El-scooters från populära Ninebot by Segway

Av , , Bli först att kommentera 0

El-scooters från Ninebot by Segway är riktigt populära på den svenska marknaden just nu. Flaggskeppsmodellen ES2 som går upp till 30 km/h (med extrabatteri) kostar omkring 8.500 kr medan den något billigare ES1 cirka 7.000 kr. Den relativt konkurrenskraftiga prissättningen är en viktig orsak till dess popularitet. En el scooter är ett smidigt pendlingsfordon tack vare den låga drift- och bränslekostnaden samt möjligheten att bära med sig fordonet på tåget, bussen eller in på kontoret för säker förvaring.

Fakta – Ninebot by Segway ES2

  • Elmotor: 300 W.
  • Hastighet: 25 km/h (30 km/h med extrabatteri)
  • Batteri: 187 Wh, Lithiumjon.
  • Räckvidd: 25 km (45 km med extrabatteri).
  • Uppladdningstid: 3,5 h.
  • Belysning: LED-belysning fram samt under brädan.
  • Maximal belastning: 100 kg.
  • Vikt: 12,5 kg.
  • Dämpning: Fram och bak.
  • Belysning: LED-belysning fram, bak och under brädan.
  • Övrigt: Vikbar och därmed enkelt att fälla ihop. Cruise Control-funktion. Digital LED-display på styret.

BILD: ES2 Ninebot By Segway

ninebot by segway ES2 El-scooter

Fakta – Ninebot by Segway ES1

  • Elmotor: 250 W.
  • Hastighet: 20 km/h (25 km/h med extrabatteri)
  • Batteri: 187 Wh, Lithiumjon.
  • Räckvidd: 25 km (45 km med extrabatteri).
  • Uppladdningstid: 3,5 h.
  • Belysning: LED-belysning fram samt under brädan.
  • Maximal belastning: 100 kg.
  • Vikt: 11,3 kg.
  • Dämpning: Fram.
  • Belysning: LED-belysning fram.
  • Övrigt: Vikbar och därmed enkelt att fälla ihop. Cruise Control-funktion. Digital LED-display på styret.

 

BILD: ES1 Nineboy By Segway

 ninebot-by-segway-kickscooter-es1

 

Nu är bidraget för elcyklar över – åtminstone för 2018

Av , , Bli först att kommentera 1

Under torsdagen kl. 15:00 rapporterade Naturvårdsverket att pengarna för elfordonspremien tagit slut. Elfordonspremien som gav privatpersoner möjligheten att få 25 % rabatt upp till 10 000 kronor är därmed över, åtminstone för 2018. Regeringen har ännu inte fastställt någon budget för 2019 och framtiden för elfordonspremien ser därmed osäker ut i dagsläget.

Den 20 september rapporterade Naturvårdsverket att drygt 74 000 personer hade utnyttjat bidraget för att finansiera en elcykel, vilket innebär cirka 91 % av de utbetalda medlen. Detta kan jämföras mot elmopeder som utgjorde cirka 6 % av medlen.

Naturvårdsverket meddelar att det fortfarande är möjligt att skicka in ansökningar för privatpersoner som köpt en nytt elfordon, dock kommer inga ansökningar att behandlas förrän regeringen har beslutat om en ny budget för 2019.

 

Endast 3,8 % kvar av elfordonspremien

Av , , Bli först att kommentera 0

Idag rapporterade Naturvårdsverket att det endast finns kvar 3,8 % av elfordonspremien. Andelen 3,8 % motsvarar 16 miljoner kronor av den ursprungliga budgeten på 425,5 miljoner kronor, enligt diagram nedan från Naturvårdsverkets hemsida.

Naturvårdsverket elfordonspremien bidrag

Fram till och med den 20 september har 74 099 stycken eldrivna cyklar beviljats bidrag. Vilket kan jämförs mot elmopeder, totalt 3 070 fordon. Antal elfordon som har betalats ut hittills visas i tabell nedan.

nv1

För dig som går i tankarna att köpa ett nytt elfordon som exempelvis elmoped eller elcykel kan det därmed vara läge att slå till snarast för att inte missa bidraget som ger 25 % rabatt upp till 10 000 kronor. Enligt den senaste prognosen från Naturvårdsverket beräknas budgeten ta slut i mitten av oktober, vilket innebär inom de närmsta dagarna.

Om du planerar att köpa en ny elcykel – kom ihåg att åtminstone jämföra ett elcykel test inför ditt köp, exempelvis har redaktioner som Aftonbladet, ViBilägare, Tidningen M3 och Testfakta utfört elcykel tester under våren och sommaren 2018.

En populär elcykel just nu för cirka 23 000 kr exkl. elfordonspremien är Zonar E-Go från holländska cykeltillverkaren Batavus, enligt bild nedan. Zonar E-Go som utsågs till bäst-i-test under Aftonbladet Plus senaste elcykel test är utrustad med en 250 W mittcentrerad elmotor från Yamaha PW som ger stöd upp till hastigheter av 25 km/h.

batavus zonar e-go elcykel

 

 

Över 100 000 sålda elcyklar senaste året

Av , , Bli först att kommentera 0

Ny statistik från Cykelbranschen visar att det nu säljs över 100 000 elcyklar per år i Sverige. Av den totala cykelmarknaden utgör elcykeln nu hela 19 %, vilket innebär en ökning med 5 procentenheter jämfört mot året innan. Sverige har nu kommit ikapp andra länder i Europa som länge legat på en andel mellan 15 – 20 %.

Statistiken som bygger på perioden september 2017 till augusti 2018 visar att det har sålts 103 000 elcyklar, vilket är en ökning med 53 % jämfört mot året innan. En stor anledning till den kraftiga ökningen antas bero på elfordonspremien, ett statligt bidrag som ger tillbaka 25 % av inköpskostnaden upp till 10 000 kronor.

Däremot har cykelmarknaden tappat i volym med 3 % under det senaste året, från 551 000 ner till 532 800 sålda cyklar.

Källa: Ny statistik från Cykelbranschen: Över 100 000 elcyklar sålda i Sverige

 

Elfordonspremien förväntas ta slut i mitten av oktober

Av , , 1 kommentar 0

Naturvårdsverket rapporterar att elfordonspremiens budget inte kommer att täcka alla ansökningar för 2018. I dagsläget finns det endast kvar 58 miljoner kronor av den totala budgeten på 426 miljoner kronor, motsvarande 13,6 %. Privatpersoner som funderar på att köpa elcykel eller något annat elfordon som exempelvis elmoped bör därmed slå till snarast innan budgeten tar slut. Enligt Naturvårdsverket kommer pengarna vara slut i mitten av oktober.

Diagram från Naturvårdsverkets hemsida

Elfordonspremien Naturvårdsverket

 

Fakta – Elfordonspremien

Tack vare elfordonspremien får privatpersoner som köper ett elfordon tillbaka 25 % av inköpskostnaden upp till 10.000 kr. Bidraget gäller för eldrivna mopeder, cyklar, motorcyklar och vissa handikappfordon. Från och med sommaren 2018 gäller även bidraget för eldrivna utombordsmotorer.

Elfordonspremien infördes av vår regering för att främja hållbara transportmedel och att få fler människor att byta ut bilen mot miljövänligare alternativ. Genom att få fler människor att byta bort bilen mot elfordon kan vi både minska bullernivån i våra städer och minska beroendet av fossila bränslen som leder till utsläpp av hälsofarliga partiklar och växthusgaser.

Välkommen till Elfordonsbloggen

Av , , Bli först att kommentera 0

Hej och välkommen till min nya blogg – Elfordonsbloggen! I denna blogg kommer jag dela med mig av mina erfarenheter av elfordon och skriva om allt från elcyklar och elmopeder till eldrivna longboards. Allting började med att jag provade en väns nyinköpta elcykel för drygt 3 år sedan och har sedan utvecklat ett brinnande intresse för allt som har med elfordon att göra. På denna blogg tänkte jag därmed dela med mig av mitt intresse och förhoppningsvis få fler intresserade av dessa typer av fordon som både är billiga i drift och miljövänliga.