Daphne Mode Blogg

Möt Anti-Bridezillas bröllopsklänningar Designer

Av , , Bli först att kommentera 0

Om jag skulle gifta sig, jag tror jag skulle vara en icke traditionella brud. När det händer, vill jag få jobbet gjort och logga på den streckade linjen. Klänningen, på ett sätt, kommer andra. Ingen ludd, ingen prinsessa sittpuff, ingen Saga bröllop krävs. Kanske min aversion mot traditionella bridalwear är en genetiska drag: min mamma gifte sig i en chic vit byxdress 1978. (Hon fick senare upplöstes en byxdress, men det är en annan historia.) Idén om en uppblåsta klänning verkar skrämmande. Kan en person även flytta i en av dessa moln av rejäl tyll? Vad händer om du spiller rödvin på en charmeuse nummer? Det verkar också som en massa tyg för en sex timmar (eller mindre) tillfälle. (Och en massa pengar: några klänningar som kostar lika mycket som en ny bil.)

Men kalla mig en ändrade kvinna, eftersom under Bridal Week, jag gick till en avtalad tid som jag verkligen njöt: debut insamling av Danielle Frankel. Blygsamma rummet instoppat i 11na Howard hotel fylldes med minimalistiska, även tomboyish ser, som en romantisk shirtdress, fint broderade följesedlar och kroppsnära pantsuits. Ursprungligen klippa från Los Angeles och nu baserad i New York, Frankel först tänderna på Marchesa. Senare gick hon till Vera Wang, där hon arbetade som designer för brud och made-to-order avdelningar. Trots arbetar på två etiketter som har byggt sina varumärken på megawatt, down-the-mittgången klänningar, Frankel anser inte sig själv ett bröllop klänning designer. – Bridal är ett fult ord! säger Frankel. ”Jag är inte en brud person, och jag gillar inte bridal. Känns inte som det är min bransch. Det känns som jag har arbetat i modebranschen och jag bara gör bridal – vad nu det betyder för mig — och det är varför det känns som jag svarar detta sätt ”.

06bridal

Frankel svar är en elegant metod med lite pojkaktiga flair. Shirtdress var klippt så att det någonsin så lätt hopsjunken utanför axlarna. (Kul fakta: Frankel bar stil till sitt eget bröllop.) En annan standout var en klänning som skröt leg-of-mutton ärmar av cool dynastin proportioner. Några av de medföljande bitarna, som en lång vit siden jacka, skulle kunna fungera som klänningar i själva för fritt tänkande brudar. Och de fri tänkande brudar inte skulle behöva gräva för djupt för att köpa en bit från Frankel: hennes prisklass handlar om $3,000 uppåt, mindre än de flesta high-end bröllop etiketter.

Frankles avslappnad sensibilitet kretsar kring alternativ och val, samt en annan idé som är på trenden nu: Rewearing ett bröllop klänning lång efter firandet. – Om jag verkligen gör detta, jag måste göra dessa bitar wearable utanför samlingen ”, säger hon. Till exempel: ”det finns en kjol med en korsett i det som jag vill ha vår PR att skicka till en kändis att bära”. På tal om kändisar, Frankel ultimata kvinnan att klä är definitionen av cool: Zoë Kravitz. ”Hon är rätt mängd av yin och yang”. Låter som en blick och ett koncept som jag kan äntligen säga ”jag gör” till.

Bli först att kommentera

Plus size-modeller frontar ny kampanj

Av , , Bli först att kommentera 0

Plus size-modellerna Ashley Graham och Candice Huffine frontar Lindex nya höstkampanj

I höst integrerar företaget stora storlekar i alla sina modekoncept, vilket innebär att det tidigare plus size-konceptet Generous försvinner. Höstens stora kampanj frontas av bland andra plus size modellerna Ashley Graham och Candice Huffine.

– Vi vill att kvinnor i alla storlekar ska känna sig inkluderade och kunna handla från alla våra modekoncept. Med denna förändring kommer våra kollektioner bli ännu mer inspirerande och tillgängliga för fler. Vi har hittills fått fantastiskt positiva reaktioner från våra kunder vilket är ett tydligt kvitto på att vårt initiativ uppskattas, säger Lindex designchef Annika Hedin.

Kampanjen Fall Fashion Heroes är uppbyggd kring höstens 5 garderobshjältar; tröjan med ballongärm, toppen med klockad ärm och skorstenskrage, den stickade klänningen, den smala ankelbyxan och jeansen. Färgerna skiftar från djupt vinrött och bränt brunt till orange och ljust rosa.

– Det är fantastiskt att Lindex inkluderar större storlekar i sina kollektioner. Plåtningen var en stark upplevelse eftersom vi som valts som modeller representerar en sådan mångfald, det var riktigt mycket girl power i studion, kommenterar Ashley Graham.

Förutom Graham och Huffine frontas kampanjen av supermodellerna Alek Wek, Toni Garrn och Cora Emmanuel.

Bli först att kommentera

Kändisarna med karamellhår

Av , , Bli först att kommentera 0

Trenden med pastellfärgade frisyrer har tagit fart igen efter några års slumrande. Nu kan man se både kända och okända tjejer svänga med sina rosa, turkosa, blå och lila hår. Vårigt och härligt tycker vi.

På festivalen Coachella har man kunnat se till exempel Kylie Jenner gå runt med långt turkost hår. Visserligen har hon redan sportat flera pastelliga nyanser ett tag nu, men med mer längd på svallet så befäste hon sin position som pastelldrottning.

Modellen Jordan Dunn är inte sämre hon och har också hakat på pastelltrenden.

Andra som vill piffa upp sig med en rejäl dos färg är Hillary Duff, Kelly Osbourne, Julianne Hough och Nicole Richie.

I Sverige har Molly Sandén nyligen hakat på pastelltrenden och färgat sina lockar lila. Ett inte alltför vågat antagande är att fler tjejer lär följa efter och matcha den första solbrännan med lila, ljusblått, turkost eller rosa hår.

Vill man inte köra fullt ut med en hållbar färg kan man alltid fega och använda färgat spray som tvättas bort. Ett fräscht partytrick helt enkelt.

314724.700x280

Bli först att kommentera

Sanningen om fillers: Vad är lagom?

Av , , Bli först att kommentera 0

Istället för att hamna i ”fillerfällan” som kvällstidningarna gillar att publicera på löpet, är det sunt att läsa på innan man bokar sin tid. Alltfler experter pratar nu om vikten av rätt behandlare och rätt fillerprodukt.

Eftersom kosmetiska ingrepp fortfarande är ett relativt nytt fenomen, är utvecklingen lika snabb som behandlingarna många. Som konsument och nyfiken skönhetsbejakare kan det därför vara svårt att veta var man ska börja.

Precis som när vi går till frisören är vår nöjdhetsfaktor ett resultat av vem vi går till. Inte bara det faktumet att man går till någon med en sax i handen.

-Det är viktigt att välja en behandlare som är läkare, tandläkare eller sjuksköterska samt har en utbildning och som fortsätter att utbilda sig. Sverige är ett av mycket få länder i Europa som inte heller ställer några nationella krav på specialistbehandlingar. Samtidigt ökar efterfrågan på estetiska behandlingar med 8% per år, säger Martina Richter, ansvarig för InjectAcademy i Stockholm.

314733.700x280

Som expert inom fillers på den svenska marknaden har Martina Richter sett hur efterfrågan på hudföryngrande behandlingar ökat. Samtidigt betonar hon vikten av att göra sin läxa innan man bokar.

-Man ska se till att ha koll på vilken filler som du ska behandlas med. Be om att få med klistermärket med Batch-numret på fillern. Sen ber du om att få veta om din behandlare är läkare, tandläkare eller sjuksköterska. Det är bara de som får en ansvarsförsäkring om något skulle hända. Din behandlare kan säkert också visa upp diplom eller intyg från utbildningar, ofta hänger dessa på väggen.

När man väl funnit en behandlare som man funderar på att boka, kan man till och med begära att få se före- och efterbilder på tidigare ingrepp som behandlaren utfört.

Numera finns det flera olika märken på marknaden. För bäst resultat är det bäst att hålla sig till en filler som är känd på marknaden och har studier.

-På InjectAcademy jobbar vi enbart med att utbilda läkare, tandläkare och sjuksköterskor med Stylage. Vår produkt brukar kallas tredje generationens filler och fördelarna är många. Bland annat är återhämtningstiden mycket snabbare efter injicering och man får mindre svullnad.

För förstagångskunden -hur vet man då hur mycket som är lagom? Det ska en behandlare känna av menar Martina Richter, som trycker på att ett bra resultat hänger på en behandlare med koll.

Har man dessutom redan fillers i behandlingsområdet, då underlättar det om man själv känner till sin filler-historik när man uppsöker en ny behandlare.

Denna artikel är sponsrad och utformad i samarbete med InjectAcademy.

5 tips innan behandlingen:
1. Se till att din behandlare är utbildad
2. Har hen känsla för estetik?
3. Välj rätt filler, eftersom olika fillers har olika inverkan och återhämtningstid
4. Ha koll på din egen filler-historik
5. Be att få en kopia på batch-numret på fillern som du blir behandlad med

Bli först att kommentera

Hej världen!

Av , , 1 kommentar 0

Välkommen till Västerbottens-Kuriren – Bloggen. Det här är ditt första inlägg. Redigera eller radera det. Sen är det bara att börja blogga!

1 kommentar