Det är smolk i bägaren. Men inte för tyska husbilstillverkare som kan skratta sig lyckliga nu när regeringen höjt skatten på nya husbilar från 14000 kr till 28000 kr. Gråimporten, parallell import, kommer med all sannolikhet att öka när de svenska hemesterfirarna ska köpa sig sin husbil. Då säljer tyskarna husbilar till svenskarna och jobb och företag får stänga sin verksamhet i Sverige. Dessutom kommer då uteblivna momsintäkter att utebli för regeringen vilket innebär näringspolitiska konsekvenser utan att förbättra miljön.
Det är EU -regler säger regeringen och vi är tvingade att göra detta. Det märkliga är att Tyskland är med i samma EU och har samma regler som Sverige också ska följa. Varken Tyskland eller Norge har valt den svenska regerings väg med stor skattehöjning på sina husbilar vilket gör att Sverige ensamma nu stryper en gren inom turismen i det egna landet och konkurrensen mot andra länder blir snedvriden.
För att nu kompensera för den saftiga skattehöjningen har nu regeringen gett Skatteverket i uppdrag att ta fram på kompensatorisk åtgärd. Karenstid införs med en modell för på och avställning av fordonet. Ett administrativt system som är både komplicerat och tidskrävande och där semesterkassan ska gå till att betala skatt i förskott till Skatteverket. Man tar sig för pannan och blir sorgsen över regeringens sätt att agera. De underlättar inte precis situationen för hemestrarna och för företagen har skatten inneburit piskrapp som heter duga när intäkter rasat med uppsägningar och missade affärsmöjligheter i landet skickats till utlandet.
Skattehöjningen har satt negativa spår i branschens alla led med återförsäljare, importörer, grossister, underleverantörer och verkstäder som har sina företag, anställda och ger jobb inom näringen.
I Tyskland är skatten på husbilarna €440/år vilket i svenska kronor är 4681,60 vilket var den nivå som Sverige hade före några år sedan innan skatteivrarna satte klorna i dem. Det är en enorm skillnad mot de 28 000 kronor som den svenska nivån landat på.
I Storbritannien sänktes skatten till cirka £200/år vilket motsvarar ca 2408 kronor detta efter att WLTP-implementering också där påverkat
skatten till att bli i storleksordningen £2 300 med negativa konsekvenser för bransch, konsument och besöksnäring.
Semesterformen husbil är en landsbygds- och glesbygdsfråga som bidrar till handel och konsumtion på platser som behöver intäkter för att upprätthålla verksamheter och jobb. Livsmedelsbutiker, tankställen, lokala sevärdheter och försäljning av diverse närproducerade hantverk och produkter hjälper dessa semesterfirare till med att upprätthålla med sina inköp i vårt avlånga land.
Besöksnäringen var innan krisen Sveriges snabbast växande näringar som skapade möjligheter för tillväxt, sysselsättning och utveckling över hela landet. Nu har vi orter många delar av Västerbottens inland om står helt utan inkomster. Regeringen har sagt att Sveriges attraktionskraft som besöksdestination är en viktig fråga för dem då måste de i handling visa det.
Elisabeth Björnsdotter Rahm (M) Riksdagsledamot Socialförsäkringsutskottet
Ann-Charlotte Hammar Johnson (M) Riksdagsledamot Näringsutskottet
Senaste kommentarerna