Edward Riedl (M)

Sjukförsäkringen

Trots att de röd-gröna förlorade valet 2010 fortsätter de med samma retorik när det gäller förändringarna i sjukförsäkringen. Det spelar ingen roll om det är debatter i riksdagen eller socialdemokratiska ledarsidor. Grunden handlar om att alliansen i allmänhet och moderater i synnerhet är onda elaka människor som vill andra illa. En sådan retorik tenderar att slå tillbaka när människor faktiskt genomskådar den. Vi har tiodubblat resurserna till rehabilitering, satsat mycket på sjukvården, satsat mycket på arbetsförmedlingen och mycket annat för att hjälpa människor tillbaka till arbetslivet när det är möjligt. När vi vann valet 2006 var ett av världens friskaste folk objektivt sett ett av de mest sjukskrivna. Det var kostsamt och höll på att rasera vår samhällsekonomi. Hade vi inte åtgärdat detta hade vi inte klarat den globala finanskrisen så bra som vi nu gjort. Vi vann valet 2010 därför att Svenska folket inte gick på retoriken om att vi är onda eller vill andra illa. Min fråga till de som fortfarande försöker demonisera alliansregeringens förändringar i sjukförsäkringen: Vilket annat land i världen har så generösa trygghetssystem som Sverige har idag?

Edward Riedl (M).

Etiketter: , , ,

57 kommentarer

  1. Leif

    Hade en vanlig person gjort det ni gjort genom eran sjukförsäkring hade han blivit dömd för mord. Du sitter dock och pratar om hur dumma andra är som påpekar hur otroligt ignoranta ni är som genomfört den. Näe klaga på andra och behåll det sjuka, den moderata vägen. Hoppas verkligen du aldrig blir allvarligt sjuk, inte ens du är värd det ödet!!!

  2. Ancie

    Jag förstår inte hur ni kan vara så blinda över vad denna sk sjukförsäkring gör mot de människor(mig inkl)som inte klarar av ett arbete men som FK anser fullt friska trots massor av intyg från div läkare och andra kompetenta personer.
    Ni måste ju inse att allt är inte svart eller vitt,det finns även en gråzon där jag och många med mig har hamnat.
    Jag är inte döende i cancer eller någon annan dödlig sjukdom,jag har ”bara en konstant svår kronisk värk som gör att jag inte ens klarar av vardagslivet men ut och arbeta det ska jag enligt lagen.
    Förklara för mig och min familj hur det ska gå till?

  3. Isak

    Nog har man dålig verklighetsförankring om man påstår att
    alliansregeringen vann regeringsmakten på sjukförsäkrings-
    frågan. Moderaterna har som i många andra frågor kört över
    sina allianskollegor i sjukförsäkringsfrågan. Både FP,C och
    KD har krävt en snabbare utredning och konsekvensanalys.
    Till detta har Moderaterna kallsinnigt avvisat alla väd-
    janden från alla experter om att tusentals sjuka har farit
    illa på grund av inhumana regler. Sen kan Herr Riedl sitta
    på sin kammare och undra varför vi andra tycker att Mode-
    raterna är onda.

  4. Isak

    Glömde en sak Herr Riedl. Innan Sverige hade allmän sjuk-
    försäkring så hade vi inte många sjukskrivna. Var och en
    fick då betala sin sjukförsäkring, men alla hade inte råd.
    Trots det så blev min far sjuk och hade 33 dagars karens,
    att sukskriva sig hade han inte råd till. Han jobbade som
    brosslare, men sjukdomen blev värre och värre. Han sjuk-
    skrevs och fick 1.50 kr per/dag. Han skulle hinna få ut
    105 kr innan han den 13 mars 1947 dog på sjukstugan efter
    att ha hostat upp det mesta av sina lungor. Hans kudde
    blev blodröd, och det skulle även jag bli blott 3 år
    gammal.

  5. Arbetare

    Hur många ggr du än skriver, för att försköna sanningen,
    så blir det ändå inte sant det du skriver. Bara PR!
    Men oroas inte Sanningen kommer fram- till slut!
    Bäst att du garderar dig, kanske tänker om, för din egen skull. Ngn annan bryr du dig inte om.

  6. JonasE

    Bara för att du upprepara samma halvsanningar och lögner om och om igen, så blir dom inte mer trovärdiga för det!!.

    Sanningen är att det är fler som kommit i kläm nu än i det gamla systemet, och hur kan man då kalla det en förbättring!!.

    Det är alltid lätt att sitta på utsidan och tycka si och så om systemet!, men varför ignoreras de som sitter i alliansens nya system och drabbas av er reform??.

    Varför skulle det vara sååå bråttom att genomföra reformen??, men de ”justeringar” som ni själv säger behövs, tycks inte vara lika bråttom att genomföra, DÅ skall man helt plötsligt ”utreda”!!

  7. Alejandro Caviedes

    Varför Sverige hade högre sjukskrivningstal än andra länder trots relativt friskare befolkning förklaras av att Sverige har en högre andel kvinnor, äldre och personer med funktionsnedsättning i arbetskraften. Dessa grupper har högre risk att bli sjukskrivna och drar ner sjukskrivningsstatistiken för hela arbetskraften. Andra länder har misslyckats med att få in kvinnor och folk med funktionshinder i arbetsmarknaden i samma utsträckning som vi, med de är inte mindre sjuka för det. Detta har vi vetat sen -93. Läs SOU 1993:16 bilaga 2.

  8. Q A

    läs http://www.kollega.se/index.cfm?c=11894

    ”Denna förklaring är politiskt sprängstoff: De politiska reformer som fick rehabiliteringssystemets att kollapsa initierades av socialdemokratiska regeringar, för att sedan beslutas i riksdagen under politisk enighet över blockgränserna.

    För att spetsa till det: om Tor Larssons förklaring stämmer så orsakades den höga sjukfrånvaron av politiskt fattade beslut på statlig och kommunal nivå. Sedan har de politiska aktörerna turats om att skylla ifrån sig, först på arbetsgivarna, därefter på de sjukskrivna.”

  9. Ancie

    Det är dags att sluta skylla ifrån sig vems fel det är att sjukförsäkringen är som den är.
    Det viktiga är att inse att förändringarna inte fungerade som det var tänkt och göra någonting åt det…FORT!!!
    När människor drivs till att ta livet av sig pga den totala avsaknad av sympati och fullständiga misstro man möts av på FK så måste det ju ringa en varningsklocka nånstans. Eller är det meningen att vi ska ta bort oss själva så staten slipper ha en massa sjuklingar som inte duger nåt till att ta hand om?
    Börja med att se över FK´s behandling av oss sjuka och ”GÖR OM OCH GÖR RÄTT”

  10. RWR

    Håller med dig om att det här uppe i norr finns dom som tror rött är gott blått är ont. Dom flesta har ärvt det från sina föräldrar. Dom har egentligen inte något krav på politiken annat än att den ska va sosse röd.

    Insatserna att hjälpa människor tillbaka i arbete snarare än förtidspension är rätt och var en nödvändig förbättring. Varje enskilt fall behöver behandlas med respekt och kompetent stöd måste ges! Är man sjuk så ska försäkringen fungera och här har det uppenbart brustit!

    Det viktiga nu Edward är inte ett ställningskrig kring detta utan en lösning! Ansvaret vilar på regeringen!!

  11. Edward Riedl

    Svar till Leif (2010-10-30 20:07)
    Det är den här typen av vulgärdebatt som människor genomskådade och valde bort i valet. Sverige har, trots dina och andras påståenden, världens mest omfattande och generösa trygghetssystem.

  12. Edward Riedl

    Svar till Ancie (2010-10-30 21:21)
    Precis som du skriver är inte allt svart eller vitt. Men det var orimligt att ett av världens objektivt mest friska befolkningar var en av världens mest sjukskrivna. Trots de förändringar vi gjort har vi fortfarande ett av världens mest generösa trygghetssystem. Trots det hamnar människor i kläm. Sådant skall vi göra allt vi kan för att få bort. Därför pågår arbete.

  13. Edward Riedl

    Svar till Isak (2010-10-30 21:30)
    Du låter återigen som en tolk för flertalet trots att verkligheten är den motsatta. Vi moderater gjorde ett mycket bra val och vi fortsätter öka vårt stöd i folkopinionen. Du måste fundera över varför allt färre delar dina utgångspunkter och slutsatser. Kan det vara så att du har fel i olika avseenden?

  14. Edward Riedl

    Svar till Arbetare (2010-10-30 22:57)
    Osaklig kommentar där du bara försöker spela på gamla fördomar. Människor är klokare än så kan vi se i valresultatet.

  15. Edward Riedl

    Svar till JonasE (2010-10-31 01:06)
    Vi har fortsatt helt olika syn kring detta. Jag kan bara konstatera att väljarna var tydliga med vilken politisk inriktning de ville ha. De köpte inte era försök till demonisering av alliansens företrädare i sjukförsäkringsdebatten.

  16. Edward Riedl

    Svar till Alejandro Caviedes (2010-10-31 13:54)
    Det du tar upp är en delförklaring till skillnader mellan Sverige och en del andra länder. Dock är det ingen förklaring till konjunkturella skillnader i vårt eget land eftersom både kvinnor och funktionshindrade funnits länge på vår arbetsmarknad. dessutom kan det vara väl värt att påverka att ditt eget parti innan ni förlorade valet 2006 delade vår problemformulering.

  17. Edward Riedl

    Svar till Alejandro Caviedes (2010-10-31 13:58)
    Men snälla människa. det var ditt eget parti socialdemokraterna som tillsatte socialdemokraten Anna Hedborg för att utreda detta. Ni ansåg då att situationen var ohållbar, orimlig och riskerade att knäcka den svenska ekonomin. Du låter inte särskilt trovärdig i det som du skriver.

  18. Edward Riedl

    Svar till Alejandro Caviedes (2010-10-31 14:00)
    Vi har en hög ambition med att få tillbaka människor till arbetsmarknaden när det är möjligt. Vi har avsatt stora samhällsresurser till rehabilitering, sjukvård, arbetsförmedling mm för att nå det också.

  19. Edward Riedl

    Svar till Q A (2010-11-01 08:43)
    Tyvärr hinner jag inte läsa alla länkförslag jag får. Jag tackar ändå och gissar att det finns mycket läsvärt i det som du hänvisar till.

  20. Edward Riedl

    Svar till Ancie (2010-11-01 10:10)
    Jag delar i stort din syn på att det viktiga är att se över hur vi ska åtgärda eventuella fel och brister i sjukförsäkringen. Men jag vill vara tydlig med att våra ansatser fortfarande är rätt och riktiga.

  21. Edward Riedl

    Svar till RWR (2010-11-01 20:53)
    Klok kommentar. Tyvärr skyms de som hamnar i kläm av vulgärdebatten. Men det pågår ett arbete för att se över sjukförsäkringen och där den brister.

  22. Edward Riedl

    Svar till two and a half men (2010-11-01 21:57)
    Jag tackar för länkförslaget men hinner tyvärr inte läsa dem. Men de påståenden Alejandro skriver i bloggkommentarer på min blogg ger knappast skenet av att vara den mest trovärdiga personen att hänvisa till.

  23. JonasE

    DU använder Hedborgs utredning som en ursäkt för era försämringar, men hur kommer det sig då att just Hedborg är kritisk till Alliansens reform??, speciellt till utförsäkringarna!!.
    Hedborgs förslag till tidsgränser var för att sätta press på olika myndigheter att agera snabbbare!!, inte för att sätta press på de sjuka genom utförsäkringar!!.
    Man kan anta att CHP blev utbytt för att hon sa sanningen: reformen genomfördes framförallt för att få loss pengar till skattesänkningar!!.

  24. two and a half men

    Att döma efter de otroliga likheter i åsikter och sättet att skriva mellan dig och signaturen Mr Cool, har jag all anledning att betvivla att du inte skulle ha tid att följa Alejandros blogg. Tycker att det är du som inte känns särskilt trovärdig.

  25. Alejandro Caviedes

    Lägg märke till det du skriver: du förnekar inte att jag har rätt när jag påpekar att sjukförsäkringen varit överfinansierad sedan 2003 och att kostnaderna därför inte varit en ekonomisk belastning. Du bara invänder att socialdemokratin hade samma (felaktiga) syn på kostnaderna för sjukförsäkringen innan ni tog över. Två fel blir alltså ett rätt?

  26. Alejandro Caviedes

    Vad är det för konjunkturella skillnader i sjukskrivningsmönster som du påstår skulle finnas? Gammal forskning tyckte sig finna att sjukskrivningarna minskade vid lågkonjunkturer. Det kan tolkas antingen som fusk eller som att löntagare av rädsla att förlora jobbet väljer att gå sjuka till jobbet. Jag förstår vilken tolkning du väljer. Problemet är att 90-tals krisen inte ledde till en minskning av sjukskrivningarna, utan snarare en ökning. DIn teori är spräckt!!

    Läs på!!!

  27. Edward Riedl

    Svar till Alejandro Caviedes (2010-11-03 23:12)
    Hur menar du att något som till över 90% är finansierat med skatter är överfinansierat? Det är bara en tråkig lek med ord som ni började med efter ni förlorat regeringsmakten. Innan verkade även ni förstå att det var ekonomiskt ohållbart att fortsätta som tidigare. Menar du på fullt allvar att tidigare prdning är något du/ni strävar efter att komma tillbaka till?

  28. Edward Riedl

    Svar till Alejandro Caviedes (2010-11-03 23:17)
    Nu börjar jag undra Alejandro. Sjukskrivningarna har historiskt ökat vid lågkonjunkturer. Det var också ett av problem som ditt parti såg när ni förlorade regeringsmakten. Ni gick då till och med så långt att ni funderade om det berodde på att sjukförsäkringen användes felaktigt som ett sätt att hantera arbetslöshet.

  29. Edward Riedl

    Svar till two and a half men (2010-11-03 22:34)
    Jag skriver inte under med anonyma signaturer. Det jag skriver står jag för och det skriver jag även under med mitt namn.

    Om fler verkar tycka som mig kan det helt enkelt bero på att vi nu är Sveriges största parti…:)

    Sedan är säkert Alejandros blogg mycket bra. Tyvärr hinner jag inte läsa alla andras bloggar.

  30. Arbetare

    Du skriver;”Tyvärr skyms de som hamnar i kläm av vulgärdebatten.”
    De lyfts fram av debatten, men de skyms av M och dig, som inte velat se sanningen; att sjuka utförsäkrade far illa!
    Bara det att mer än 14% av soc bidragen nu utbetalas till
    sjuka, är ju skamligt!
    Avfärda inte sanningen hur lätt som helst, ta till dig
    problemen och agera för att lösa dem.
    Sen finns heller ingen orsak för dig att vara arrogant här!

  31. JonasE

    På vilket sätt försöker jag ändra historien??.
    Hedborg ÄR!! kritisk till utförsäkringarna!!.
    CHP har sagt att sjukförsäkringsreformen var för att kunna genomföra skattesänkningar!!.

  32. Ante Johansson

    Jag tycker det är rätt att prova dom som utförsäkras mot arbetsmarknaden. Men det är dåligt att en del av dom kommer ikläm ekonomsikt. En del får bara 224 kr per dag och måste söka socialbidrag eller sälja alla sina tillgångar.

    Så ska man inte behandla människor.

  33. Edward Riedl

    Svar till JonasE (2010-11-04 13:31)
    Socialdemokratins försök att föra en debatt där de numer inte längre har några synpunkter på alla de problem den gamla sjukförsäkringen faktiskt innebar för både enskilda och samhällsekonomin blir bara pinsam.

  34. Edward Riedl

    Svar till Ante Johansson (2010-11-04 16:35)
    Socialbidrag är det yttersta skyddsnätet i vårt land. Det är få omförsäkrade som får socialbidrag. Det handlar främst om dem som inte tidigare arbetat. Det bör heller inte vara annorlunda eftersom människor bör behandlas lika.

  35. Alejandro Caviedes

    Menar du på allvar att mitt påstående om att sjukförsäkringen är överfinansierad är ett faktafel? Läs del 2 på försäkringskassans budgetunderlag för 2010-2012 (BU2010_2012) sida 184, som visar det stora överskott som samlat på sig sedan 2003. Sjukförsäkringen finansieras inte genom skatter, som du påstår. Arbetsgivaravgiften/socialförsäkringsavgiften är en försäkringspremie som dras av från lönen, den är avstått löneutrymme som tas i beaktande i samband med löneförhandlingar.

    Läs försäkringskassans rapport, så får vi snacka sen om faktafel.

  36. Edward Riedl

    Svar till Alejandro Caviedes (2010-11-05 00:11)
    Drygt 90% av kostnaderna för förssäkringen finansieras via skattsedeln. Det är därför i förlängningen logiskt att göra den obligatórisk så den omfattar alla. Den bör då inte heller längre administreras av politiserande fackförbund.

  37. Ante Johansson

    Tyvärr finns det dom som måste söka socialbidrag när dom hamnar hos arbetsförmedlingen efter dom blivit utförsäkrade från sjukförsäkringen. Detta trots att dom tidigare jobbat och aldrig haft socialbidrag. Efter dom blivit prövade mot arbetsmarknaden kan det visa sig att dom är för sjuka och blir åter sjukskrivna. Men under tiden dom är hos arbetsförmedlingen kan dom tvingas att söka socialbidrag. För få socialbidrag måste dom först sälja bil och hus.

    Om dom är många eller få vet inte jag. För den som drabbas är det ingen tröst att det är få.

  38. Alejandro Caviedes

    Jag tror inte vi kommer npnstans om du ska sitta och påstå saker du själv vet inte stämmer. Sjukförsäkringen finansieras inte via skattsedeln. Arbetsgivaravgiften är en försäkringspremie, inte en skatt.

  39. Edward Riedl

    Svar till Ante Johansson (2010-11-05 11:23)
    Människor ska inte behöva hamna i kläm på det sätt du beskriver. Jag vet att ansvarig minister tillsammans med ansvarig myndighet arbetar för att så inte ska ske i framtiden. Tyvärr är det inget nytt fenomen som kom i samband med förändringarna vi gjorde. Det är ingen ursäkt utan tyvärr bara en förklaring som visar hur svårt det är att klara handläggningstiderna som orsakar detta.

  40. Edward Riedl

    Svar till Alejandro Caviedes (2010-11-05 23:36)
    Vem tar in den skatten? Räknas den skatten in i det totala skattetrycket? Osv osv… Det är en skatt som administreras av skattemyndigheten. Du som facklig socialdemokrat är inte särskilt trovärdig när du talar för egen sak i den här frågan. Verkligheten håller på att springa ifrån er i den här frågan.

  41. Rickard

    Vad man KALLAR saker är mindre relevant än vad de faktiskt ÄR (bajs blir inte choklad bara för att det finns vissa likheter). Om sjuk-”försäkringen” vore det minsta lik en vanlig försäkring så skulle den helfinansieras av premier, vara frivillig och upprättad som ett vanligt avtal mellan två parter där den ena inte ensidigt kunde ändra villkoren. Men det är lag på att ta ut denna skatt/avgift av alla som arbetar (för pensionärer byter den namn till – hör och häpna – ”särskild löneskatt”). Den är ej frivillig, ej heller självfinansierad. Villkor bestäms politiskt. Solklart att det är en skatt!

  42. JonasE

    Det är väl ändå så att, om det är något som inte fungerar så måsta man väl kritisera det system som finns nu!!, och inte det som fanns förr!!.
    För det är ju det system som finns NU, som kan åtgärdas!!.

    Du/ni (M) tycks alltid komma med ”det var värre förr”, men ni tycks fullständigt blind!!, för att det finns de som varit i systemet så pass länge, att de verkligen vet den praktiska skillnaden mellan ”förr” och ”nu”, och tycker att ”nu” är värre/sämre!!, är deras insikter utan intresse??.

  43. Edward Riedl

    Svar till JonasE (2010-11-08 10:30)
    De brister som finns idag ska givetvis åtgärdas. Min poäng, vilket jag gissar att du förstår, är att era överdrifter och demonisering av motståndarnas företrädare knappast leder till att någon får det bättre.

  44. JonasE

    ”överdrifter och demonisering av motståndarnas företrädare”, ja…ja… där kom det än en gång!!, undvikande av själva frågan!!.
    För det är väl ändå de som infört detta nya system och dessa nya brister, som skall kritiseras för detta!!.
    För du kan knappast med trovärdighet påstå att kritiken är obefogad!!.

    När skall ni agera??, hur länge till skall sjuka fortsätta komma i kläm??, för det tycks vara mycket snack från Alliansen i denna fråga!!, men var är agerandet??.

    Just bristen på agerande, lämnar ju öppet mål för kritik!!.

  45. Edward Riedl

    Svar till JonasE (2010-11-09 11:21)
    Vi har olika uppfattning och jag tror inte vi blir överens den här gången heller. Min kritik av era försök att demonisera debatten kvarstår dock. Därmed inte sagt att det inte finns fortsatta möjligheter till förbättringar – För det finns självklart sådana möjligheter. Men själva huvudinriktningen är rätt och riktig (där tror jag vi skiljer oss åt) vilket också måste varit väljarnas mening då ännu fler väljare röstade på alliansen 2010 än 2006.

  46. JonasE

    Ja vi blir knappast ense på vilket sätt man borde reformerat(bota en brist på rehabilitering med utförsäkringar, är knappast en försättring!!), och hur man agerat under själva reformerandet(ignorerat remissinstansernas invändningar!!).

    Men frågan kvarstår!!, när skall ni agera för att rätta till de brister som till och ni själva erkänner finns??.
    Hur länge skall nu gömma er bakom en kommande utredning??, istället för att agera!!.

    Det var väldigt bråttom att genomföra reformen!!, men att rätta till dess uppenbara brister tycks inte vara lika akut!!.

  47. leif

    Faktum kvarstår, jag har 2 bekantas bekanta som tagit livet av sig detta år pga de nya reglerna. Därför känns det extra värmande att en riksdagspolitiker hävdar att motståndarna demoniserar. Vad i hela ******* gör den nya sjukförsäkringen då? Folk tar livet av sig för att dom inte orkar med pga reglerna. Sitt där i din rikdagsstol och le som inget har hänt, som vanligt har inte politiker en susning om vad som händer i det verkliga livet. Ta din demonisering och stoppa upp den nånstans, det är ni som driver sjuka och svaga till självmord och du, just du Edward, bryr dig inte utan klagar på oss!

  48. Ärland

    Jag har ett förslag, Sjukpenning betalas ut efter behov…Har du miljoner på banken….Ingen sjukpenning! Socialbidrag betalas ut när miljonerna är slut. Behåll de gamla reglerna! Sen att komma på nivåer överlämnar jag till våra folkvalda. Vi har de folkvalda vi förtjänar….komentar?

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.