350.000 euro, årlig medellön för spanska flygledare

I Sverige kritiseras banker för att ge för höga bonusar till sina anställda, i Spanien granskas nu flygledarnas löner. Alla spanska jobb är alltså inte lågavlönade…

Enligt den spanska dagstidningen El Mundo, finns det idag totalt 2300 flygledare i Spanien. Av dessa tjänar 28 mer än 600.000 euro per år, 713 mellan 360 och 540.000 per år och några få tjänar mer än 900.000 euro årligen (Det räcker alltså att jobba ett år med den lönen, sen kan man ju gå i pension…) !!

AENA (motsvarande Luftfartsverket) beräknar att medellönen för en spansk flygledare ligger på 350.000 euro per år. Detta innebär att det är en medellön som nästan är tre gånger så stor som de brittiska kollegornas, och som nästan dubblar fransmännens, tyskarnas och italienarnas löner. Nu anses de höga lönerna vara en av orsakerna till det årliga underskottet på 300 millioner euro inom flygtrafiksektorn, vilket gör att man ska dra åt svångremmen. Jose Blanco, ansvarig minister vid Spanska infrastrukturministeriet, Ministerio de Fomento, meddelar att man har planer på att dra in flygledare på 12 mindre flygplatser som har mindre än 50 operationer dagligen. Istället införs det amerikanska systemet AFIS som tillåter planen lyfta och landa utan behov av flygledare.

3 kommentarer

  1. FL

    Har läst i The Controller att man har svartmålat och spridit falska uppgifter om flygledare i Spanien men även på Irland. Vet inte vad som är sant men man ska kanske hålla igen lite på kraven om att sparka flygledarena innan man vet alla fakta!
    Är det så att AENA har lyckats med en svartmålningskampanj så är det onekligen skickligt gjort, men visst är det grisigt!?

    Utdrag från en post på ett forum av en som jobbar som flygledare i spanien:

    ”Please forget everything you might have heard about sallaries. Sallaries were the first thing to go many months ago, and it is not what we are fighting for.

    If you must know as an experienced approach controller at LECB I made 4300 EUR last month. Our last colleagues to join are making 2300 eur.

    I love this job and if it was only an issue of money I’d consider myself happy. But it’s not. We’ve gone from 1200 to upwards of 2000 hours. Management has decided unilaterally to increase traffic loads with absolutely no safety studies. We are enduring monthly rosters of 200 hours. When some of us folded to pressure (18 people had already been medically evacuated when I last asked in august) the goverment forced the medical inspection to turn down sick leaves. Colleagues of my have been working while still on anxiety medication, or decided to drop the treatment ot of fear of government retaliation.

    Just culture has been completely obliterated, and recordings have been used arbitrarily to attack employees. We have been robbed of our holidays, and sick leaves have gone unpaid. They are losing trial after trial because the company is denying basic rights (leaves to attend small children). Even after having lost these trials the continue the practice (hopefully we will end up having an obvious case of mobbing)

    With today’s decree it is the fourth time this year that legislation has been passed specifically to change our terms and conditions, collective negotiation be damned.

    And to top it all off to this day we are to be available 24/365 to work in the company deems it necessary.

    So yes. I _DO_ claim slavery when all the basic rights that had been painfully gained through the 20th centry haven been swiftly dragged from under our feet, all in the name of economic interest and a complete disregard of operational safety.

    So please don’t bring back the issue of money. Money has not been an issue for a long time now. It’s all about basic rights, our dignity and the safety of operations. I don’t think I would have to stress that the people that are RIGHT NOW sending untrained military personnel to take control of the operation are not thinking too much about safety.

    With all my regards,

  2. Eva Karlsson

    Svar till Medellön Sverige (2010-09-03 10:43)
    Nu har det gått ett tag sen denna kommentar, men just nu är det nog inte så roligt att vara flygledare i Spanien, inte efter den omtalade flygledarstrejken.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.