Erik Bergkvist, Umeå

Märkliga turer kring SAAB

Jag tycker hela debatten kring SAAB börjat i fel ände med trista ideologiska övertoner. Frankt deklareras att staten inte skall gå in som ägare, en fråga som i detta läge är rätt ointressant att diskutera men där det är olyckligt med låsningar redan nu. Huruvida det i slutändan är så att det är lämpligt att staten finns med som ägare på kort eller längre sikt är i dagsläget inte huvudfrågan.

Det som bör göras nu är en ordentlig analys av företaget SAAB och dess möjligheter att bli ett konkurrenskraftigt företag, detta kan staten göra, själv eller med hjälp av extern expertis. Finner man att detta är möjligt är det dags att börja diskutera hur detta skall uppnås. Är det lån som behövs, forskningsstöd, nya ägare eller vad? Först därefter blir det intressant att diskutera huruvida statligt delägarskap är det bästa.

Staten kan vara en nog så god ägare som t.ex. GM eller någon annan, så det vore bra om vi kunde ha en praktisk syn på detta, men tyvärrr verkar de ideologiska (ej pragmatiska) övervägande för tillfället vara de dominerande.

En nedläggning orsakad av ideologiska låsningar/fördomar vore olyckligt för Sverige som tekniknation. Är de 5 miljarder som nämnts vad som behövs är detta struntpengar i sammanhanget.

Det viktiga som ingen ännu verkar ha gjort på djupet är en bedömning av framtida konkurrenskraft. Gör det och låt oss sen diskutera hur vi praktiskt löser detta..

2 kommentarer

  1. Christer

    SAAB tillverkar bilar som nästan ingen utanför sveriges gränser köper. Tror du på allvar att det skulle vara en bra affär för staten att gå in som ägare?

    Bara för att SAAB läggs ner så kommer inte kompetensen att förvinna. Jag tror att det kommer att startas en hel del mindre företag som kan levera bra lösningar till världens kvarvarande bilindustri. Företag som tillverkar en bra produkt som efterfrågas. Jag tänker på företag av typen Haldex, Öhlins mfl.

    Är det sen nån som staten ska stötta så är det i så fall dessa nya företag för att hjälpa till med deras forskning och utveckling.

  2. Erik Bergkvist

    Jag säger inte att vi skall gå in med statligt ägande, bara att vi börjar diskussionen i fel ände om vi utesluter vissa saker p.g.a. ideologiska skygglappar. Läs vad jag skriver. Dessutom är Haldex, Öhlins, SKF m.fl. exempel på sådant so uppstått just på grunda av att vi har företag som SAAB, Volvo o.dyl.

Lämna ett svar till Christer Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.