Vilka pengar har Region Västerbotten?

Nu ska det bli en Norrbotniabana med byggstart 2018. Detta enligt infrastrukturministern Anna Johansson, (S). Nu tillhör hon ju det parti som lovat guld och gröna skogar men verkligheten blir hela tiden något annat tack vare det där förbaskade Miljöpartiet! Så vi får väl se. Personligen tvivlar jag! 2018 misstänker jag att det inte kommer att finnas pengar i nationen för något sådant. Om man därtill räknar all försening och fördyring genom alla överklaganden så tror jag absolut inte på start 2018.

Men det är två saker jag verkligen funderar över

1. ”Så sent som i slutet av februari hamnade ansökan om 100 miljoner kronor för etappen Umeå-Skellefteå på bordet hos EU-kommissionens fond för ett sammanhållet Europa. Den ansökan stöds av regeringen. Region Västerbotten och Norrbottens länsstyrelse ska bidra med lika mycket”.

Har Region Västerbotten egna pengar? Eller vems pengar ska användas till sträckan Umeå – Skellefteå? Och sedan skall väl ungefär lika mycket fram till sträckan Skellefteå – Luleå eftersom Länsstyrelsen Norrbotten verkar ska vara med och finansiera Västerbottensdelen. Är det Landstingsskatt till sjukvård som kommer att användas eller är det EU-bidrag vilka är riktade till att utveckla HELA länet? Skulle vara intressant att veta. Och hur många nyanställningar blir det i Region Västerbotten nu i och med Anna Johanssons mail till Norrbottens-Kuriren? Och hur kommer de att finansieras?

2. Avgiften för vägslitage ska enligt förslaget gå tillbaka till infrastruktursatsningar. Vägslitageavgiften har presenterats som en förutsättning för att klara finansieringen av Norrbotniabanan”.

Vad innebär detta? Blir det nu än mindre underhåll av våra redan förfallna vägar i inlandet/fjällvärlden? Jag antar i alla fall det för det är ju dessa förbaskade Miljöpartisters mål. Alltså att utplåna glesbygden. Och tyvärr är det de som styr Sverige i dag!

Vet inte varför, men jag ser rött så fort jag läser/hör ordet Miljöpartist. Ni har väl läst detta  Måste nu försöka avsluta detta inlägg innan jag ”exploderar”

Jag hoppas innerligt att Thomas Hartman, trogen som han brukar vara, förklarar vilka(s) pengar Region Västerbotten ska gå in med i Norrbotniabanan. Han kan säkert också förklara hur det där med avgiften för vägslitage kommer att drabba oss parasiter ute i obygden.

Jag är absolut inte emot en Norrbotniabana men jag ser oerhörda problem att förverkliga den och oerhörda kostnader – kanske det dubbla mot vad man kalkylerat med. Man ska igenom samernas vintervistelse med renarna. Och hur många ”Röbäcksslätter” skall man passera. Jag är tveksam att det blir någon Norrbotniabana inom de närmaste 30-50 åren.

Tänk vad underbart det vore om våra politiker och Region Västerbotten parallellt med denna bana och med samma kraft drev ett förslag till projekt med en fjällväg mellan Ammarnäs och Hemavan till exempel. Tyvärr ligger det för långt från Umeå! Men vi som bor i den här delen av regionen skall väl glädjas åt att vi får vara med och finansiera en eventuell Norrbotniabana och själva förmodligen på grund av det drabbas av sämre sjukvård och allt sämre vägar.

 

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.