Bestört över GW:s uttalande om rennäringen

Läser Folkbladets intervju med Leif GW Persson och blir bestört! Folkbladet har intervjuat honom med anledning av att han uttalat sig högst kontroversiellt och sagt att han tycker att vargarna borde flyttas till renbeteslandet. I Folkbladet citeras Leif GW:

”– Samerna äger en tredjedel av Sveriges yta. Detta i Norrlands inland. Det skulle gå alldeles utmärkt, säger han till Folkbladet.”

”– Ersättning är deras bästa gren, om jag förstått det rätt, säger Leif GW Persson utan vidare till Folkbladet.”

Miljöpartiet har under mandatperioden arbetat för att lyfta samernas rättigheter på den politiska agendan. Vi vill att Sverige ratificerar ILO 169, konventionen om urfolks rättigheter. Frågan utreddes redan på 1990-talet men fortfarande finns ingen riksdagsmajoritet för ratificering. Samtidigt trängs rennäringen från flera håll; gruvnäring, vindkraftsparker och klimatförändringen, som försämrar förutsättningar för renbete samt leder till att renarna vandrar nya vägar, påverkar rennäringen negativt. Rennäringen lever ständigt nära rovdjuren och lever med att flera av deras renar tas av rovdjur varje år.

Sveriges riksdag har beslutat att rennäringen inte ska behöva tåla högre förluster än maximalt tio procent av renhjorden.

Vilket är kopplat till att riksdagen även beslutat om att vi i Sverige ska bibehålla en kontrollerad rovdjurspopulation.

Samernas kultur och rennäringen har ett egenvärde och rättigheter i sig självt som ska respekteras. Renarna är också egendom som ska ersättas om de utsätts för förluster såsom att de blir tagna av rovdjur. Leif GW Perssons nedsättande uttalande ”Ersättning är deras bästa gren, om jag förstått det rätt” är mycket respektlöst. Ingen djurhållare skulle acceptera att utsätta sina djur för rovdjur utan ersättning! Även fårägare vars får blir tagna av varg beviljas ersättning exempelvis.

Etiketter: , , ,

7 kommentarer

  1. Brorson

    Oerhört bra skrivet, och det hedrar dig särskilt mycket att du har kostat på dig kritik mot vindkraftparker i renbetesområdet. Nyttan med vindkraft kan vi ha delade meningar om generellt, men behövs de, finns bättre platser. Nu verkar ju exploatörerna välja platser, där de kan räkna med ett svagare folkligt motstånd, och inte de lokaliseringar som ger de minsta överringsförlusterna till elkonsumenterna.

    De bästa jordbruksmarkerna och renbetesområdena i Norrlands inland har ju redan offrats för utbyggnaden av vattenkraften, som torde räcka mer en väl till Norrlands eget elbehov. Det är hög tid att rennäringen kompenseras för gjorda markförluster sedan 1750, genom att f.d. jordbruksmark som inte längre brukas som sådan inlemmas i renbetesområdet. Jag anser också att markägare, som besväras av betande renar, ska ha rätt att få sin mark inlöst av staten, så att konflikterna mellan markägare och samer minimeras. Ersättningen kan dessa markägare använda till att köpa jordbruksmark utanför renbetesområdet.

    Sverige behöver en nationell livsmedelsstrategi, som består av näringsgrenarna konventionellt jordbruk, jakt, fiske och renskötsel. Renskötseln ska alltså ingå i den nationella livsmedelsstrategin, och inte bara ses som ett kulturhistoriskt kuriosum. Den nationella strategin för rennäringen bör vara att antalet renskötselföretetag ökar med minst 10 % och att produktionen av renkött ökar med minst 50 %. Renskötseln måste ges förutsättningar att klara detta, bl.a genom aktiva åtgärder för att underlätta vargens etablering söder om trafikkorridoren Västra stambanan / E20.

    Denna trafikkorridor är nämligen ett stort hinder, som under de senaste decennierna har blivit ett ännu större hinder genom utbyggnaden av E20 till motortrafikled mellan Laxå och Finnerödja i Sydnärke. Detta är ett kuperat område. där E20 har grävts ner och överbroats med viltpassager och stambanan borde ha letts genom tunnla ri berget. Att det finns viltpassager, så att djuren kan vandra obehindrat mellan Svealand och Götaland, skulle i hög grad gagna tillväxten av friska viltstammar utan inavelsrisk. Detta skulle i sin tur möjliggöra ökad avskjutning av bl.a. varg i områden där vargen inte bör finnas.

    Viss kritik måste jag ändå rikta mot Mp på grund av vurmen för att bygga nya stambanor till skyhöga kostnader och obetydliga tidsvinster, när man till mycket lägre kostnader kan förbättra de befintliga stambanorna för såväl gods- som persontrafik. Man kan således med relativt små investeringar höja hastigheten från 200 till minst 250 km /h i stort sett hela vägen mellan Katrineholm och Alingsås, med undantag för delsträckorna öster och väster om Finnerödja, där högsta hastigheten är 160 km /h.

    Det behövs viltpassager också över väg E18 mellan Karlskoga och Kristinehamn, väg 40 väster om Jönköping samt över väg E4 söder om Jönköping samt södra stambanan söder om Nässjö. Syd- och Mellansveriges stora skogsområden, som har isolerats från varandra med moderna trafikleder med mycket trafik hela dygnet, måste åter bindas samman genom anlagda viltpassager. Sverige ska ha både rennäring och varg, men inte tillsammans.

    • Elin Söderberg (inläggsförfattare)

      Tack Brorson och tack för dina inspel.
      Uppskattar exempelvis detta med att inkludera rennäringen i livsmedelsstrategier.

      När det gäller höghastighetståg och nya stambanor så är mitt kortfattade svar. Att även jag själv först var tveksam ur ett kortsiktigare perspektiv utifrån finansieringsmöjligheterna. Men ser man till ett långsiktigt perspektiv, hur vi ska säkra energitillförsel fossilfritt till resor inom landet och till Europa så är min bedömning att infrastrukturen för snabbare tåg måste byggas. Alternativen är att mer eller mindre sluta med det långa resandet, eftersom biomassan inte räcker eller ens är lämplig att prioritera till att producera flygfotogen till ett ökat flygande. Så tänk att du ställer dig i år 2090 och vi ska ha klarat Parisavtalet, vilket transportinfrastruktur investerar du i idag? Det är den frågeställningen jag utgår från.

      • Olle

        Om alla MP hade samma förstånd som dig vore det bra, snackade med en av era medlemmar före valet. Denna person hade lösningen på ALLT ,bort med betande Djur ,skogen skulle lösa allt , osv osv . Ingen riktig lösning utan bara en massa påstående utan verklighetsanknytning.

        • Elin Söderberg (inläggsförfattare)

          Tack.
          Det fina med partier är ju att alla människor kan bli medlemmar, engagera sig och diskutera, komma med förslag och bidra med sina tankar. Men sedan så vaskas idéerna fram och beslutas och vissa får förtroende att företräda partiets ståndpunkter. Så jag tolkar din kommentar som att vårt parti gjort ett bra jobb när det gäller att ta fram partiets ståndpunkter och företrädare – vilka jag försöker lyfta i egenskap av distriktsordförande.

  2. Björn

    Släpp renägandet fritt, så är jag övertygad om att det går att få ekonomi i det hela. Uppfödning i hägn är lösningen.
    Nutidens renar är trots allt tamboskap, helt vansinne att frakta dom land och rike runt för att hitta bete på, ofta privat mark.

  3. Brorson

    Ursäkta, men jag tror att jag ha något bättre järnvägskunnande än du. Jag är inte motståndare till höghastighetsbanor i sig, utan till dyra nyanläggningsprojekt, som kallas så utan att komma ens i närheten av de hastigheter, som man planerar och bygger för i andra länder. Tror du att flyget mellanlandar i Vagnhärad, Nyköping, Norrköping, Linköping, Tranås, Gränna, Jönköping, Vaggeryd etc….? Varför ska just de tåg, som ska ersätta flyget, stanna i just de orterna? Om svaret är nej, varför ska de köra genom de orterna, och inte på en järnväg med en geometri, som medger hastigheter på 500 km /h och däröver? Har du en aning om vilka kurvradier som då krävs? Och vad gör man om en massa stadskvarter ligger i vägen? River städerna eller bygger nya stationer flera kilometer utanför stadskärnorna, med enorma bilparkeringar intill?

    Lova mig två saker: 1) Lägg en linjal på kartan mellan Södertälje och Öresundsbrofästet. Redan några km efter Nyköping, avviker ”raka linjen” av söderut från E4:an, som fortsätter västerut. 2) Att du sedan tittar på kartan vilka trafikbarriärer, som finns för de vilda djurens vandringar mellan södra Norrland och Tiveden (det stora skogsområdet väster om Vättern) och vidare till Smålands skogar.

    Det är ju inte bara det att trafiken är så tät på motorvägar och vissa järnvägar att det saknas tillräckligt långa trafikfria tider för viltet att passera. Man har ju dessutom byggt viltstängsel ibland flera mil för att förhindra kollisioner mellan bil och vilt.

    Och resultatet blir att bl. a. vargen expanderar norrut in i rennäringsområdet, i stället för söderut till de relativt vargfria områdena i de sydsvenska storskogarna, Med ökad förekomst av varg i de skogarna kommer de förstås att tas en del får, men det är dock lättare att inhägna och skydda fåren, än att bygga viltstängsel runt hela renskötselområdet.

    Min rovdjursstrategi är paradoxalt nog att öka avskjutningen av varg, men först sedan vi fått en tillräckligt stor och livskraftig vargstam med större ytor utanför renskötselområdet än idag att röra sig på. Vargen är ett intelligent djur, som måste lära sig att det är farligt att vistas nära människor och människors tamboskap. Och detta genom en ökad skyddsjakt med inriktning på de vargindivider som är alltför närgångna. Kanske lusten till tjuvjakt ökar med mer legal jakt? Förutsättningen är alltså att vargen kan röra sig och para sig över större områden.

    Samerna ska inte ensamma betala priset för den rovdjurspolitik, som vi bör ha i Sverige. I ett TV-program nyligen om konflikten mellan renskötsel och rovdjur, sa experter att produktionen av renkött kan öka med hela 80 %, om mängden renar som tas av rovdjur reduceras till det uppställda målet på högst 10 % av renhjordarna. Jag har för övrigt själv arbetat som djurskötare i lantbruket och haft påhälsning av varg Det var inget dramatiskt alls. Jag har också ett förflutet som järnvägstjänsteman.

  4. Leinar

    Mycket bra skrivet. helt otroligt dumt av gw att utala sig så trodde han vet bättre.
    vi ska ha en fungerande renskötsel det är bestämt. säger bara titta hur usa behandlar sin ursprungbefolkning så ska vi inte ha det .
    kämpa på och skriv mera elin.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.