Edward Riedl (M)

Flygskatt skadar både miljön och ekonomin

Flygskatt är inget annat än ”hål i huvudet politik” utan miljövinster. Det är en politik som lyckas göra alla till förlorare. Vi moderater tänker fortsätta att jobba emot en flygskatt.

1. Miljön blir inte bättre med en flygskatt. Nederländerna införde en flygskatt och kom fram till att de i princip inte kunde visa några miljövinster då utsläppen ökade på andra ställen.
2. Staten förlorar intäkter på en flygskatt. Nederländerna avskaffade flygskatten då BNP och skatteintäkterna minskade utan att det gick att påvisa mer än eventuellt marginella miljöförbättringar.
3. Det blir färre jobb med en flygskatt. Svenskt flyg räknar med att mellan 5 000-10 000 kommer att försvinna i Sverige om en flygskatt införs.
4. Det är Sverige utanför storstäderna som får betala flygskatten. Det kommer att bli färre avgångar och försämrade möjligheter för jobb och företagande utanför storstäderna.
5. En svensk flygskatt försämrar svensk konkurrenskraft. Hälften svenskt välstånd är ett resultat av handel med andra länder och en flygskatt försvårar för svenska företag.
6. Dyrare semester för vanligt folk. En resa till ex. Egypten kommer att bli 1 600 kronor dyrare för en familj med två barn.
7. En flygskatt försvårar en grön omställning av flyget. Flygbranschen vill själva gå över till gröna bränslen men en flygskatt kommer att försvåra det då det gröna flygbränslet är dyrare.
Varför vill S och MP införa en flygskatt med alla dessa negativa effekter utan att miljön blir bättre – Det finns dessutom uppenbara risker att flygets gröna omställning försvåras.
Edward Riedl (M).

3 kommentarer

  1. LEif

    Bra lösning. ”kom fram till att de i princip inte kunde visa några miljövinster då utsläppen ökade på andra ställen.” Då USA nu styrs av en klimatförnekare så kan vi ju skita i miljön då dom lär förstöra massor.

    Bra edward, riktigt bra. Ta din brunblåa skjorta och avgå

  2. Ulf Parde

    Kan hålla med dig. Framför allt som man kan räkna med att sådana skatter höjs allteftersom. Men vi får inte glömma Moderaternas beklagliga klappjakt på bilister. Inför valet 2006 lovade man att inte höja bensinskatten – vilket man sedan gjorde! Man införde trängselskatt i Stockholm trots att folkomröstningen i hela Storstockholm var övervägande nej. I Göteborg införde man också trängselskatt trots att det i folkomröstningen 2014 (med högt valdeltagande) blev klart nej.
    Det var Reinfeldtregeringen som började med de gigantiska hastighetssänkningar vi ser pågår ännu. Höjningar till 120 på motorväg har – som du vet – trafikverket av samma regering fått möjligheter att i stort sett fuska bort. Moderaternas svek och lögner mot bilisterna är i stort sett lika illa som Rödgrönas.

  3. Olle

    Jag håller med dig, men för miljöns skull måste en omställning till och detta kommer att kosta.
    Sänker vi utsläppen här ökar koleldningen när EU tar mer utsläppsrätter.
    Vi har målat in oss i ett hörn skulle man kunna säga, vi måste ta tag i miljön vilket medför stora kostnader och arbetslöshet .Alternativt att vi utrotar oss själva, eller kom med ett förslag

Kommentera

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>