Varför tar vi inte till oss samma information?

Kampanjer och information är i sig viktiga, men hur stor genomslagskraft har de egentligen? Vi vet alla att det är hälsofarligt att röka. Det har tillkommit nya lagar om rökförbud på offentliga platser, på barer och restauranger. Dessa lagar har tillkommit av en anledning, det finns tydliga skadliga effekter av rökning, även passiv rökning. För 20 år sedan levde 20% av våra spädbarn i ett hem där någon av föräldrarna rökte, nu har siffran minskat till 11%. Det är en positiv utveckling. Vi kan dessutom vara extra nöjda över att lägst andel spädbarn utsatta för rökning i hemmet vid åtta månaders ålder finns i bland annat Västerbottens län. Kampanjer och information har effekt framförallt för att skapa medvetenhet, vi kan som sagt var glädjas åt att vi ligger bäst till i landet, varför är inte föräldrar i Södermanland lika mottagliga för information och kampanjer?

Elisabeth Björnsdotter Rahm (M)

2 kommentarer

Kommentera

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>