Vilse i pannkakan!…Igen!
Ingen har väl missat alla dessa bedrövligheter med inställda tågturer nu förtiden. Vad beror det på? Och information vid inställda turer verkar inte vara de ansvarigas starkaste sida. Vem som nu egentligen är ansvarig!?
Som jag förstått det så ligger det till så här: Landstinget i V-btn har ett ”dotterbolag” vid namn Region Västerbotten. De i sin tur ansvarar för mycket av det som tidigare varit ålagt Landstinget. Bland annat ansvarar de för Länstrafiken i länet vilka i sin tur tillsammans med de tre övriga nordligaste länens länstrafikbolag, vilka också ligger under respektive landsting, bildat Norrtåg AB.
”Norrtågs uppdrag är att bedriva persontrafik. med tåg inom och i anslutning till region Norrland jämte därmed förenlig verksamhet. Norrtåg AB skall vara en viktig faktor för Norrlands regionala utveckling”.
”Styrelsen för Norrtåg AB har tilldelat Botniatåg AB ansvaret för drift och underhåll av regional dagtågtrafik i Norrland inom ramen för Norrtågsförsöket. Uppdraget omfattar upp till 14 trafikområden under tiden augusti 2010 till augusti 2016.
Botniatåg är ett nybildat och samägt bolag mellan SJ AB och DB Regio Sverige AB, som tillhör koncernen Deutsche Bahn”.
Deutsche Bahn är Tysklands motsvarighet till vårat SJ. Min kommentar.
”Botniatåg AB är SJs och Arriva ABs nybildade tågbolag som kör trafiken under produktnamnet Norrtåg i samarbete med Botniatåg. Botniatåg AB ägs till 60 procent av Arriva och 40 procent av SJ”.
Tänk att ett nybildat tågbolag lyckades ta hem upphandlingen mot kandidater som Tågkompaniet och Veolia. Men de var visst ungefär 50 miljoner billigare per år! Eller finns det annan koppling?
Det finns många frågetecken så här långt och lite undersökande journalistik vore oerhört intressant. Själv orkar jag bara inte mera just nu.
Nu har vi om vi inräknar regeringen som uppdragsgivare fem stycken nivåer. Nu fattas det bara en liten detalj…vem ska köpa in tågen?
Där kommer Transito in. De verkar vara inhandlare av tåg!? Vad Transito AB egentligen är har jag ännu inte riktigt fått klart för mig. De verkar iaf vara mångsysslare. Men så här står det i Östersund ltz.se:
”Landstingen skatteplanerar för att kunna finansiera tågtrafiken som de ansvarar för via vagnbolaget Transito. För Norrlandstingen handlar det om åtta miljarder, varav Jämtlands del ligger på 780 miljoner”.
Tänk att våra skattepengar används på detta sätt!!!
Själv har jag i dag ingen partipolitisk bindning men jag anser att mycket blev helt på tok under Göran Perssons ledning. En socialdemokrat som på egen hand raserade det hans föregångare byggt upp! Via hans kommunaliseringar och privatiseringar har vi det som det är nu. Förmodligen skulle det kommit förr eller senare men alltför många verkar inte ha förstått att det var socialdemokraterna som lade grunden till det vi har nu.
Som tur är har vi ju lokala politiker både på Landstings- och Region Västerbottensnivå vilka verkligen har möjligheter att vara med och påverka sådant här. För de om några av oss har ju haft insikt hur vansinnig denna totala organisation är!
Bara för att visa på att jag även tycker att det begås grova misstag av nuvarande alliansen så är ju a-kassa och sjukskrivningssystem rent katastrofala.
Innan jag somnar över datorn så vill jag bara ge en länk angående hur enkelt/svårt det är att privatisera vissa områden som t.ex. det här med infrastruktur: http://www.bussbranschen.se/Portals/0/PDF_publik/Remisser/Remissvar%202008-015%20okad%20konkurrens.pdf
Finns mycket att grubbla på utifrån detta! Men det får man fördjupa sig i senare.
GONATT:)
Senaste kommentarerna