Socialförsäkringsministern gästade alliansen i Umeå
Socialförsäkringsminister Christina Husmark-Persson (M) träffade ikväll politiker från hela alliansen för att samtala kring socialförsäkringen. Det var ett mycket givande möte där både dåtid, nutid och framtid avhandlades. Utgångsläget med det stora misslyckandet i den gamla modellen socialdemokraterna administerade under Göran Perssons sista år som statsminister. Hur människor for illa och 140 personer varje dag blev förtidspensionerade. Idag har vi en bättre modell som tar sin utgångspunkt i att hjälpa människor tillbaka till arbetslivet igen. Genom stora satsningar på sjukvård, rehabilitering och anat stöd kan allt fler hjälpas tillbaka.
Edward Riedl (M).

Edward

27 Kommentarer
+ Skriv kommentarFyll i fälten för att lämna en kommentar
Alla kommentarer som skrivs måste godkännas av ägaren till bloggen innan de publiceras.
JonasE säger:
I Alliansens vårbudget framgår att andelen fattiga ökade med två procent-enheter till ca 10 procent perioden 1991-2006. Mellan 2006 och 2007 ökade andelen till drygt 12 procent och till 13 procent 2008.
Utanförskapet ökar med andra ord i rekordfart, även i finansdepartementets egen statistik.
I gruppen hushåll med hemmavarande barn och vuxna utan sysselsättning (arbetslösa, sjuka) har andelen fattiga ökat från 49 procent 2006 till 64 procent 2008.
Den fattigaste tiondelen av befolkningen har lägre månadsinkomst i dag än 2002.
Hur rimmar det med M-löftet om "ett Sverige som håller ihop"?.
Saturday 01 May 2010 klockan 13:24
JonasE säger:
För inte så länge sedan kom det rapporter i media om att de flesta fått lägre ersättning hos AF, har det ändrats nu då?, statistik tack!, och inga påståenden!.
6-7000 som blivit utförsäkrade har tvingats söka Försörjningsstöd, ett klart tecken på misslyckande.
För att inte tala om att först nu vill man utreda trygghetssytemen, snacka om för lite för sent, och ytterligare ett bevis på hur man misslyckats.
Jag/vi behöver inte skämma människor, det gör sådanan som du nog bra ändå med er brist på medmänsklighet och er inskränkta människosyn.
Friday 30 April 2010 klockan 21:21
Edward Riedl svarar:
Jag lyssnade på P1 i torsdags där jag hörde siffrorna. Jag har inte dubbelkollat dem på annat sätt ännu då tid till detta saknats. Men de redogjorde för den senaste statistiken. Er skrämselpropaganda verkar inte heller på det området stämma.
Saturday 01 May 2010 klockan 09:22
Isak säger:
Bäste Herr Riedl, du fick chansen att berätta hur många
utförsäkrade som hade fått ett nytt jobb. Du undvek frågan
för du visste att det skulle bli 0.
Thursday 29 April 2010 klockan 21:44
Edward Riedl svarar:
Jag har ingen aktuell statistik. Men jag vet att det finns personer som redan kommit tillbaka från sjukskrivning och det lär bli fler. Alternativet som ni förespråkar där människor mot sin vilja sjukpensionerades till låg ersättning med uppsägning från tidigare arbete som följd var rent omänskligt.
Friday 30 April 2010 klockan 15:54
JonasE säger:
Omförsäkras är att utförsäkras sen så får ni försöka dölja detta faktum hur mycket ni vill, men vem går på det?.
Om det vore en omförsäkring så skulle ALLA få samma ersättning som tidigare i FK:s system, men så är inte fallet, och det vet du.
Om det voe en omförsäkring så skulle inte så många hamna på försörjningsstöd, och det vet du.
Möjligen kan man kalla det för en nerförsäkring, men det frångår inte det faktum att det är en utföräkring det är frågan om, och det vet du.
Thursday 29 April 2010 klockan 01:15
Edward Riedl svarar:
Det är fler som fått högre ersättning eller oförändrad ersättning när de omförsäkras än som fått lägre ersättning. Era argument håller inte och hanldar om att skrämma människor.
Friday 30 April 2010 klockan 15:52
Arbetare säger:
"Tyvärr gör detta att de riktiga människorna med riktiga problem göms i debatten och förbättringar försvåras"
Kritiska kommentarer här varken gömmer någon eller försvårar föbättringar, det var illa skrivet.
Tvärtom så lyfter kritiken fram problemen och de sjukas position, i er inhumana politik, för att förbättra deras möjligheter till upprättelse. Men då måste M först revidera sin människosyn radikalt, kanske är det en omöjlighet.
Wednesday 28 April 2010 klockan 13:24
Edward Riedl svarar:
För ett tag sedan hade aftonbladet en artikel om hur människor med olika symtom fick avslag. Detta visade sig sedan inte vara riktiga fall utan en träningsmodul för försäkringskassan som inte hade varken med nuvarande modell eller verkligheten att göra.
Många anonyma som kommenterade på min och andras bloggar hänvisade i veckor frenetiskt till den artikeln. poängen var bara att den inte var sann vilket även gäller en del av kritikerna och deras kritik. Det är synd att dessa illvilliga skrämmer människor som redan från början är utsatta.
onsdag 28 april 2010 klockan 19:24
JonasE säger:
Faktum kvarstår Reidl: att Alliansens utförsäkrade snabbare än rehabiliteringen kunde komma på plats.
Det var alltså viktigare att få ut sjuka från systemen än att verkligen hjälpa dessa.
Det största felet med den gamla modellen var bristen på rehabilitering, så det hade alltså varit tillräckligt att tillföra rehabilitering till den gamla modelllen, men vad tillför en utförsäkring?.
Enligt din kollega Jan N så går 6-7000 på försörjningsstöd på grund av er nya sjukförsäkring, och det kan inte kallas annat än ett misslyckande, och en ökning av bidragsberoendet.
Utanförskaparna regerar!!
onsdag 28 april 2010 klockan 13:07
Edward Riedl svarar:
De omförsäkras och i den mån de inte kan få hjälp tillbaka till arbetslivet kan de sedan återvända till sjukförsäkringen om inget kan hjälpa dem tillbaka. Det är en medmänsklig modell som ser till varje enskild människa. Jag hoppas innerligt att vi får fortsätta med den inriktningen av välfärdspolitiken. Den gamla modellen som ställde människor på sidan utan möjlighet att återvända innebar utanförskap och dåliga ersättningar när sjukpensionen tvingades på folk.
onsdag 28 april 2010 klockan 19:21
Arbetare säger:
S är sveriges största parti, en del som kommenterar kanske är S-röstare. Vi lever i en demokrati, så S- anhängare har rätt att uttrycka sig.
Själv är jag inte medlem i ngt parti, det är herr Riedl, men jag vet nu säkert efter 4 år vilket parti jag INTE röstar på nästa val.
Dvs det parti som förstört sjukförsäkring, a-kassa och arbetsmarknadspolitiken, och sen kallar det för att hjälpa. Det parti som kallar skattesänkningar för jobbpolitik och som nu också ska förvilla oss med ordet Rättvisa!
onsdag 28 april 2010 klockan 12:46
Edward Riedl svarar:
Jag håller inte med dig på en enda punkt. Du ger uttryck för dina fördomar som jag menar inte stämmer med verkligheten. Det är din rätt precis som det är min rätt att säga att du har fel. Sedan tror jag människor är så kloka så att de faktiskt ser verkligheten och inte skrämselpropagandan när det sedan är dags att välja vem som skall styra Sverige i höstens val.
onsdag 28 april 2010 klockan 19:18
Isak säger:
Bäste Herr Riedl, dom allra flesta som varit sjukskrivna
kommer tillbaka till sitt gamla jobb eller arbetsgivare.
Det mesta av eventuell rehabilitering sker också där. Nu
skall Herr Riedl berätta både i pengar, och i hur många,
av dom som blivit utförsäkrade som har rehabiliterats till
ett nytt varaktigt arbete. Hur många som fått fortsatt
sjukskrivning, har överflyttats till arbetsförmedlingen,
har förtidspensionerats, eller till att söka försörjnings-
stöd hos kommunen. Socialförsäkringsministern berättade ju
det vid sitt senaste besök. Kan vi få lite verklighet från
dig månne?
onsdag 28 april 2010 klockan 11:12
Edward Riedl svarar:
Statistik finns det gott om. Den talar också sitt tydliga språk. Däremot är det viktigt att se till de som av olika anledningar hamnar i kläm.
onsdag 28 april 2010 klockan 19:15
Isak säger:
Alla som är sjuka skall ha en chans till rehabilitering om
det behövs. Att hota människor med "tiggarstaven" är ingen
human människosyn. Moderaterna har med råge visat vilken
människosyn dom har. Det är samma gamla Höger som alltid
har sparkat på dom som redan ligger. Moderaterna har nu
blivit kalla om fötterna. Socialförsäkringsministern åker
nu land och rike runt för att dela raggsockar. Men skadan
med förfrysningar är redan skedd. Receptet med att ta snö
och gnida på skadan blir etter värre. Att inte dom nya
Moderaterna har lärt sig något.
onsdag 28 april 2010 klockan 00:37
Edward Riedl svarar:
Bakom kritikernas floskler kring sjukförsäkringen finns det väldigt lite verklighet.
Vi har under våra år vid amkten tiodubblad statens pengar till rehabilitering. Sjukvården har förstärkts och mycket annat har gjorts för att hjälpa människor tillbaka.
Mot den bakgrunden är mycket av er kritik obegriplig och min gissning är många av er som skriver och underblåser är anonyma socialdemokrater.
Tyvärr gör detta att de riktiga människorna med riktiga problem göms i debatten och förbättringar försvåras.
onsdag 28 april 2010 klockan 10:49
JonasE säger:
Ann-Louse!
Axén har sagt att om man inte klarar av introduktionsprogrammet på AF, så FÅR man komma tillbaks till FK.
FK säger att om man inte klarar av introduktionsprogrammet på AF, så KAN man ansöka om att få komma tillbaks till Fk.
Ganska så stor skillnad på dessa uttalanden.
För att inte glömma allt CHP har lovat och sagt som visat sig vara felaktigt eller rent lögn.
Visst är det bra att göra en översyn/avstämmning om en sjuk kanske kan jobba eller inte, men detta har ju kunnat ske under tryggare former = utan utförsäkring.
Dags för ett tryggare samhälle = regeringsskifte!!!!
tisdag 27 april 2010 klockan 23:36
Edward Riedl svarar:
En återgång till den gamla modellen kommer att skada fler än den nya. I den gamla modellen for många väldigt illa.
Wednesday 28 April 2010 klockan 10:45
Arbetare säger:
Finns ingen anledning att utförsäkra, ta bort försörjning, tvinga att säga upp deltidsarbete, tvinga till socialbidrag för att ge "en chans att komma tillbaka till arbete".
Det är absurt, cyniskt och total kyla som definerar åtgärderna!
Tala om indoktrinering!
TRO det du inte ser. Tro inte det som händer!
Skrämmande.
Tuesday 27 April 2010 klockan 22:55
Edward Riedl svarar:
Din kritik är inte riktig. Ingen blir av medd sin försörjning. Dessutom sägs inte människor upp. Däremot var det ett problem med det gamla systemet där människor mot sin vilja sjukpensionerades och därmed sas upp.
Jag pratar gärna med riktiga människor som upplevt problem med de nya reglerna (för de finns och fanns även med den gamla modellen). Vi skall givetvis göra allt vi kan för att människor inte skall hamna i kläm och få sina ppengar i tid. Men jag har svårt för anonyma socialdemokrater som underblåser människors rädsla i onödan.
Wednesday 28 April 2010 klockan 10:43
Ann-Louise säger:
Det viktiga är väl att sjukskrivna personer ges en chans att komma tillbaka till arbete igen? Det görs ju en slags avstämning med den sjukskrivne och visar det sig att denne kan börja jobba igen går ju slussen den vägen. Visar det sig inte vara så återgår man till fortsatt sjukskrivning.
Tuesday 27 April 2010 klockan 22:38
Edward Riedl svarar:
Precis.
Men kom ihåg att mcyket av kritiken är politisk kritik innan effekterna kan ses. Många har fått det bättre även de inte har så stort medialt intresse.
Wednesday 28 April 2010 klockan 10:40
Arbetare säger:
Glömde du igen att läsa Myh,s inlägg i denna fråga?
Indoktrinering verkar fungera utmärkt hos Mfolket.
Vi vanliga människor glömmer inte!
Tuesday 27 April 2010 klockan 22:20
Edward Riedl svarar:
Tyvärr finns det alltid människor som i olika utsträckning hamnar i kläm. Det hände med de gamla reglerna och det händer tyvärr även med de nya reglerna. Detta måste ständigt förbättras. Men all propaganda är långtifrån med verkligheten överensstämmande.
Wednesday 28 April 2010 klockan 10:37
leif säger:
Så ni utgick inte från dom slavregler ni kommit fram till. Skrämmande Edward. Har ni ingen självkritik inom partiet, ser ni inte hur ni plågar dom sjukskrivna, jag bor med en så jag är mycket väl medveten om vilken smärta och ångest eran politik medverkar till. Hur kan ni inte utgå från det? För din skull hoppas jag att du aldrig blir sjuk under en politik som ni bedriver. Trots att jag föraktar varje människa som tycker att socialförsäkringen är en bra idé. Jag hoppas du aldrig behöver genomlida den smärta som jag och min sambo genomlidigt. Fy fan för er socialförsäkring
Tuesday 27 April 2010 klockan 21:35
Edward Riedl svarar:
Tvärtemot vad du skriver så är vår ambition att människor skall få hjälp. Sedan finns det problem som är oacceptabla. Inte minst att människor tvingas vänta alltför länge på sina utbetalningar mm. Men mycket har blivit bättre och alltfler får hjälp med de nya reglerna. Mycket av den oro som varit har varit i onödan och underblåst av politiska motståndare.
onsdag 28 april 2010 klockan 10:35
Skriv kommentar