Edward Riedl (M)

Föräldrar måste köra försiktigare runt skolområdena

foraldrarna

Idag har jag haft inne en debattartikel i VK om att föräldrar måste köra försiktigare runt skolområden. En rikstäckande undersökning visar att föräldrar som lämnar och hämtar är den störtsta riskfaktorn runt våra skolor. Det måste vi tillsammans ändra på genom många olika insatser varav opinionsbildning givetvis är en.

 

Edward Riedl (M).

Etiketter: , , ,

6 kommentarer

  1. Urban Bengtson, idékonsult

    Ang. dessa trafikfaror vid skolor, dels pga trafikutformning, dels pga föräldrars körbeteende, tänk då på de 100-falt skjutsande alla veckordagar och på oregelbundna tider som blir till/vid ett Nannabad i Umeås farligaste trafikläge.

    Där finns inte ens en utredning gjord och presenterad för allmänheten, som ändå görs kring dagis och skolor, och än mindre var och hur man kan köra för att skjutsa till Nannabad, faktiskt inga platser runt om kvarteret där det är tillåtet att stanna ens.

    Då du moderatpolitiker och Umeåbo, finns det väl möjlighet och anledning att uppmärksamma detta för moderatar med ansvarspositioner i kommunala nämnder. Du är faktiskt den enda Umeåpolitiker som pekat på risker vid skolor/anläggningar och det samhällsansvar politiker har här.

    Så gå nu gärna från teori i blogg till praktik i politiken, dvs påverka i ett Nannabadbygge, dvs ta bort det, då elimineras dessa största barnfarligheterna annars i Umeå kommun. Med badhus/simhall i andra idrottsområden, finns redan logistiken och dessa problem behandlade.

  2. Jacob

    Något of topic, men en uppdatering om hur ditt engagemang för fler båtplatser i Stockholm fortlöper vore intressant att läsa om.

    Mvh Jacob

    • Edward Riedl (inläggsförfattare)

      Eftersom det i grunden är en kommunal arbetsuppgift tänker jag fortsätta att påverka mina kollegor i kommunpolitiken runt om i landet att arbeta för att få till fler båtplatser.

  3. Ulf Parde

    Edward Riedel (m) ger under denna rubrik (VK 28/8) uppmaning åt föräldrar att
    köra försiktigt när de skjutsar sina barn till skolan. Nu har vi ju myndigheter
    till att ge sådana förmaningar i den mån dessa föräldrar är i behov av
    ytterligare pekpinnar.
    Eftersom vi har val om ett år skulle det ha varit betydligt intressantare att
    få höra vad Edward Riedl vill göra åt trafiken. Det har gått inflation i 30-
    begränsningar. Numera inte alls bara utanför skolor vilket försvagar värdet av
    30 där det verkligen behövs. Att många gator med skilda banor för bilar och
    cyklar sänkts till 40 (Järnvägsallén, Bölevägen, Enbärsvägen, korsningen
    Riksvägen-Skravelsjövägen är några skräckexempel) är ett steg år fel håll. Även
    sänkningen från 70 till 60 på Riksvägen (där det ändå finns en fartkamera) är
    helt fel. Och varför höjs inte 70-gränsen på E4-ans södra utfart till 80?

    Omotiverat låga hastighetsgränser skapar mer stress i trafiken. Vi talar om
    höghastighetståg men moderna bilar ska tvingas köra långsammare och
    långsammare. Därför skulle det varit intressant om Edward Riedl i stället sagt
    något om hastighetsgränser som sänkts till absurt låga nivået. Efterlevnaden
    har följdriktigt blivit sämre, vilket kan vara ett större hot mot den
    tarfiksäkerhet Riedl säger sig vara så mån om.
    Umeå tar bort parkeringsplatser och chockhöjer avgifterna till landets högsta.
    Står moderaterna bakom denna politik?

    Det är inget fel att även värna andra trafikslag. Det innebär att de på
    papperet prioriterade cykelbanorna bör vara snabbt snöröjda också i
    verkligheten. Det får gärna vara lätt att åka buss – inklusive att kunna betala
    med kontanter (möjligen med något avgiftstillägg). Att riskera att lämnas kvar
    i mörka natten för att man inte har en fungerande mobiltelefon – eller till och
    med för att bussens betalsystem krånglat – är minst sagt galet.

    Moderaterna tycks förfalla mer och mer till ett trött förvaltningsparti utan
    att våga sticka ut. Vaför ska vi rösta på dem? Edward Riedls intetsägande
    moralistiska pekpinnar – helt utan skarpa ställningstaganden i konkreta frågor
    – ger inget svar på den frågan.

    • Edward Riedl (inläggsförfattare)

      Jag håller med dig om det problematiska i att för långa 30-sträckor i städerna kan leda till att 30-sträckor utanför skolor respekteras mindre.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.