Olaglig kommunbudget i Vilhelmina? Självklart!

På budgetfullmäktige i oktober ställdes två kompletta budgetförslag mot varandra. Från socialdemokraten Mikael Österberg påstods att oppositionens budget var olaglig och inte kunde ställas i proposition mot majoritetsförslaget, men ordförande KG Abramsson tillät förslagen prövas.

Oppositionens budgetförslag hade föregåtts av budgetremissyttrande samt flera yttranden, besparings- och utredningsförslag under sommaren, samt en slutlig summering PA driftbudget 2016 – 2018  Ett tämligen gediget arbete som inget alliansparti utfört. Ändå framställer socialdemokrater och kristdemokrater detta som ihoprafsade siffror, underförstått ett mindre seriöst hastverk. Om politik är att nedvärdera och förminska, så beträds åter väl upptrampade vilhelminastigar. Fler exempel följer längre ner i texten.

Om ett budgetförslag är olagligt eller inte, kan debatteras men avgörs formellt vid förvaltningsrättslig prövning, men någon överklagan följde inte. Frågan – varför hjälper partierna inte varandra att göra rätt? – är mer intressant, då man genom ett penndrag (pensionskostnader minskas genom fonduttaget istället för att skrivas in som intäktspost) skapa nya hållbara budgetförlag!? Självklart enklare att ställa alternativ i skamvrån än att ställas mot väggen själv.

Att använda medel från pensionsfonder som tilläggsfinansiering (13,7 mkr) för att täcka rusande pensionskostnader och stärka budgeten som helhet, har dock inte fallit i god jord. ”Metoden” har kristdemokraten Göran Jonzon betecknat som stöld ömsom konfiskation. Som också påtalat, ni ska veta hur det pratas i kommunhuset. Och det vill ju ingen, att det ska pratas. Bäst att tiga. Men för klarhetens skull: Pensionsfondens grundkapital är taget från kommunkassan, under goda år med stor s.k. överlikviditet, dvs egna medel som kommunen förfogar över efter eget huvud.

Men när majoriteten i december plockade 10 miljoner ur nämnda fond, för att lösa ut pensionskostnader för vissa årgångar, fanns varken ny långtidsprognos (trots löften från kommunalrådet) eller strategi framtagen. Missminner jag mig inte helt, utlovade kommunalrådet att uttag från pensionsfonden inte skulle ske under denna mandatperiod. Vidare: Stöld!? Och vilket prat förekommer nu i kommunhuset? Hur kommer det sig att närmast alla partier slöt upp i december? Tillika helt okritiskt, då en samlad strategi frånvarar om hur dåvarande fondvärde om 80 miljoner kr borde användas på bästa vis sett över 5-10 års horisont. Används pensionsfonden till pensionskostnader (som idag överstiger 35 mkr/år) så finns varken rättsliga eller moraliska betänkligheter (avstämt med SKL:s jurister och ekonomer).

Efter kommande månadsskifte blir vi varse om underskottet för Vilhelmina kommun blir 10 eller 17 eller mer för 2015. Skälet till upprepat stora underskott är att verksamhetsbehoven inte tillfredställs i grunden, budgetramarnas ribba läggs tidigt, utifrån förväntade intäkter, dessvärre långt under behoven. Sista åren mellan 20 och 30 mkr. Men ännu en post spökar, de årliga pensionskostnaderna har ökat med runt 10 mkr och fortsätter stiga. Vilket indirekt sänker marginalerna för driftsbudgeten och verksamheter. Socialnämnden har upprepat satts i strykklass med stora och krävande sparbeting.

KPA (pensionsbolag ägt av Folksam och SKL) har under många år påtalat att kommuner måste ha en tydlig strategi, då de ökade pensionskostnaderna riskerar dränera kommunekonomin och påverka kärnverksamheterna direkt negativt. Hur många lokalpolitiker som läst KPA:s långstidsprognos för Vilhelmina (2010) låter jag vara osagt. Men är det socialnämnden som nu ska drabbas hårdast pga detta? Besparingar och tilläggsfinansiering genom pensionsfonder alt. skattehöjning är enda farbara väg, men merparten partier har vägrat sistnämnda. Om egentligt behov är, låt säga 30 mkr, och man tillskjuter 13,7 mkr för att mildra åverkningarna (främst till socialnämnden), är det att strö pengar runt och ge mer åt alla? Nej, ingen i PA har någonsin sagt mer åt alla, snarare skär ner mindre på lagpliktig kärnverksamhet och tillåt vissa mycket värdefulla verksamheter bestå (museiverksamheten samt musikskola till dess en alternativ kulturskola i föreningsregi etableras).

Oppositionens bedömning vilade på KPA:s långtidsprognos 2010 och de senaste årens utfall och pensionsprognoser tre år framåt (se skiss utfall och trend). Kombinationen med stora kostnadsökningar inom socialnämnd och pensioner, i läget där vi befinner oss i början av en kostnadsplatå/puckel pensionskostnad / skatteintäkter inkl utjämning, gör att kommunen kan (och bör) använda pensionsfonden under 7-8 år framåt (t.o.m. 2022-2023) med cirka årliga 10 mkr i förstärkning. Det ger en hyfsad avlastning och minskar underskotten som annars måste återställas utslaget över tid.

Den här lösningen är något som Göran Jonzon (gruppledare KD) anser vara oansvarig och benämner oppostionspartiet PA:s medlemmar som privat vara färdiga för kronofogden – om PA vidhåller sin politik. Detta dumkallande och kollektiva nedvärderande (som berör medlemmarnas privata sfär) måste vara mandatperiodens absoluta lågvattenmärke. Om Jonzon erinrar sig KD:s inlaga under PSG (politisk samverkansgrupp) så öppnade KD för en tillfällig ”värnskatt” om hela en eller två kronor, vilket skulle innebära en förstärkning i runda tal 10 alt. 20 miljoner. KD signalerade både krismedvetande och föreslog extraordinära åtgärder för en betydligt bättre balans. Så varför betecknar inte Jonzon sitt eget partis utspel som att gödsla kommunekonomin helt i onödan?

Vidare har Jonzon insinuerat att budgetförslaget tagits någon annanstans än i partiet (PA), när varje yttrande och ställningstagande beslutats löpande vid medlemsmöten. Spekulationerna om ”arkitekten” visar bara att Jonzon anser det legitimt att ryktessprida falskt om partiers inre arbete. Men när budgeten inte var taget vid köksbordet, då ansåg Jonzon vara det ännu värre. Undertecknads förtydligande: Allt har skett i partidemokratisk ordning. Där summan av delarna gav det slutliga budgetförslaget vilket klubbades på partimöte några dagar före budgetfullmäktige. Tyvärr påminner det om hur Åke Nilsson för några år sedan spred förtal på sin och socialdemokraternas bloggar, där undertecknad framställdes som despot med järnhand. Någon ursäkt följde aldrig.

Samma misstänkliggöranden om odemokratiskt partiarbete och toppstyrning har Göran Jonzon nu spridit till tusentals läsare på VK-bloggen, samtidigt som partimedlemmarna i PA beskrivs som ansvarslösa oduglingar i kö till fogden. Subtila frågetecken reser också Jonzon när han omskriver andra partiers frånvaro vid beredningar, men Jonzon nämner aldrig när han själv frånvarar eller när alla KD-ledamöter helt frånvarar vid t.ex. ett partigruppsfullmäktige (vilket förekommit). Vidare har Jonzon påstått att PA:s Ks-ledamöter aldrig lagt ett besparingsförslag. I PA:s yttrande och budget godkänns verksamhetsbesparingar om 20 mkr och egna besparingsförslag förmedlade till PSG (och delgivna kommunstyrelsen) landade kring 2-3 mkr. Förtal och misskreditering har nu staplats i sociala medier. Nålstick efter nålstick. Metoden, att med återkommande nedsättande personomdömen och vild fabulering sänka förtroendet för ett parti och dess medlemmar – istället för att diskutera sakfrågan – känns bekant. Men från ett helt annat håll, under åren 2006-2014 i Vilhelminabloggen m.fl sociala medier. Alla vackra ord från talarstolen i fullmäktige, om ett gott politiskt klimat, ekar ihåligt. Personligen är mitt förtroende fullständigt förbrukat för kristdemokraternas gruppledare. Så var befinner sig sakfrågan?

Att ta ekonomiskt ansvar är lika mycket att ta långsiktigt ansvar för lagpliktiga kommunala verksamheterna som inte kan skäras ner hur som helst. En för liten ”personalstat” skapar arbetsmiljöproblem, ökar ohälsotalen, ökar kostnader för sjukskrivningar och omfattande övertid. Organisationsstabiliet är ett ledord för hållbarhet. Ett svårt planeringpussel sliter på ledning (chefer och mellanchefer) och botas inte med ökad fortbildning. Att låta vakanser stå vakanta, på ”golvet” eller i ledningsnivå, blir sparmetoder som biter sig i svansen. Om socialnämnden är underbudgeterad med närmare 10%-enheter, under flera år, så kommer konsekvenserna bli alltmer kännbara. Kompetensförsörjning och rekrytering försvåras dessutom om kommunen inte ses som en attraktiv arbetsgivare. Verksamhetsutveckling ges inte heller utrymme (som även kan ge intäktsförstärkning). Vilka blir istället kostnaderna, kommun- och samhällsekonomiskt? När ska den negativa spiralen brytas?

För socialnämnden, i budgetarbetet för 2016, innebar det 20 miljoner kr för lite. Under april/maj 2015 utredde förvaltningen besparingsförslag. 10 miljoner nåddes, sedan vart det ogörligt. En enig socialnämnd äskade då 10 mkr från kommunfullmäktige, men ärendet kom aldrig dit. Intressant är att samma fenomen skedde 2014. Är det kommunstyrelsen som vägrar att ta upp ärendet, vägrar bereda det, respektive vägrar ge beslutsförslag till fullmäktige? Finns det några politiska partier som sätter luppen på oegentligheterna respektive opponerar sig? Det är tunt. Om ärendet kom upp till fullmäktige, så skulle politiken tvingas ta den nödvändiga debatten.

Anmärkningsvärt nog slank ett äskande om drygt 4 miljoner igenom i december, eftersom vårdavdelningen ”Svalan” återuppöppnats. Men äskandet åkte på pumpen i kommunstyrelsen liksom i fullmäktige, inte en krona gavs. Att bedriva verksamheter obudgeterat och ofinansierat, borde vara oacceptabelt. Förmodligen olagligt (vid en rättslig prövning). När kommunalrådet Nilsson frågade fullmäktige (december) om socialnämnden abdikerat, kanske han själv borde ge synen på vem som fastlägger nämndsramarna från första början, ramar 20 mkr under behoven. Egentligen borde 14 mkr tillskjutas efter att 10 mkr skurits bort inför 2016. Men frågetecken ska ständigt resas kring socialnämndens oförmåga och ordförande Wibrell talade då om för ks-ordförande Nilsson, hur verkligheten faktiskt förhåller sig. Men inga pengar. Vårdavdelningen ”Svalan” drivs fortsättningsvis ofinansierad.

I majoritetens (S+V-BB+C+Kd+M) budget förekom även ”generella besparingar” för utbildningsnämnden, socialnämnden och kommunstyrelsen, annars hade ”överskottsmålet” aldrig uppnåtts. Då ska vi minnas att nämnder/kommunstyrelsen utrett besparingar i flera omgångar. De generella besparingarna (5 mkr) är inte fromma förhoppningar, de är högst osannolika – tomma luftbesparingar. Det är inte en budget i balans som tagits. Det är en flykt undan kravet på antingen konkreta besparingar (realistiska) eller tilläggsanslag (ramhöjning). Kommunbudgeten ger inte ett överskott på 3 mkr utan ett underskott på minus 6,4 mkr. Allianspartierna borde riktat kritik mot de inkastade generella besparingarna, men skulle då satt sig i stolen att tvingas tilläggsfinansiera. Att sopa behoven under mattan istället för att tala om den krassa verkligheten och tillskjuta 9-10 mkr, är utslag av ansvarlöshet. Att gömma sig bakom en bred enighet duger inte. Sett till kommunallagen, finns inga undantag från att ha en budget i balans (finansierad till varje krona eller prissatt åtgärd) när år av underskott står på tur att återställa. Den av majoriteten klubbade kommunbudgeten kan alltså betraktas som olaglig.

Märkligast är att hur allianspartierna ställt sig bakom S/V/BB:s förslag, då en mängd förändringar tillfördes till kommunstyrelsen vid sittande bord. Men utan krav eller vidare diskussioner (eller ens ajournering) slukande allianspartierna budgeten med hull och hår. Ingen i C, M eller KD har kunna förklara vad man fått igenom konkret, i ljuset av att vissa talar om en kompromisslösning. Kompromiss om vadå? Textmässigt, smög (s) in ett antal punkter in i strategidokumenten, markerande t.ex. att nu var byaskolornas fortsatta existens rent ekonomiskt betingad. Det parti som skrivit under ett sådant plandokument, legitimerar nedläggning av alla byaskolor, vilket indirekt styrs av vilka budgetramar som utbildningsnämnden tillförs (vilka vi vet har varit snäva och krasst sett ofta underbudgeterad).

Att glesbygdsvärnaren Centerpartiet även i fullmäktige ograverat skrev under plan- och strategidokumentet är också anmärkningsvärt. Samtidigt stod Latikberg skola kvar på pappret. Ett löfte som socialdemokraterna gav i sitt valmanifest, som man även ställde sig bakom i slutsummering i skolberedningen. Så länge verksamheten är pedagogiskt försvarbar. Men på ekonomiska premisser läggs nu skolan ner. Kristdemokraternas splittring understryker. Moderaterna gör som man gör. Någon samstämming allians synes icke.  Alliansväljare torde ha svårt att se ett ”regeringsalternativ” inför nästa val.

Vad ska väljare och kommuninvånare förvänta sig? Kan man lita på valmanifest och vallöften? Nej, ekonomiska prioriteringen genomför den majoritet som tillskapas. Vilket numer är tillåtet genom politiskt sjöröveri, stulna fullmäktigemandat och köpta politiska vildar. Är politiken döende i Vilhelmina, genom det maktspel som aldrig vill upphöra? Närmar vi oss en sovjetkommun där opposition snart är utraderad till förmån för en konsensusbaserad ”samlingsregering” med en och endast en tydlig stämma. Som väljare skulle jag idag vara väldigt brydd över vilket parti jag skulle rösta på idag. Om det vore val.

Skapas ett konstruktivt politiskt arbete genom att undvika debatt eller svåra frågor? Får man ett gott samarbetsklimat genom en politisk kultur som fortfarande framvisar förtal, härskartekniker och vuxenmobbing? Vilhelmina har inte de politiker man förtjänar. Det krävs en omfattande revitalisering och ett generationsbyte i alla partier, om så ska ske. Blir det samma laguppställningar, inför nästa val, då förblir jag allvarligt oroad. Å både kommunens och befolkningens vägnar. Vilhelmina förtjänar bättre.

8 kommentarer

  1. Göran Jonzon

    Jaa du Tommy, var ska jag börja?
    Jag tror jag först måste beröra din citatteknik:
    Du väljer uppenbarligen att huvudsakligen väja från att nyttja citattecken, för att istället lägga in hur du själv tolkar och drar slutsatser från vad jag sagt i olika sammanhang. Din vana trogen levererar du detta i något som ska föreställa en saklig utredning av kameral karaktär. Jag kan inte undgå att misstänka att du spelar på att om textmassan bara blir tillräckligt massiv, så ska intrycket bli att även innehållet förtjänar motsvarande respekt?

    Till saken:
    Jag hade förväntningar på det nya partiet Politiskt Alternativ. Stora förväntningar. Din egen framträdande roll bjöd på initierade och positiva tankealster och sakbevakning. Det som blev vändpunkten var när du tog beslutet att dra dig tillbaka och agera utifrån kulisserna. Det fungerar helt enkelt inte i praktiken Tommy. Det är dock sant att jag tillsammans med övriga ledamöter i KD:s styrelse tagit initiativ till en stor samverkan tvärs över blocken. Detta har från majoritetens sida inneburit ett risktagande och kompromissande, precis som det var tänkt och precis som det för oss initiativtagare (KD) och (C) innebar och innebär än större politiskt risktagande.

    Men risktagandet motiveras av främst två saker: Det ena är att hjälps vi inte åt, så finns det ingen kommunekonomi att styra, oaktat vem som får majoritet efter valet 2018. Det andra är att en kultur av politiskt munhuggande väger lätt gentemot ett verksamhetsunderskott om drygt 30 miljoner för 2015.
    Vi hade givetvis kunna ställa oss på barikaderna och göra allt för att sabotera för majoriteten, men då hade vi inte haft kommunens bästa för ögonen som jag med gott samvete menar att vi har nu.

    Jag är övertygad om att samtliga ingående parter utom Åsa Össbo (PA) kan intyga att samverkan redan givit stora genomgripande förändringar, inkluderande både (V) och (M). Förändringar som även börjat ge resultat i ekonomin. Ett sjösättande av internkontrollplan med månadsvis uppföljning istället för kvartalsvis, sådan skapar grunden för den periodisering av budgeten som är absolut nödvändig, ifall vi ska ha någon funktion att fylla som politiker i kommunstyrelse och nämnder.
    Vi har under året hittat gemensamma vägar och uppslag till att återta kontrollen över den ekonomiska utvecklingen och det prognostiserade underskottet ser så här långt ut att ha motverkats synbart.

    Men…
    Insatsen från PA har bestått i att konsekvent och följande ett akademiskt mönster, systematiskt opponera mot de flesta viktiga beslutsstegen, med krav på ytterligare beredningar, könsekvensanalyser och pseudebatter som förhalar nödvändiga beslut. Det är givetvis bara en vild gissning från min sida, att dra slutsatsen att det är du som spelar bakom kulisserna, när Åsa Össbo som din sambo tycks mig alltmer fjärmad från de skeenden hon är satt att följa. Med återkommande hänvisningar till att hon inte hunnit eller kunnat ta del av de dokument vi andra har hunnit läsa in oss på, så blir hennes agerande i beslutsprocesserna inte av bidragande eller bistående karaktär.

    På rak ren svenska fungerar det helt enkelt inte Tommy: Du har tydligen vridit ditt politiska kikarsikte från Åke Nilsson till mig, vilket väl får ses som smickrande, men problemet accellererade våldsamt när du klev av beslutslaget och din ersättare tog över. Det beslutet var ditt och ingen annans.

    Om du vill bli bemött på den lista av teknisk-ekonomiska beslut du listat här ovan, så rekommenderar jag att vi tar de frågorna en efter en, ty annars blir svaret här en än värre roman än den i ditt inlägg.

    • Tommy Streling (inläggsförfattare)

      Göran Jonzon!
      Jag använder ingen citatteknik. Det är referat, refererade till mina tolkningar och slutsatser – inget annat. Du får misstänka vad du vill, och ”misstänka” markerar hur du tänker. Liksom meningen ”…vanan trogen att leverera något som ska föreställa en saklig utredning…”. Det ska föreställa – ha som mål likna något. Föreställa saklig utredning. Som kan ha underliggande syfte eller dolda avsikter.
      Ja, dina formuleringar kan å ena sidan vara ett exempel på hur man subtilt misstänkliggör debattörer för att sänka tillit och minska trovärdighet, genom ett första ifrågasättande anslag. Å andra sidan är det lika lätt att replikera, så menade jag inte alls. Men det resta frågetecknet försvinner aldrig.

      Respekt är f.ö. ointressant, utan det handlar om att förmedla ett perspektiv på processer, debatt och partipolitiska uttalanden i olika medier, som det är upp varje läsare/kommuninvånare/politiker/parti att ta till sig och begrunda.

      Till din kommentar (som f.ö. inte i sak bemöter frågeställningarna i blogginlägget).

      Dina stora förväntningar om det nya partiet Politiskt Alternativ (PA), idag drygt 6 år gammalt, kommenterar jag inte, då det verkar handla om din syn på förväntningar som grusats.
      Jag ser ingen vändpunkt för partiet (PA), mer än ett vägskäl där en ordförande väljer att bli politisk vilde, säljer makten till S&V och på så vis kullkastar partiväsendet som grund för den representativa demokratin. Det förräderiet skapade en avgrund mellan PA och Bengt Bergstens koalition med maktmanipulerande socialdemokrater. När S/V/BB offentligt gick ut med att driva PA:s politik var det droppen, det politiska sjöröveriet fullbordades. Konflikter och turbulens, ryktesspridning och avhopp, skadade dock PA men inte dödligt. Men ingen vändpunkt.
      Partiet och de förtroendevalda står på egna ben. Att förespegla motsatsen, har varit återkommande från ledande socialdemokrater och nu har turen kommit till dig. Tänk om alla partier/politiker skulle hålla på att älta andra partiers inre angelägenheter (eller spekulera vilt om vad som sker) som du gör, då skulle verkligen munhuggandet och käbblet nå nya hissnande höjder. Dina vilda gissningslekar är inte förtroendeskapande för någon eller något parti.

      Vidare. Det politiska risktagandet för KD och C är helt upp till er att bedöma. Det finns dock ingen motsägelse i att hjälpas åt, i att finna nya lösningar eller alternativ. Det har aldrig PA motsatt sig och sedan hösten 2014 har PA ställt sig bakom en mängd åtgärder och processförändringar. Som internkontrollreglemente och mycket annat. Verkningarna av det arbetet är inte frukten av en ny typ av bred koalition (sedan i höstas) utan av genuint bred samverkan (faktiskt samarbete) och full enighet alltsedan valet. Återigen påskiner du att alla utom PA dragit sitt strå till stacken. Så hur i hela fridens namn kan du påstå att PA:s kommunstyrelseledamot inte kan intyga verkningarna? PA är definitivt ingående ”part” i de här besluten! Det är ren lögn som du sprider. Alla åtgärder och uppföljningar, för att just ta kontroll över underskott och förbättra ekonomistyrning, har PA varit delaktiga i (om avvikelse finns, framvisa det ärendet). Läs protokollen om du inte minns vad du själv varit delaktig att besluta. Det här börjar likna ren personförföljelse av förtroendevalda i PA.

      Det finns f.ö. en kommunekonomi 2018, vare sig om S/V/BB styr ensamma, eller om S/V/BB/C/KD/M styr eller hela bunten. Vad får dig att tro att det är det är total enighet som är lösningen? Det är den formulerade politiken som är nyckeln. Långvariga kraftiga nedskärningar kan skada verksamheterna varvid negativa spiraler förstärks och blir än mer kostsamma. Istället för att tillskjuta 15 mkr till socialnämnden för stabilare förutsättningar, kan underskottet bli 20 mkr. Det är här perspektiven skiljer, budgeten behöver förstärkning/tilläggsanslag, för att lindra skadeverkningarna…

      • Tommy Streling (inläggsförfattare)

        del 2, forts.
        ..lindra skadeverkningarna kommun/samhällsekonomiskt av en långvarig kronisk underbudgetering pga bristande intäkter.

        PA:s syn på budgetförstärkning med årliga 10 mkr över 7-8 år, parallellt med grundliga översyner och återhållsamhet, har jag oerhört svårt att se som sabotage. PA agerar för Vilhelminas bästa. Om KD, C eller M verkligen tror på något, och vill gå er egen väg, är det att sabotera (uppsåtligt skada eller förstöra) för majoriteten? Är det så du ser på PA:s budgetförslag och politiska ställningstagande? För PA ställer ju sig på ”barrikaderna” mot ”majoriteten”. Ditt synsätt ”göra allt för att sabotera” är faktiskt anmärkningsvärt. Men ännu en gång kan läsare associera PA med ett dylikt sabotage mot majoritetens försök att ta ”ansvar”.

        PA har med gott samvete gjort allt vad som står i dess makt för ge förslag och öppningar, genom hela budgetprocessen, PSG m.m. PA har levererat en budget som inte ger underskott med minus 6,4 mkr utan plus 2 mkr. Minimitillskottet ligger på 9-10 mkr. Underskottet kommer vara avsevärt även för 2016. Att ta ekonomiskt ansvar, anser jag inte majoriteten gör, med orealistiska ”generella besparingar”. Perspektiven skiljer, men jag kallar inte ”majoriteten” för sabotörer för det.

        ”En kultur av politiskt munhuggande” skiver du, är det så du ser på tillståndet i Vilhelmina? Jag trodde faktiskt att centerns Annika Andersson menat de ord hon framfört i talarstolen vid kommunfullmäktige, att det politiska klimatet förbättrats. Eller vilka är det som munhuggs i politiken menar du? (om du menar käbbla och smågräla). Men utspelet i ditt inlägg/kommentar når nu kulmen. Tyvärr går du långt bortom käbbel…

        Att jag skulle spela i kulisserna eftersom, enligt dig, PA:s kommunstyrelseledamot är ”alltmer fjärmad från de skeenden hon är satt att följa”, det är en allvarlig anklagalse och grov kritik. Om du Göran Jonzon, sitter på kammaren och fantiserar vilt, att jag styr PA:s politiker som nickedockor, så är den en bisarr privatsak, men när du sprider dessa nedlåtande och kränkande ”gissningar” offentligt är det rent förtal/falsk tillvitelse. I övrigt är det en sådan räcka av nedsättande påståenden från din sida, som jag inte kan kommentera då gäller explicita uttalanden vid beredningar eller sammanträden, men som jag har oerhört svårt att föreställa mig vara sanna. Precis som att PA återkommande sysslar med pseudodebatter, okynnesberedning och förhalning i politiska beslutsfora.

        En sak vet jag, det är många ärenden och handlingar, vilka dimper ner vid sittande bord, och att handlingar inte lagts i de digitala mappar som varit tänkt eller att bilagor (grundunderlag) inte finns med alls, det händer. Att sådant skulle leda till ett omdöme, att en ks-ledamots agerande i beslutsprocessen överhuvudtaget inte är av bidragande eller bistående karaktär alls, blir en spegel av ditt eget förhållningssätt, av förminskande, nedsättande och kränkande påståenden. Att de i kommentarstexten förekommande misskrediterande personangreppen och insinuationerna kommer från en kristdemokratisk gruppledare förefaller mig faktiskt helt absurt.

        Slutligen, du skriver: ”Om du vill bli bemött på den lista av teknisk-ekonomiska beslut du listat här ovan, så rekommenderar jag att vi tar de frågorna en efter en, ty annars blir svaret här en än värre roman än den i ditt inlägg”.

        I din kommentar har du således inte konkret bemött någon av de tydliga frågeställningar eller meningsskiljsakligheter som framförs mitt blogginlägg. Helt uppenbart byter du fokus, sätter strålkastaren på min person och mitt avhopp för att sedan sänka PA och de förtroendevalda i ditt berömda bottensediment, av rena felaktigheter, nedsättande omdömen, förtal och kränkningar. Det här är inte politisk debatt, det är förföljelse. Du gör det på ett sätt som borde rendera ditt entledigande som gruppledare i politiken. Men detta är verkligen Kristdemokraternas ensak.

  2. Göran Jonzon

    Nu hade jag skrivit ett utförligt svar men fick frågan ”Spammar du?” och sedan är hela kommentaren bortsopad !!
    Vad less jag blir.
    Jag ska göra ett nytt försök ikväll.

  3. Göran Jonzon

    Jag har alltid gillat motorer och maskiner. Maskinerna är mina vänner och med deras hjälp kan jag uträtta saker av en omfattning som ibland förvånar mig själv.
    Men det finns en maskin jag inte ens tål att titta på när är i drift.
    Det gäller ältkvarnen.
    Ältkvarnar används för att mjukgöra keramiklera inför dess mognadslagring.
    Denna skapelse jobbar och jobbar, men åstadkommer egentligen —–INGENTING!
    Den varken sönderdelar, skär, blandar, vispar eller ändrar aggregationstillstånd. Den bara knådar och knådar utan att varken minska eller öka mängden material den behandlar.

    Jag är allergisk mot ältkvarnar.

    Lite grann av samma känsla får jag inför den insats PA:s representant i kommunstyrelsen åstadkommer. En uppenbar beslutsångest som frestar tålamodet för oss andra. Droppen är när hon på fråga efter fråga vill ha protokollfört att hon ”inte deltar i beslutet”. Ändå anser hon tydligen att hon uträttar något, då hon bevisligen vill ha sin närvaro arvoderad.

    PA:s problem går inte att enbart härleda till den skamlösa mandatstöld som Bengt Bergsten stod ansvarig för. Att kopiera SD:s atrategi från riksdagen att försöka inbilla väljarna att man utgör den enda trovärdiga oppositionen, genom att ständigt sätta sig på tvärs mot allt och alla, är möjligtvis det övergripande syftet bakom agerandena, men själv rekommenderar jag en helt annan väg för Kristdemokraterna. Vi kan i det läge vi befinner oss inte förhala viktiga beslut, alltmedan pengar bara rinner ut ur kassan. Som tur är innebär inte PA:s brist på ekonomiskt ansvarstagande någon större hämsko för oss övriga, där sakfrågorna vägs tyngre än partispolitiken och där partier även ute på ytterkanterna som (V), (M) och (SD) tar ansvar för att kompromissa fram lösningar med så bred uppslutning som möjligt. Att PA föreslår att fortsätta rakt fram som förut och bekosta detta genom att dränera pensionsfonden skjuter bara de nödvändiga strukturella besluten på framtiden.

    Att däremot lösa ut pensionsåtagandena för frysta årsklasser kan göras så länge man betraktar detta som vilken investering som helst. Med en avkastning på över 8% är det ingen match att ta det beslutet. Samtidigt minskar vi därigenom den årliga likviditetsbelastningen med miljonbelopp. Att inte PA:s politiker förmår inse skillnaden är tack och lov inte mitt eller övriga partiers bekymmer.

    • Åsa Össbo

      (Svar till Göran Jonzon) Du kan ”angripa” eller ”kritisera” mitt agerande – om du gör det underbyggt, det är vad denna diskussion handlar om och det är den återkommande avsaknaden av underbyggnad som blir trakasseri, jämte det att du verkar kräva mer av mig än vad du kräver av andra. Inte att jag blir kränkt av att du kritiserar mitt agerande. Anser du att politiker ska tåla påståenden utan underbyggnad som sanning undrar jag vad du vill ha för politik egentligen?
      Jag beklagar också att inte KS sammanträdena spelas in, eftersom det verkar finnas så mycket irritation från din sida (och tydligen från flera andra som du kan kalla in som vittnen?) som du inte minns uppkomsten till.
      Jag gör mig inte till martyr (eller till ”offer” som du skriver i ditt svar nedan) när jag pekar på att du hanterar din självpåtagna publicistiska gärning illa. Är en person martyr när den påpekar missförhållanden i en debatt? Det bemötandet är en härskarteknik.
      ”frestar” ditt ”tålamod i beslutsrummen”? – Vad tror du att en demokratisk process är? Du premierar tystnad och röstboskapsbeteende.
      Det som intresserar mig är att det ska gå att föra fram alternativa politiska åsikter i denna kommun utan att behöva disciplineras (av personer som inte ”minns” varifrån de hämtar grunden för sina påståenden någonstans).
      Du anser att jag inte förtjänar arvodering när jag inte deltar i beslut. Det visar att du inte har någon insikt i hur en ledamot kan agera för att hålla sin partilinje, alltså utföra politiskt arbete. Var hamnar vi om någon ska sitta och bedöma vad som är ”rätt” agerande eller ”rätt” beslut för att få arvodering? Vem ska bedöma det, anser du? Och var befinner vi oss då, om inte i Sovjet? Är det vad du vill åstadkomma?

  4. Åsa Össbo

    Svar till Göran Jonzon: Jag anser inte att det ingår i mitt politiska uppdrag att bemöta misstänkliggörande och lögner som du skriver på din blogg (vilken har 1000 läsare). Om du anser att detta agerande ingår i ditt uppdrag eller om du gör det på fritiden spelar ingen roll, du kan inte skriva vad som helst utan underbyggnad och det har du vid ett flertal gånger gjort angående mig. Jag har på allvar tröttnat och ser ditt agerande/skrivande på din blogg (om mig) och i kommentarer på bloggar som personförföljelse.
    Du har vid ett annat tillfälle, utan att underbygga dina påståenden, försökt framställa mig som icke-påläst (då slutade det med att du inte mindes och skickade ett nödrop till andra närvarande vid mötet om de kunde minnas, du fick inget svar), även nu i detta ditt ”svar”.
    Jag kräver att du visar på ett exempel när du skriver ”Med återkommande hänvisningar till att hon inte hunnit eller kunnat ta del av de dokument vi andra har hunnit läsa in oss på, så blir hennes agerande i beslutsprocesserna inte av bidragande eller bistående karaktär.” Exakt när har jag sagt att jag inte hunnit ta del av dokument? Användandet av ordet ”återkommande” kräver f.ö. flera exempel!
    Du låter påskina att jag inte är påläst och kräver utredningar som redan skulle finnas i underlagen, vilket inte stämmer. Konkreta exempel, tack! för att detta inte ska kunna avfärdas som rena lögner. Du låter även påskina med dina skrivningar att alla andra är pålästa vilket får ditt utfarande mot mig att framstå som regelrätt vuxenmobbing. Att jag exv. inte fått tillgång till en mapp på FC innebär att jag inte KUNNAT läsa på. Jag (och även andra vid det tillfället) har utestängts från information.
    Som KSau-ledamot har du ett indirekt informationsövertag. För att ”hinna ikapp” au-ledamöter måste en utomstående få en explicit dragning av mötet eftersom det inte går att utläsa allt ur protokoll eller minnesanteckningar.
    Det är dessutom beklagligt att du inte är medveten om, då ni i au haft möte och det sedan direkt efter är ett extrainsatt KS, att vi andra KS ledamöter får en del information (exv. då Trygghetsboendet diskuterades 1/12) vid sittande bord och omöjligt kan ha läst på innan. Den medvetenheten borde kunna avkrävas dig.
    Jag har aldrig blivit tillfrågad om jag ser några verkningar av samverkan, alltså fabulerar du och hittar på allt utifrån dina uppenbara, förutfattade meningar om PA och om mig i meningen: ”Jag är övertygad om att samtliga ingående parter utom Åsa Össbo (PA) kan intyga att samverkan redan givit stora genomgripande förändringar, inkluderande både (V) och (M).” Och varför nämner du mig i detta sammanhang, medan de andra partierna är avpersonifierade? Menar du att andra i PA, till skillnad från mig, kan vara med i att intyga det (utan att ha blivit tillfrågade)?
    Inser du inte att du särbehandlar mig på ett negativt sätt och att du befinner dig snarare själv i den sitsen att du alltsedan hösten 2014 ”vridit… kikarsiktet” från majoriteten till minoriteten och i synnerhet mot mig.
    Vilka är de ”accelererade problemen” du talar om? PA:s ledamöter (där jag ingår) fortsätter att föra fram PA:s politik och gör ställningstaganden, ska det ge upphov till dessa icke-underbyggda påståenden som du publicerar? Om du anser att jag avkrävt utredningar där det inte har behövts får du väl nämna det i samma andetag? Med rätten till yttrandefrihet följer, som vid andra rättigheter, även skyldigheter. Vill du att andra ska svepa runt med sådana lösa antaganden om dig och ditt parti, redovisa när du är frånvarande och av vilken trolig, misstänkliggörande anledning osv?
    Jag struntar i om du har en utifrån rådande omständigheter och mitt perspektiv, defekt syn på var makten ligger eller vem som ska granskas av en så kallad opposition (om du nu anser att ni tillhör den), MEN jag känner mig definitivt inte smickrad, jag känner mig trakasserad.

  5. Åsa Össbo

    (forts. svar Göran Jonzon) Jag anser inte det vara uppbyggligt för det politiska klimatet att använda sig av sådana metoder som du gör på din blogg. Håll dig till sakargument och sluta att diskutera personer och partier som du också gör när du hatiskt angriper representanter för (S), det vinner hela Vilhelmina på eftersom du numera är en av de få som återkommande via VK-bloggar inifrån ”beskriver” politiken i Vilhelmina. Begriper du att du trakasserar och kränker mig och andra människor? Och om jag påtalar det, har du då vett att sluta upp med det?

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.