Myten om MP som storstadsparti

Jag vet inte exakt vart den kommer ifrån, myten. Kan det vara så att det endast är skatt på fossila drivmedel som skapat den? (En politik som vi nu möter upp med stöd till laddinfrastruktur, biogas och bonus-malus m.m. för att möjliggöra fossilfria transporter i hela landet.) Oavsett. Såhär ser jag på framtiden för två viktiga näringar på landsbygden:

Klimatförändringen kommer leda till konsekvenser som kraftigt kan komma att påverka livsmedelsproduktionen i andra länder. Länder som vi idag importerar livsmedel från. Vi i Miljöpartiet tänker och agerar långsiktigt. Vi behöver stärka och utveckla svensk livsmedelsproduktion för att möta klimatutmaningen, stärka självförsörjningen och veta att vi äter mat som producerats på ett hållbart sätt.

Vi bygger nu massor av nya bostäder och mer kommer behöva byggas, både i Sverige och Europa. Idag används betong i stor utsträckning. Men cement som är en del av betongen släpper ut enorma mängder växthusgaser, även om energianvändningen i processen skulle bli helt fossilfri så sker CO2 utsläpp när kalkstenen upphettas (även om den kan binda en del av det igen). Så för att minska utsläppen av växthusgaser behöver vi bygga mer i trä. Skogen kan även på en mängd sätt ersätta petroliumprodukter och på så sätt minska tillskottet av CO2 från berggrunden till atmosfären.

Svensk landsbygd sitter på viktiga nycklar för omställningen till ett hållbart samhälle. Vi i Miljöpartiet vill stärka landsbygden och skapa möjligheter för den att blomstra. För när landsbygden blomstrar får vi en hållbarare värld för alla.

8 kommentarer

  1. Olle

    Jo om alla vore så sakliga och förståndiga i MP som dig vore det ju inga problem. Men tycker miljöfrågorna i ert parti bygger på mycket tyckande och oförstånd från många av era medlemmar. De är så ”digitala”, bara svart eller vitt. Många går inte att diskutera med ,tex i kofrågan. Här får man höra från vissa av era högt uppsatta politiker,korna ska bort vi ska bara äta vegetabiliskt och jordbruket måste ställa om.Så är det inte,vi kommer alltid att måste både odla och ha kreatur .Vi ska enbart ha ett ekologiskt jordbruk säger vissa.Men det är jo så att alla ekologiskt odlade grödor inte är bättre än konventionellt odlade. Och odla med gifter och så vidare vill helst ingen,allra minst vi bönder. Men vissa grödor fordrar ogräsfritt och det är då heller inte miljömässigt försvarbart att mekaniskt ogräsbekämpa en träda på grund av den stora dieselåtgången .Samt de stora arealer som skulle behöva ligga i träda och vara oproduktiva .

    • Elin Söderberg (inläggsförfattare)

      Tack Olle.
      Nej, saker är ju sällan svart eller vitt. Och det är ju så att vi idag har ett stort gap mellan köttkonsumtion och köttproduktion i Sverige. Jag upplever att dessa ofta blandas ihop. Många fler skulle kunna vara sk. ”flexitarianer” dvs. äta mindre kött och tänka på vad för kött man köper – svenskt kött istället. Det skulle minska klimatpåverkan, minska antibiotika användning m.m. samtidigt som det skulle höja statusen och avkastningen för svenska köttbönder. Samtidigt kan det vara positivt att se om vi i klimatförändringens spår kan hitta nya affärsmöjligheter inom jordbruket i Sverige, nya grödor eller nya metoder. Det tycker jag också kan vara intressant att se på. Kan ge kreativa innovationer, stolthet och sysselsättning.

      • Olle

        Jag håller fullständigt med ,trots att jag ät ”köttoman” och köttbonde.
        Men har sista åren börjat lite grönsaksodling på försök, tyvärr finns ju stora begränsningar här i norr.Så skulle vi leva på lokalproducerad grönsaker med sån sommar som förra så hade vi nog svultit ihjäl nu. Har investerat i maskiner för morot,kålrot och röbetor inför denna växtsäsong .Tyvärr finns ingen organisation för dessa grödor och att kränga detta själv i lokala butikerna går inte på grund av att tex ICA och Coop inte tar in detta direkt från odlaren. så redan här säger det stopp.Så för min del blir det då direktförsäljning till konsument vilken man inte kan leva på .Så detta experiment är idag mer på hobbynivå.Ska det bedrivas på proffsnivå och försörja en familj så skulle man behöva sälja några 100 ton, och det är detta inte riktigt alla stadsbor förstår.

        • Elin Söderberg (inläggsförfattare)

          Vad roligt att höra om grönsaksodlingen. Och ja, det finns ju många trösklar här att ta sig över. Systemen vi har idag är uppbyggda på idén att man ska mycket stora volymer man producerar av enskilda grödor och att livsmedelskedjor och kommuner tex. måste upphandla från grossister som har kapacitet att leverera för hela behovet. Dessa typer av hinder för småskalig grönsaksproduktion vill vi få bort. Om man som lantbrukare vill testa tex morot, kålrot och rödbetor då ska det finnas ett system runtom som uppmuntrar till det.
          Förra sommaren var ju riktigt tuff. Träffat både mjölkbönder och hästägare som frågar i princip alla de möter om någon känner någon som har foder över. Att skyfallen väntas öka och bli kraftigare kommande decennierna kan sannolikt leda till att växthusodling blir vanligare också. Det är ju inte rimligt för vallodling, men att använda marken att odla grönsaker i växthus kan kanske bli mer ekonomiskt lönsamt utifrån de förändringar som sker med klimat och efterfrågan.

  2. Bergis

    I Stockholm kan man cykla. Det kan man inte i glesbygden eller Norrlandsstäder där det kan bli över -20 grader på vintern. Det har inte Miljöpartiet fattat. MP tror att man kan sitta på en elcykel i tre mil till jobbet i minus 20 graders kyla. Snacka om flum.

    • Elin Söderberg (inläggsförfattare)

      Baklagar verkligen att du uppfattat det så. För det stämmer såklart inte.Självklart förväntas inte människor cykla tre mil till jobbet med elcykel.
      Bilismen i storstäderna är ett problem pga flera skäl som är specifika för städer. Kvävedioxidutsläpp leder till hälsovådlig luft i städerna, antalet bilar tar upp stora ytor som är attraktiva att bygga parker och bostäder på m.m. och så kör många bil i städerna för att de planerats för bil, trots att det finns goda förutsättningar att cykla eller åka kollektivt. För att få ren luft, mindre trängsel och mindre klimatpåverkan är tex. elcykelpremie ett viktigt stöd för denna målgrupp. Men på glesbygden behövs bilen, kvävedioxidhalterna är inte något problem och det finns inget problem med trängsel. Samtidigt är det vara sig vettigt eller klimatsmart att åka en person i en buss. Där vill vi i MP istället skapa förutsättningar för att köra sin bil med fossilfria drivmedel, tex. genom ökad inblandning av biodrivmedel i den vanliga bensinen och dieseln som tankar på macken. Därför har vi infört reduktionsplikten.

      Tusen tack för din kommentar! Jag tycker det är jätteviktigt att vi får diskutera dessa frågor.

      • Olle

        Jag har sagt det förut och säger det igen, varför är det bara du (finns säkert nån till) i MP som är förståndig och inte bara ser det svart eller vitt. Du har helt rätt ,vi måste se det lite lagom för då kommer vi framåt. Det kommer aldrig MP att göra med piskor och lagar.

        • Elin Söderberg (inläggsförfattare)

          Tack, det är trevligt att höra att du uppfattar mig som förståndig.
          Min bedömning är att partiledningen har exakt samma förhållningssätt som jag. Det svåra har jag upptäckt att kommunicera politik idag är att alla avkräver en 3 korta budskap. Det finns sällan utrymme för resonemang, förklaringar och beskrivningar så som det gör när jag kan svara på kommentarer här på bloggen tex.
          Visionära realister är vi miljöpartister. Det visionära är att vi ser ett livskraftigt härligt samhälle med livskvalitet för alla där framme i horisonten. Där vi har ren luft och rent vatten, där det finns fisk och inget plats i haven och där klimatförändringens värre konsekvenser har hejdats.
          Realister är vi dels utifrån att vi ser sanningen i vitögat när det gäller klimatförändringen och förlusten av biologisk mångfald – dessa utmaningar kräver att vi förändrar samhälle, till det bättre, men dock en förändring. Realister är vi också utifrån det faktum att vi inte har egen majoritet i riksdagen, vi måste hitta de stigar där vi kan komma fram för att bit för bit bidra till omställningen till ett hållbart samhälle.

          Styrmedel kan vara allt från piskor, lagar och morötter till annat. Det viktiga som många efterfrågar upplever jag är långsiktighet och tydlighet. När vi tex. säger att vi vill förbjuda fossila drivmedel efter 2030 då är det för rent realistiskt krasst sett, så kräver klimatförändringen det. Men en sådan åtgärd gör vi då långsiktigt och med en plan för hur det smidigast ska ske. Är vi tydliga och säger att det är hit vi ska – fossilfritt – och vi har en långsiktighet – fram till 2030 – och en plan för att ta oss dit – bonus-malus, reduktionsplikt, elbusspremie, investeringsstödet klimatklivet till laddstationer och biogasproduktion m.m., uppdrag åt länsstyrelser att ta fram regionala planer för infrastruktur för förnybara drivmedel, uppdrag åt 6 statliga myndigheter att arbeta fram en strategi för fossilfria transporter (har vi redan drivit igenom och de gjort, nu arbetar de vidare med genomförande) osv. – Då blir det som kan uppfattas som en piska en tydlig riktning och en naturlig utveckling. Men för att omställningen ska bli av, så att klimatförändringen hejdas, så krävs att MP sitter i regering och visar långsiktighet, tydlig riktning och aktivt arbetar hela tiden med att genomdriva planen för genomförande.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.