där kan och ställer ni högre krav på era elever än vad man kan göra inom grundskolan.
    Vad jag är ute efter är att det bör väl ändå finnas en progression i vad man kan kräva av elever utifrån ålder och mognad även inom grundskolan.
    Nu råkar det vara så att jag jobbar på den skolan som ligger i topp detta år för åk 9 2009/10 enligt Sveriges Kommuner och Landsting i sin rapport Öppna jämförelser. Innebär det att vi har Sveriges bästa lärare? Jo vi har jättebra lärare och mycket kompetenta – men hur mäter man sånt? Förra året låg vi på plats 101! Nu tvivlar jag på att vi kommer att behålla vår topplacering innevarande år utan kommer att halka ner en bit. Var vi lärare speciellt duktiga förra året eller…? Nä det är mycket annat som spelar in.

    Det är levande materia vi jobbar med och det går upp och ner och jag tvivlar på att tv-serien ”9A” skulle funka i ett längre perspektiv. För de som medverkar ska väl ha ekonomisk ersättning av SVT. Vet någon om eleverna fått arvode för att vara med i programmet?

    Jag är mera ute efter dom ”krav” vi kan ställa på våra barn/ungdomar inom skolan och då är det precis som du säger att det styrs till syvendes och sist av politikerna. Först och främst de på nationell nivå och sedan de på kommunal nivå. Det är här man missat progressionen anser jag och drar alla över en kam. Och då menar jag under skolpliktstiden. Det är i skollagen. I kursplanerna finns det helt klart progression.

    I skolan saknar jag sunt förnuft, etik och moral, elevansvar samt konsekvenser! Och i det sistnämnda räknar jag även in socialförvaltningen!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.