Edward Riedl (M)

Dubbdäck ökar trafiksäkerheten

v

 

Återigen kommer det krav på nationella dubbdäcksförbud i Sverige. Den här gången av några debattörer som felaktigt påstår att dubbfritt är precis lika säkert som dubbdäck. Inget kan vara mer felaktigt. Forskningen visar att dubbdäck är betydligt säkrare på vintern än den dubbfria varianten. Därmed inte sagt att dubbfritt inte kan vara ett bra däck för en del. Trafiksäkerhet handlar om många olika faktorer där hastighet, körsätt och mycket annat också spelar in. Sedan kan det inte vara dubbdäcken som är det enda problemet när det gäller partikelhalterna eftersom länder i södra Europa (utan både vinter och dubbdäck) faktiskt har ändå högre partikelhalter i sina städer.

 

Nu ska jag bege mig iväg till Åsele för att träffa företagare inom åkerinäringen. Jag kör dubbat ifall det är någon som undrar.

 

Läs gärna hela mitt pressmeddelande på vk.se.

 

Läs gärna inlägget i aftonbladet av Robert Collin.

 

Edward Riedl (M).

Etiketter: , , ,

6 kommentarer

  1. JonasE

    När så pass högutbildade som professorer och forskare inte klarar av att de det enklaste fakta, som att dubbdäck är bäst på vinterväglag -jag såg en debatt med denne professor, och han tyckte att det inte fanns vetenskapliga bevis för att dubbdäck sparar liv………han behöver ju bara ta en tur med bilen med och utan dubbdäck på vinterväglag så skulle han själv känna skillnaden, så man börjar ju undra över hur mycket logisk förmåga man egentligen behöver ha för att bli professorer och forskare ??.

    Partikelhalternas mängd kan man inte ens visa på hur mycket dubbdäck orsakar eller inte, då partikelhalterna som du skriver finns där i riklig mängd även utan dubbdäck, så detta om att förbjuda dubbdäck tycks mer vara en fix idé än något som är vetenskapligt grundlagt !!.

  2. Göran Bergqvist

    Forskarna skriver att dubbdäck ”minskar bromssträckan vid färd på hal is och hårdpackad snö, men å andra sidan har de sämre effekt på torr eller våt vägbana”. Så om det råder ”vinterväglag” skulle dubbdäck öka trafiksäkerheten, annars inte, då blir den sämre. Kloka bilister gör då en avvägning beroende på vilket väglag hen förväntar sig.
    Men när det gäller dubbdäckens bidrag till luftföroreningar kan vi knappast hoppas att den enskilde bilisten ska väga in det och därigenom ta ett ansvar för att skydda sina medmänniskor.
    Det tycker jag däremot att vi kan förvänta oss av folkvalda riksdagspolitiker. Kasta prestigen och skygglapparna och värdera nyttan mot skadan och hur vi med olika styrmedel kan få bästa möjliga trafiksäkerhet och luft.

    • Edward Riedl (inläggsförfattare)

      Ingen kan med bästa vilja påstå att dubbdäcken skulle vara det enda problemet för partikelhalterna. De länder som t.ex. Spanien där många städer har undantag från EU:s normvärden kan knappast belastas för att ha problem med bilar med dubbdäck.

  3. Lars Burman

    Trafikverkets studie, som ofta citeras i media, visar att risken för dödsolyckor vid vinterväglag för fordon utan antisladdsystem, kan minska med 42 procent om dubbdäck används jämfört med friktionsdäck. Men samma studie visar också att det inte är någon skillnad i olycksrisk om bilen är utrustad med antisladdsystem, vilket de flesta bilar är idag! Det bästa exemplet från verkligheten hittar man i Norge. I flera norska städer (Oslo, Bergen, Trondheim), har man minskat dubbdäcksanvändningen kraftigt med hjälp av avgifter till under 20 procent (från upp emot 80 %). Där har inte har fler olyckor med personskador inrapporterats till polisen. Detta pekar på att halkolyckorna inte kommer att öka i samband med att dubbdäcksandelarna minskar. Däremot finns stora hälsovinster att göra i befolkade områden. Höga halter av PM10 ökar risken för förtida dödlighet (en studie finns publicerad i den vetenskapliga tidskriften Environmental Heath). Det finns även studier som visar på försämrad utveckling av lungfunktion hos barn som utsätts för höga halter av grova partiklar, samt ökad inläggning på sjukhus med luftvägsproblem.

    • Edward Riedl (inläggsförfattare)

      Vi ska givetvis ta ansvar för helheten. Jag menar att det idag inte går att visa att dubbdäcksanvändandet skulle vara en så stor orsak till de förhöjda partikelhalterna att det motiverar ett förbud. Men den som påstår att dubbfria är lika säkra som dubbdäck är minst sagt ute på hal is…

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.