Extra bonus till glesbygden i bonus-malus systemet

Bilen är vårt främsta transportmedel. Den ger frihet, tar oss djupt in i skogen, högt upp i fjällen och ut på en liten okänd strand.

Sedan kan det ju vara otroligt roligt att köra bara i största allmänhet också.

Mest används bilen bara för att tas oss mellan hemmet, jobbet och affären oftast inom en stad med rätt korta avstånd mellan de tre destinationerna. Men så har vi också flera platser i länet och landet där avstånden mellan de tre destinationerna är flera mil, där det knappt finns någon kollektivtrafik (ingen som matchar just när man själv behöver komma i tid till jobbet iaf) där bilen är en nödvändighet.

Transporterna är idag den sektor som vi i Västerbotten använder nästan all fossil energi vi importerar till. Det finns en liten slatt olja och kol till vår industri. Men främst är det transporterna.

Tänk dig en framtid där vi kan röra oss fritt, hoppa på ett bekvämt tåg eller buss till jobbet, där barnen kan gå och cykla tryggt till skolan, där du när helst du behöver det har tillgång till en bil med dragkrok som är tyst, skön att köra och som inte ens har ett avgasrör. Där luften är ren och klimatförändringen har hejdats. Det är fullt möjligt.

Eftersom förutsättningarna är olika i vårt avlånga land krävs också flera olika lösningar.

Nu genomför MP i regering flera åtgärder:

– Bonus-malus som gör att det är billigare att köpa nya bilar med lägst miljö-, hälso- och klimatpåverkan och dyrare att köpa bilar som påverkar luft och klimat negativt

– Reduktionsplikten som gör att man successivt blandar in mer och mer biodrivmedel i den vanliga bensinen och dieseln på macken

– Klimatklivet som bidrar till investeringar i biogasproduktion, biogasmackar, laddstationer för elfordon m.m.

– Trafikverket har i uppdrag att ta fram nationell plan för laddinfrastruktur

– Länsstyrelserna har i uppdrag att ta fram regionala planer för infrastruktur för elfordon och förnybara drivmedel

– Elbusspremie som gör att kommuner och länstrafik kan köpa in elbussar billigare

– Stadsmiljöavtal som ger stöd till investeringar i bland annat cykelvägar och resecenter

och mycket mer.

 

För att vi i hela landet ska kunna transportera oss utan att det påverkar klimatet i den omfattning det gör idag så behöver detta viktiga arbete fortsätta. Järnvägen behöver tex. uppgraderas och byggas ut med bland annat Norrbotniabanan.

Men med allt som den offentliga sektorn kan göra med att få samhällsplaneringen och infrastrukturen på plats. Så behöver ju också människor som bor där man är beroende av bilen kunna köpa tex. en elbil när laddstolparna väl har kommit.

Därför vill vi i Miljöpartiet utreda, när bonus-malus-systemet är infört, att införa en “glesbygdsbonus”, där människor med liten eller ingen tillgång till kollektivtrafik får en förhöjd bonusdel.

Etiketter: , , , ,

6 kommentarer

  1. Peter

    Haha, vilket röstfiske.
    Självklart vill vi alla dra ett strå till stacken men att köpa en bil för 400-500000kr finns inte på kartan för barnfamiljer idag, eller 2 hushållsfamiljer.
    De flesta bilar är faktiskt tjänstebilar som e av elmodell. (400-500tusen)

    • Elin Söderberg (inläggsförfattare)

      Hej Peter,
      Du har helt rätt. Det är ytterst få som har råd att köpa ny bil och de flesta nya bilar köps av företag och sedan kommer de den vägen ut på andrahandsmarknaden. Bonus-malus syftar till att de företag och personer som har råd att köpa nya bilar ska ges incitament att välja bilar med lägst påverkan på vår hälsa och vårt klimat. Så att när dessa bilar sedan sälja på begagnatmarknaden kommer den tekniken ut bredare i samhället.
      Förslaget om en glesbygdsbonus i bonus-malus handlar om att det finns många platser där det inte görs satsningar på kollektivtrafik och cykelvägar helt enkelt för att det inte finns tillräckligt kundunderlag för bussar etc. alla gånger. Då är det bra om de som kan köpa nytt får större bonus. Jag tycker det är viktigt att vi säkerställer att vi har en infrastruktur i hela landet att transportera oss fossilfritt även på de platser där bilen är enda alternativet.

  2. Olle

    Men det är intressant att se vårt företags miljösuperbilar, detta är väldigt förmånligt men de 10 st företagsbilar som kallas Supermiljöbilar laddas aldrig utan tankas som vanliga bilar och gör fortfarande av med samma mängd drivmedel som de tidigare icke supermiljöbilar.Men som sagt ,lönsamma för företaget och för den anställda med låg förmånsbestattning.

    • Elin Söderberg (inläggsförfattare)

      Hej Olle, tack för din kommentar.
      Jag tolkar det som att ditt företag har hybridbilar. De går då både att ladda med el eller tanka fossilt. Det är ju synd om företaget lägger massa pengar på att tanka fossilt om det går att ladda billig el. Saknas laddstolpar hos ert företag kan ni söka pengar från klimatklivet för att bygga sådana (information finns på Länsstyrelsens och Naturvårdsverkets hemsidor) och för att hitta vart det finns offentliga laddstolpar så kan ni kika på denna kartan http://uppladdning.nu/

  3. arbetare

    Vad har vi vanliga människor för nytta av ert bonus-malus-system så länge vi inte har råd till nya bilar ?

    En begagnad dieselbil blir bara dyrare och dyrare att skatta , drivmedlet blir sämre och sämre med mer etanol som fryser på vintern och bilarna drar mer drivmedel ju lägre energiinnehåll bränslet har .

    Har man sju mil till jobbet är det väl bättre om bilen drar 0,5 liter diesel/mil än 1,5 liter etanol ???

    • Elin Söderberg (inläggsförfattare)

      Hej arbetare och tack för din kommentar.
      Bonus-malus är ett styrmedel för de som redan tänkt köpa en ny bil. Det är ju rätt få i hela befolkningen som har råd att köpa nya bilar. Men när de väl gör det är det bra om de bidrar till att bilarna på våra vägar i framtiden inte påverkar klimatet eller vår lokala luft lika mycket.

      Reduktionsplikten som jag nämnde i blogginlägget är det styrmedel som gör att alla som tankar bensin eller diesel och inte har råd eller möjlighet att byta bil kan fortsätta göra det, men med vetskapen att en större och större andel av det drivmedlet kommer att komma från förnybara källor istället för fossil olja. Vilket bidrar till att klimatförändringen hejdas. Den förnybara diesel som blandas in är inte etanol, utan har samma molekylära egenskaper fossil diesel.

      Har man sju mil till jobbet så behöver man ju tanka oftare om man har etanolbil. Men rent ur klimatsynpunkt är det bättre med etanol än diesel då etanolen produceras av sånt som växer och när nya växter växer upp binder de motsvarande koldioxidutsläpp igen, medan den fossila dieseln bidrar till att plocka upp koldioxid från berggrunden och addera den till atmosfären och därmed stärka växthuseffekten.

      Diesel har lägre koldioxidutsläpp än bensin, men högre kvävedioxidutsläpp dvs jämför man bara bensin och diesel är diesel bättre på landsbygden och bensinen bättre i en innerstad där man har svåra problem med dålig luft. El och vätgas/bränsleceller har inga utsläpp alls när de körs. Men har olika förutsättningar då det gäller infrastruktur för laddning/tankning och räckvidd. Vi i Miljöpartiet vill skapa förutsättningar och infrastruktur som möjliggör för alla att välja rätt fordon och drivmedel utifrån sina förutsättningar och behov.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.