Edward Riedl (M)

Vi satsar mer på underhållet av våra järnvägar – Så varför tar det sådan tid

Sedan vi tog över regeringsmakten 2006 har vi nu nästan fördubblat anslagen till det årliga underhållet av våra järnvägar. Frågan jag ofta får är då varför det inte fungerar bättre med trafiken ännu mot den bakgrunden. Det kräver en längre förklaring. Först och främst har både röda och blåa regeringar under drygt 40-års tid eftersatt underhållet och skjutit detta på framtiden. Det är sådant vi nu arbetar ikapp med. Men det kommer att ta ytterligare flera år innan våra ansträningar kommer att märkas fullt ut i trafiken. Till att börja med sker underhållsarbetet på våra järnvägar samtidigt som vi har mer trafik där än någonsin tidigare på järnvägarna vilket gör att det blir svårare, tar längre tid och blir dyrare än om vi stängde ner och jobbade undan. Men det är idag en omöjlighet att under längre tid stänga ner järnvägen. Både människor och gods måste kunna trafikera järnvägen samtidigt som vi jobbar ikapp underhållet. En del av förseningarna beror faktiskt på att vi genomför arbete på spåren. Sedan så är det inte fullt så illa som det ibland låter. När SJ innan jul drog ner mindre än 3% av sina turer för att förbereda för julhelgerna blev det ett ramaskri. Jag förstår att de som drabbades inte var särskilt nöjda. Men det är ändå klokt att genomföra mindre justeringar i turerna för att klara den stora mängden trafik.

Så svaret är att det inte finns några snabba lösningar för den som inte vill stänga ner järnvägen en längre tid. Det kan dessutom faktiskt dröja ett tag till innan vi är helt ikapp med drygt 40 år av eftersatt underhåll eftersom vi fortsatt vill transportera både människor och gods på spåren samtidigt.

Edward Riedl (M).

Etiketter: ,

4 kommentarer

  1. mats vesterlund

    Jag undrar bara. Varför inte köpa tåg från länder som har samma klimat som oss som är gjorda för snö och kyla. Tycker det är en enkel ekvation.
    Har inte vi i Sverige den kunskapen att bygga tåg som håller en helt vanlig vinter dag ??

  2. lf

    Nä,nä,du svamlar Edvard.Att skylla på 40 års bristande underhåll är att skyla över dagens totala situation.
    Man har privatiserat och man har upphandlat helt fel material.Man har låtit marknaden ta överhanden.
    Då det snöar 10 cm det det kaos.
    Nä du Edvard nu är det dags att regeringen tar tar tag och återför järnvägen till en järnväg som de resande kan lita på.

  3. lf

    Nu tror jag nog att du gjort lätt för dig.40 års eftersatt underhåll är orsaken.Är det verkligen så.För mig verkar det vara de nya loken som är det största problemet.
    Men du kan ju utveckla du som är insatt.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.