Mode och Livsstil

Fem enkla tips för att äta enligt GI-metoden

hälsosam kost

Att hålla sig till en kost som har ett lågt glykemiskt index har varit en trend de senaste åren. Anledningen är att kosten med långsamma kolhydrater kan jämna ut ditt blodsockervärde samt att du processar maten med mindre energi, vilket i slutändan kan leda till att du känner dig piggare och även går ner i vikt. Kosten var ursprungligen tänkt för diabetiker men kan vara en bra metod för alla som vill försöka äta nyttigare och leva ett hälsosammare liv. På svenska har metoden blivit känd som GI, och fungerar enligt följande:

Välj fullkorn och fibrer istället för vit, processad mat
Då glykemiskt index rankar hur snabbt kolhydrater bryts ned till glykos, är poängen med kosten att dina måltider ska bestå av ett lågt index. Detta innebär mat som bryts ned långsamt och håller blodsockret på en jämn nivå, och som heller inte förbränner all energi på en gång. Fullkorn och fibrer har lågt GI och hit räknas pasta, ris och bröd som är baserat på fullkorn, nötter, frön, bönor, linser och torkad frukt. Denna typ av mat kan finnas i din lokala matbutik men även i hälsokostbutiker Mat med hög GI och som du bör undvika är alltså vitt bröd, kakor, kaffebröd och processade flingor. Denna typ av mat kommer att innehålla så pass mycket energi att kroppen kommer att använda sig och göra av med den direkt.

Kombinera proteiner som kyckling och mjölkprodukter med potatis, bröd eller pasta

Att kombinera lite protein med dina långsamma kolhydrater gör att GI värdet sjunker. Du kan hitta flera GI recept som kombinerar kolhydrater och protein. Till exempel kan du äta både nötter och frukt till din GI frukost och kombinera med en jordnötssmörgås på fullkornsbröd. Du kommer att känna av fördelar med en nyttig frukost som denna, som att du håller dig mätt fram till lunch och slipper tänka på att få i dig mat, samtidigt som kroppen känns stabil och mår bra. Senare på dagen kan du addera både kyckling och ost till din fullkornspasta och samtidigt äta helt enligt GI. Om din vanliga butik inte erbjuder så mycket produkter med lågt glykemiskt index: beställ mat och frukost med lågt GI online. Det finns många specialbutiker och hälsokostaffärer på nätet, men också företag som specialiserar sig på veckomat som skickas hem till dig. Grytor och soppor är typiska GI-måltider samt citrusfrukter, rabarber, äpplen och päron som mellanmål eller efterrätt.

Välj snacks som nötter och fiberkex hellre än något sött
Visst kan det vara frestande att ta något sött till kaffet eller mellanmålet. Resultatet blir dock att du kan bli tröttare då sött bröd och vitt mjöl producerar mycket energi i kroppen som sedan ska förbrukas. Dessutom är det lätt att få ont i huvudet och känna sig låg på energi. Välj därför nötter eller fullkornssnacks när du känner dig sugen så slipper du dippen och mår mycket bättre.

Kombinera kolhydrater med fett
Precis som med protein innebär en kombination av kolhydrater och fett i måltiden att GI värdet sänks då även fett saktar ner matsmältningen. Dock innebär det inte att du kan äta hur mycket smör som helst utan vad som rekommenderas är nyttiga fetter som vegetabiliska oljor, avokado och nötter, som är mycket smakrikt i kombination. En god olivolja är exempel på en bra kombination till din GI-kost.

Ät inte mindre mat – men hel istället för processad
Bara för att du äter enligt GI metoden innebär det inte att du ska minska på matintaget. Ät precis som förut, med den skillnaden att du byter ut mat som snabbt bryts ner mot mat som kommer stanna i kroppen längre. Det enda du gör är att du byter ut snabbmat mot smalmat, vilket också ger dig en större chans att gå ner i vikt mat då maten förbränns långsammare och därmed tar från de fettreserver som finns i kroppen. Vi mår bra av att få processa mat långsamt, välj därför att äta en hel frukt hellre än att dricka fruktjuice och fullkornsbröd där kornen syns. Då vitt mjöl har ett högt GI och innehåller mycket små komponenter, välj istället fullkornsmjöl eller bovete, en växt nära släkt med rabarber.

Fördelarna med att äta mat med lågt glykemiskt index är alltså att du kan gå ner i vikt, men även att du känner dig mätt längre. GI metoden ändras också i takt med att vi får mer kunskap om mat, förut skulle man exempelvis undvika potatis vilket inte längre är fallet. Med GI kost kommer du känna dig friskare och mättare än du någonsin gjort innan.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>