Runners High? Öh..näe..

Jag vaknar numera tidigt… Det innebär att klockan just passerat 9.00 och jag har redan röjt i förrådet. Slalomskidorna skall fraktas till Vännäs 360°, trasiga vinterkläder skall få glädjen att åka till återvinningen och jag laddar för att ge mig ut i löparskorna.

Faktum är att jag är en sådan som faktiskt älskar att springa. Nu är det förvisso så löjligt länge sedan att jag inte ens tänker försöka påskina att jag kommer kunna springa "på riktigt" förrän om några månader. 

Skall man börja springa får man gå/lufsa… gå/lunka…gå/jogga… jogga/springa för att slutligen kunna springa. Jag är även väl medveten om vikten av att börja väldigt lugnt. 

Igår sökte jag upp lämpligt upplägg när man går från NOLL till att komma igång. Finns riktigt mycket bra sidor som man kan få bra tips och idéer ifrån. Bra information var att man som absolut nybörjare iNTE behöver vare sig kolhydratladda eller stretcha innan man drar igång.. Däremot skall man strecha efteråt för att undvika skador.

Vidare var det en nyhet att om man "bara" kör tre gånger i veckan som total nybörjare kommer varje pass bli som att börja om från NOLL… Kroppen går igång och drar ner… Synnerligen bra information när man skall komma igång!

Vidare vet jag att det kommer kännas som att jag skall halvdö därute, jag vet att jag inte kommer vara "in the runners high". Men jag vet att precis vem som helst kan springa bara man har viljan och tjurigheten och som född oxe passar det mig perfekt. Sedan är man dessutom fri att göra det anytime…

Som nu till exempel…

//a

Etiketter: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

2 kommentarer

  1. Svägerskan

    jag har ju också ”alltid” sprungit; förutom under tre graviditeter, när ryggen pajjade så jag inte kunde gå och och och…
    Jag har testat en massa träningsprogram men för mig fungerar det inte; jag blir bara knäckt när jag inte kan följa dem till punkt o pricka. Sa jag har alltid börjat med ett eget mål: en viss sträcka. Om jag velat kunna springa 1mil så vet jag att det tar ungefär 60minuter; 5km tar ca 30minuter. Om jag springer alltså-men det går ju inte från början. Så jag har helt enkelt gjort så att 3ggr/vecka har jag gett mig ut på en 5km-runda( en uppmätt sådan så att jag vet att det är 5km. Sprungit där jag orkat, powerwalkat resten. Inte mätt meter, inte klockat minuter-bara lyssnat på kroppen. En gång i vecknan har jag gett mig ut på en likadan 60minuters runda; joggat/powerwalkat om vartannat. Detta har fungerat varje gång jag börjat om- när sommaren når sitt slut kan jag springa 5km lätt och de flesta 60minuters pass blir runt 10km.
    Just do it!

  2. Anna H

    Svar till Svägerskan (2013-04-20 09:49)
    Jag har hittat ett extremt basic rimligt som bygger på månad 1,2,3 väääääldigt LÄMPLIGT för mig!!! Å vet du fina du…. I JUST DID!!!! :-D HURRA!!!!!! //a

Kommentera

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>