Reklam…

Igår satt jag i soffan och broderade (JA JAG ÄR TANT!).

Därför hörde jag vid upprepade tillfällen om ”dom två miljoner svenskar som lider av pensionsångest”. Slutligen blev jag tvungen att TiTTA på reklamen för att se om det skulle bringa klarhet i dom frågor som dykt upp i mitt huvud. Ser en jeppe komma cyklandes, med en annan nisse på pakethållaren som grisar och käkar glass? Öh… Jaha?!

Kollade upp vad ”pensionsångest” var på AMF:s sida, tänkte att OM dom gör en reklamfilm om saken måste det ju finnas en förklaring. Mycket riktigt -Till reklamfilmen fanns förklaring. Pensionsångest skulle illustreras (komisk) av störande individer som dyker upp i tillvaron. Jaha.. O-okej… Har fortfarande inte fått ihop komiken i den reklamen då den är så paradoxal med den verklighet jag stött på.

Jag har sett personer gå i pension efter långa yrkesverksamma arbetsliv. Personer vid 63, 65 och 67 och det gemensamma har varit en slags frid, glädje och förväntan som alla utstrålat. Det har talats om ”livets efterrätt” ”att äntligen få bestämma över sin egen tid” ”frihet”. Alltså har pension inte varit någon störande individ som glufsat glass utan mer en positiv förändring som omfamnats.

Kanske är jag för ung för att greppa det där helt enkelt?

En annan reklam (som jag begrep) var däremot VIASATS reklam om att dom ”har bättre kommentatorer” illustrerat av en ensam man på en tom trä-vall som hejar och skriker på ”gubbarna” på fotbollsplanen. Den skrikande mannen får hosta mellan sina tillrop -Ooootrolig humor och för tankarna till alla hobbykommentatorer på diverse läktare. Det är reklam som jag gillar, humor, lättbegriplig och spot-ON!

Själv är jag inte helt i form denna dag MEN ett reklammail dök ner i min inkorg som påminde om att det är dags att införskaffa bikini… Spännande…

Jag tänker mig en baddräkt helt enkelt (så jag inte behöver känna mig pressad att slita av någon överdel) och DET kan jag åstadkomma även en dag som denna, via datorn!

//a

Etiketter: , , ,

2 kommentarer

  1. Thom

    Efter att först ha fått pröva mina djupa matematiska insikter i aritmetikens underbara värld, genom att beordrats lösa gåtan hur mycket 1+2 är och därefter få lämna en kommentar, vill jag utropa: ÄNTLIGEN ett sanningens ord i rättan tid! Den i alla avseenden töntiga reklamen för AMF och mot den s.k. pensionsångesten borde ha kastats i papperskorgen redan på idéstadiet! Varför inte helt sonika visa AMF:s logotype och ett telefonnummer, dit hugade spekulanter kan ringa och få veta mer? Hur mycket av pensionärernas pengar hade då inte kunnat sparas och som grädde på moset hade tittarna besparats en upplevelse som vi lika gärna hade kunnat vara förutan. Fast… då hade ju förstås reklambyrån gått förlorad ett riktigt fett reklamkonto. Ack, ja! Tack för ordet! Punctum finisque.

Lämna ett svar till Anna H Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.