Lugnet före och lugnet efter! Och staterna! 

Av , , Bli först att kommentera 5

Vi gjorde en djärv reseplanering med ca 500 mil inplanerad bilkörning från Los Angeles i väster till Miami Beach i sydöst.

En par dagar i LA sedan Santa Barbara och nästa stopp Las Vegas i Nevada. Vi ville ju förstås se ”sin city” när vi var i närheten. Det första vi tänkte när vi kom till Vegas var hur fruktansvärt med människor det var på gatorna, något helt annat motför det jag sett tidigare. På kvällen gick vi ut och åt gott sedan gick vi runt lite i skyskrapelabyrinten tills vi hittade en krog med rock/countrytema, vilket vi gillar. Vi var där ett tag och sedan hände det osannolika, vi skickades ut på gatan varpå vi hörde skott och dovare smällar från söder. 

Polisen utrymde kort därpå gatan igen och skickade oss in i ett casino var det löd mer eller mindre noja och liknande beteenden. Jag gjorde vad jag tyckte var rätt och kontaktade media i Västerbotten och Sverige när många andra var rädda eller utslagna av alkohol, det är en variabel att lägga till som gör Vegas grejen än värre, väldigt många människor i området var alkoholpåverkade. Dvs sämre på att skydda sig. En par dagar efter denna händelse fick jag kommunicera med media vilket inte var någon semester men det var istället ett bra sätt att verķigt reflektera över vad som hände några hundra meter ifrån oss. LasVegas blev inte vad vi hade tänkt oss.

Vi drog vidare till Phoenix  (Called ”valley of the sun”) och var där någon dag vilket var trevligt, Arizona är ett hett område rent celsius mässigt. Och fantastiskt trevliga människor. Jag gav 5 usd till en kille som var uthungrig, tiggare finns överallt i detta land men den här killen pratade jag med ett tag och det är nästan kusligt hur förutsättningarna kan vara olika för två 29 åringar. Han ansåg sig vara värd 0. Och hade ett jobb men inte råd med mat för dagen. (Hans uppväxt vill jag inte byta med).

Tuscon, Arizona om möjligt ännu varmare och vilket fantastiskt flyg och rymdmuseum. Det gick en hel dag åt detta flygfält som innehöll alla sorters fighters, atombombare, missiler, helikoptrar, passagerarplan, drönare och air force one  (presidentplan). På sidan om museet låg ett militärflygfält och jag uppskattar såhär i efterhand att ett Hercules per 20 minuter gick upp i luften och medan vi var där så var det flera fighters i luften. Fighters= stridsflygplan. 

Texas våldsamma vidder och hettan är något helt otroligt att uppleva, så skrinnt som landet är med sten och berg i väster och längre i öster ransch landskapet med stora gårdar med betande köttdjur. När du ser en traktor så är den på 400 hästar. Grymt landskap och boniteten höjs i östra Texas. På mackarna säljs torkat kött som snacks och som souvenirer alligatorskallar. Häftigt uppleva det man bara hört talas om.

Vidare Louisiana och träsken, ”swamp” som sträckte sig tiotals mil, det är omöjligt att bygga väg i dessa områden så man har istället löst det genom milslånga broar som står på pelare i vad man kan kalla träsk, myr är alldeles för lindrigt. Vägen eller bron över träsken imponerade verkligen mig för det är något helt otroligt mycket att hålla efter. Och vilka beräkningar för att motverka sättningar. Ölandsbron blir så sjukt löjlig i jämförelse. Ja även Öresundsbron. Vägarna överlag är fantastiskt fina och det går närapå köra 70 mph genom hela landet. (Ca 120 kmh)

Tallskogarna och jordbruksmarken i Georgia och norra Florida är också storslaget, tallskogen är helt fantastisk för sin tillväxt och det är som i Sverige, man ser hur det skiftar i tillväxt från norr till söder. Jordbruken är här gynnade av bonitet och ett gott klimat. Häftigt att se.

Längre ner i Florida kom palmerna allt tätare. I Miami Beach där jag nu är så påminner naturen om gran Canaria. (Kanske någon varmare). 

Att sitta med mina släktingar i Atlanta och titta på Fox news och live intervju med Trump och resonera med dem om det som är i debatten. Höra vad de tänker om det som varit och det som kommer. Väldigt intressant och en erfarenhet att ha med sig hem hur media skiljer sig och vad budskap som ges här och där. 

Idag sitter jag vid en pool i Miami och tänkte att en liten blogg kanske är på sin plats, vipps.

// Fredrik 

Bli först att kommentera

Värden i att se sig omkring. 

Av , , Bli först att kommentera 9

Jag sitter i en Scania vid en vägkant i Norrbotten och har gått ner genom Pite älvdalen från storforsen och neråt ikväll. 

Tänk vilket fantastiskt värde det finns i att ha fått träffa alla dessa skogs ikoner runt om i norra Sverige i flera års tid, uppgifterna jag har i denna skogskörning sommartid är (för mig) så lättöverblickade att jag hinner prata med lokala intressanta personer som ofta har fötterna mitt i skogsbruket. 

Idag har jag pratat med en gubbe i 75 års åldern som varit skogsvirkesköpare i ett för oss  avlägset område en stor del av arbetslivet och vi har hunnit diskutera och reflektera över lite allt möjligt. Mycket trevligt. 

Han berättade om italienarna som bor i ett hus i närheten av honom och om hur de är emot vad vi kallar ”skogsbruket”. 

Det är lite komiskt att om inte skogsbruket pågått i generationer då hade de nog inte hittat något hus inom ett brano stort område ifrån där de bosatt sig. 

Skogsbruket har varit helt avgörande för stora delar av Sverige och kommer så vara även i framtiden. En skillnad har blivit genom maskiner som en, gör hundra mans jobb. 

För politiken betyder detta utmaningar som tyvärr inte utmanas något vidare, däremot är det en obehaglig iver åt att genom skatt på avstånd och en möjlighet för vem som helst att överklaga skogsavverkning samt stora marker som tas ur produktion riskera ta de jobb som idag finns. 

Här är det en problematik för landsbygden, det är så uppenbart när jag ser avstånden och förutsättningarna. Jag förstår av det jag sett att många tycker att de motarbetas av Stockholm och det värsta är att det får fortsätta år efter år. Vi måste börja se hur skogen kan skapa fler jobb, och vilka vidder, vilka skogar, vilka möjligheter. 

Så många vet så lite om verkligheten i skogarna och vilken den varit, så få vet så mycket. 

Fredrik Jacobsson  (c)

Bli först att kommentera

Umeås kringleder – en vikternas mardröm

Av , , Bli först att kommentera 7

Jag tänker på alla städer jag passerat med bil och lastbil, det går så lätt och bra, men inte i Umeå.

Jag tänker på den tiden när vi körde stora volymer flis till Husum och (Obbola, som fortfarande passerar Umeå än idag) från Vindeln hållet, på den tiden utan alla rondeller så rullade en 60 ton lastbil från ridhuset till i20 sedan gick det lätt genom hela stan och direkt ut på e4, idag är det inte ens på kartan att passera Umeå för Övik. Nu är det broms och fullt gaspådrag för varje rondell. På den tiden när trafiken flöt på bättre så var miljöpåverkan vesäntligt lägre. Både bränsle, bromsar, däck och övrigt slitage bidrar till ökade utsläpp, det förstår de flesta men inte de som tog besluten uppenbarligen.

De flesta har inte tänkt på att detta kostar för näringslivet i regionen, allt virke, massved, flis och alla övriga transporter blir i längden dyrare för företagen att transportera. Redan idag ser åkerierna klart sämre resultat på transporter som går in i Umeå via 363 och e12 och ut till kusten eller e4. Det som tidigare var lönsamt har blivit olönsamt. Detta kommer hamna på slutkunderna och det regionala näringslivet.

Det är ju helt sanslöst att Umeå politikerna inte sett till att ändra lösningar blivit till, och västra länken – där är känslan att än om det inte kommer behövas så kommer rondellernas stad rondella så att den blir en än större vilda västern än den blivit bara genom processen som dragit ut så fruktansvärt.

Det finns ett fantastiskt missnöje kring alla dessa rondeller och det som är mest iögonfallande är hur enkelt det går att passera jämförbara städer. – Alltså där man har tänkt till.

Fredrik Jakobsson  (c)

 

Bli först att kommentera

Åkare i strejk i Ryssland 

Av , , Bli först att kommentera 8

För ungefär 2 år sedan införde Ryssland en kilometerskatt på tunga lastbilar. 

Nu har ryska åkare strejkat i en månad och i vissa regioner börjar situationen bli ohållbar vad gäller försörjning till samhället. Människor kommer med matkassar till åkarna som sitter och vaktar sina lastbilar tillsammans med polisen och taxiåkare när de vet att åkarna måste hålla ut för att få till en effekt.

En bedömning av en åkare är att hela folket står bakom dem och att politikerna inte lyssnar till folket. Allt detta trots att media styrs av Moskva. 

Jag hörde detta på radion imorse och inser att Sverige och Ryssland kanske inte är så olika som man skulle kunna tro när Ryssland styrs av Kreml eliten och Sverige av VPK gänget. Likheterna i denna fråga som är så närgången landet bredvid och i båda länderna i folkmun, ett sätt att ”fylla på kassan” är slående liksom reaktionerna från näringslivet. 

När ska den svenska regeringen skrota förslaget om en kilometerbaserad skatt? 

Försöker regeringen följa Rysslands exempel? Är det kanske där man fått inspiration?

Isak From (S) riksdagsledamot från Norsjö menade häromdagen i en reaktion efter en kommentar jag gjort på Facebook att det han tror på i frågan om kilometerskatten är att fler ska få en löning den 25e och färre skogsägare och företag ska ha en god vinst, det är hans övertygelse. 

Jag tror inte att utvecklingen efter införandet av en kilometerskatt kommer leda till fler löningar den 25e däremot så är (s) helt rätt ute (om de vill sänka Sveriges konkurrenskraft gentemot omvärlden).

I Ryssland strejkar åkarna, samtidigt i Sverige vill regeringen verkligen införa en liknande skatt. Skillnaden mellan länderna är att i Sverige kommer kostnaden för skatten i större grad hamna på slutkunderna. 

Det vet regeringen och de västerbottniska (s) riksdagsledamöterna och de gör allt för att experimentet ska gå igenom budgeten. 

Fredrik Jakobsson  (c)

Bli först att kommentera

Ansvaret ligger inte på lastbilen eller stadslösningen.

Av , , Bli först att kommentera 6

Efter helgens hemska dåd i Stockholm så börjar nu givetvis politikerna söka brister i säkerheten som skulle kunna täppas åt för att förhindra att det händer liknande otrevligheter igen.

Infrastrukturministern har kallat till sig fordonstillverkare, åkerinäringen och länsstyrelser samt kommuner. Tanken bakom det är förstås att försöka arbeta åt hållet som innebär mer tekniska lösningar som ska göra att inte vem som helst ska kunna ”kapa” en lastbil. 

Själv funderade jag på det här i fredags medan jag följde nyhetsrapporteringen. 

Det är klart att åtgärder går att åstadkomma, MEN. 

Om vi nu tex Volvo och Scania hittar på lösningar som gör att en lastbil inte går köra utan att föraren sitter i (tex en sån här modern bilnyckel som man bara har i fickan) då kommer ju bara ”terroristen” se till att komma över nyckeln i ett liknande fall, den stora skillnaden är att chauffören hamnar i en farligare situation.  

Och ska man satsapå liknande åtgärder på varje cheva eller Dodge eller BMW X5 eller Volvo XC 90? Tror man på allvar att detta ska fungera?

Nästa fråga, som jag funderat på och som ”topp” politikerna nu kommer börja fundera på, fasta hinder som hindrar att en lastbil skulle kunna ta sig in i en stadskärna, det är en bra idé i sig men problemet är att man bara flyttar risken från Drottninggatan eller renmarkstorget till tegsbron i Umeå  (till exempel). Och säkrar man den bron så flyttar man problemet vidare steg för steg från centrum till trottoaren vid e4 och till slut är man ute på landsbygden där folk motionerar efter vägen.

Detta är inte vägen framåt, det finns inget annat än att hitta och sätta åt ”terroristen” innan den enskilda personen bryter mångfalt mot lagen. Och straffet ska inte vara ett resultat av -68 vänstern. 

Fredrik Jakobsson  (c)

Bli först att kommentera

Vi är tillsammans i detta 

Av , , Bli först att kommentera 6

När vi nåddes av nyheten. Jag brukar fråga alla i generationen före vars de befann sig när de fick reda på att Palme blev skjuten, de flesta minns.

Vars var du när du hörde om lastbilen på Drottninggatan? Det kommer vi troligen prata om i framtiden. 

En fruktansvärd händelse, utförd av vad man kunde likna med ondskan själv. 

Det är bara konstatera att detta vansinnesdåd berör oss alla och är något viktigt så är det att vi håller ihop som ett enat folk. För det ska vi, så bra är vi.

Bli först att kommentera

Motion om lagen på vinterdäck på tunga fordon

Av , , 2 kommentarer 10

Motionen

Nya lagen om vinterdäck på tung trafik

Av: Fredrik Jakobsson (c)

Med anledning av att motionären anser att dagens vinterdäckslag på tung trafik är trafikfarlig och bidragande till destruktiv osund konkurrens så skrivs denna motion.

Dagens krav på däck när det gäller tung trafik säger att endast drivande axel ska ha M&S märkning (mud and snow). Minsta tillåtna däckdjup på dessa däck är 5 mm.

Övriga axlar på fordonet är helt fråntaget krav på vinterdäck (även framaxeln). På alla dessa övriga axlar gäller minsta mönsterdjup 1,6 mm (vilket är att jämföra med (slicks).

Seriösa åkeriföretag monterar nya vinterdäck på drivande axel/ (axlar vid tandemdrift) varje senhöst. De monterar även nya vinterdäck på framaxeln när det är absolut nödvändigt för styrförmågan = trafiksäkerheten.

Seriösa åkerier monterar dock ej nya vinterdäck på stödaxel, vagnen/trailern när de oftast har minst boggie vilket resulterar i att de ej slänger i sidled i halka, bilens bakdel släpper före vagnen/trailern trots att bilens bakdel har vinterdäck och vagnen/trailern ej.

Seriösa åkerier använder sig av tandemdrift (en slags fyrhjulsdrift vilka tillsammans kan ta 21 ton i drivaxeltryck eller en såkallad boggie som består av en drivaxel samt en stödaxel vilka tillsammans kan ta upp till 19,5 ton, vid behov kan föraren flytta vikt från stödaxeln till drivaxeln vilket kan bidra till ett drivaxeltryck på ca 19-20 ton vilket ger väldigt hög friktion.

När seriösa åkerier beställer sina fordon eller köper begagnade fordon så ser de till att få ett ekipage med rätt axelavstånd och lastfördelning samt drivförmåga för ändamålet. Ett fordonståg som är byggt på rätt sätt och med en kunnig chaufför tar sig i regel fram i de flesta backar vilket gör att sådana fordon sällan stannar av och hindrar övrig trafik vilket när det händer ofta bidrar till farliga trafiksituationer samt stopp i trafiken.

De senaste åren har ofta situationer uppstått när felbyggda billigare fordon med oseriösa chansande ägare stannat i backar och skapat farliga situationer samt kört av vägen ofta för att de har dåliga däck på drivaxel och framaxel eller en enkel drivaxel med högst tillåtna axeltryck 10,5 ton, (det blir helt enkelt för lite friktion mot vägen) vilket både bidrar till risk för ”fällknivseffekt” och dålig styrförmåga samt dålig framkomlighet.

Dessa enkla drivaxlar har blivit vanliga på de svenska vägarna och de borde inte få köra i Sverige utan minst 2 piggkedjor.

Att ta lagen om vinterdäck till nästa nivå, tex lag på vinterdäck på tunga släp är både onödigt ur trafiksäkerhetssynpunkt samt fruktansvärt dyrt pga omsättningen däck för såväl åkeriföretagen dvs slutkunderna och den svenska ekonomin.

Att ta ännu nästa steg dvs krav på dubbdäck vore fruktansvärt onödigt och även det som ovan samt något som skulle tynga hela den svenska ekonomin och miljön genom ett våldsamt vägslitage

Med anledning av ovanstående yrkar motionären

    • Att införa lag på vinterdäck med minsta tillåtna mönsterdjup på 8 mm på drivande axel/axlar samt framaxeln på tunga fordon.

    • Att införa krav på 2 piggkedjor på tunga fordon med enkel drivaxel.

    • Att Centerpartiet står för motionen samt driver frågan i riksdagen.

2 kommentarer

Investera i landsbygden med en skatteändring 

Av , , Bli först att kommentera 6

Många företagare och eller skogsägare eller småföretagare drömmer om ett garage eller en verkstad. Det är ofta vad som saknas mellan att det rör sig på en gård eller vid en verksamhet och inte. 

Jag har en idé som skulle kunna förändra detta och jag har skrivit en motion som är under behandling och det ska bli roligt att se vad (Cuf) tänker i frågan. 

När en näringsverksamhet bygger en ekonomibyggnad så är avskrivningstiden 25 eller 50 år. 

Många skogsägare och småföretag har obeskattat kapital som kan vara ett skogskonto till exempel. Uttag ur ett skogskonto innebär direkt beskattning på inkomsten.

Därför tycker jag och har skrivit en motion som föreslår en förändring som skulle innebära att man kan välja vilken avskrivning man vill på upp till en miljon kronor i byggkostnad eller underhåll på ekonomibyggnader, tex direktavdrag eller 5 eller 7 år. 

Jag tror att det skulle innebära en våldsam förändring när det gäller fina ekonomibyggnader framförallt på landsbygden vilket i sin tur skulle leda till en ordentlig ökning av småföretag som skulle kunna hålla på med mer praktiska tjänster. 

Miljongränsen är mitt förslag och den beror givetvis på att om man släppte hela avskrivningsiden på ekonomibyggnader så skulle investeringstunga industriföretag ha en otrolig fördel mot de som gnetar på och givetvis skulle det också slå hårt mot skatteintäkterna. 

Som sagt, motionen ska prövas och jag tror att det är en bra idé. 

Ännu en idé efter att ha pratat med och lyssnat på människor. 

Fredrik Jacobsson (c)

Bli först att kommentera

Ingen kilometerskatt, men ärendet hos regeringen! 

Av , , Bli först att kommentera 6

Efter en stark opinionsbildning mot kilometerskatt så har regeringen sagt nej till utredarens förslag som i sig var alldeles för fattigt när det helt saknade konsekvensanalys, det utformades helt enkelt i blindo.

Nu ligger ärendet för revidering hos regeringen och efter finansministerns uttalande om konsekvenserna som hon menar skulle hamna hos åkarna som hon nämner så är det absolut viktigt att stå emot och försöka på ett pedagogiskt sätt förklara för (s) och (mp) att skatten skulle komma att belasta slutkunder och andra näringar än åkerinäringen i första hand. En skatt på avstånd skulle först hamna hos skogsägare, industrier och konsumenter som en kostnad sedan skulle troligen åkerierna drabbas i andra hand när företag och arbetstillfällen faktiskt upphört.

Jag blir riktigt bekymrad över hur dåligt detta planerats och hur liten del av mönstret som man tittar på, men förvånad blir jag inte. 

Fredrik Jacobsson (c)

Bli först att kommentera

Utlandsregistrerade lastbilar med dåliga däck 

Av , , Bli först att kommentera 10

Det är lustigt egentligen, jag tänker att jag kört 100 000 mil lastbil och fastnat i 1 backe (efter väg) där jag behövde hjälp genom sand, jag missade växeln den gången i krokålia,(Kryckeltjärn) Vindelns kommun. Det kan vara så att jag haft tur och haft känsla för när det varit dags att ge sig, jag har nog stannat för blixthalka uppskattningsvis 5 ggr på tio år. 

Jag har frontalkrockat en gång, det var en äldre dam som körde i fyllan och svängde över på fel sida, svårt att undvika, kvinnan överlevde med en hjärnblödning och en bruten arm, hon missade precis rambalken, personbilen gick inte att se vad det var för modell efteråt, lastbilen kostade en halv mille att repa. 

Jag har kört av vägen en gång, jag väjde för en personbil, jag åkte av med bilen men hade så tur så jag fick det att röras lite så jag drog i diffen och slet ner vagnen i diket och drog framåt och bakåt en par gånger sedan tog jag mig upp framåt. (Sedan tog jag igen en stänklapp som slapp).

Jag har fått en framhjulspunka, vänster framdäck small och vad som händer då är att bilen blir fantastiskt tungstyrd samtidigt som den kränger skoningslöst åt vänster (över vägen givetvis) bromsar man så drar det bara mer så vad man kan göra under dessa ödessekunder är att lägga all koncentration på ratten och styra höger. Nu hade jag tur så bilen höll sig på vägen och jag lyckades få stopp utan en katastrof. Och jag fick inte möte förrän 20 sekunder senare (jag minns vem det var). 

När bilarna som vi använder beställs så vet vi ju såväl vars axlarna ska sitta som vad vi ska ha för höjd på skåpen och vilka däck som behövs vilken årstid och att det än om det inte är lag på mer än m&s (mud and snow) märkning (endast på drivande axel)!!!! så har vi riktiga nya vinterdäck varje år på såväl drivande axel, axlar samt (framaxeln som man styr med)!!! 

Det är så jävulskt obehagligt för oss som vet skillnaden mellan att ha riktiga grejer och skrot speciellt i vinterväglag att se att dessa utlandsregistrerade ekipage med fel axelavstånd först och främst, ibland en enkel drivaxel utan möjlighet att flytta vikt vilket behövs vid halka. Ibland behövs det 19-20 ton på en drivaxel och med en enkelaxel är det bara lagligt med 10,5 ton. Och lägg därtill att de inte sällan saknar vinterdäck såväl på framaxeln (som man styr med)!!! Som på drivaxeln vilket gör att det ofta stannar av i backar vilket i sin tur ofta leder till väldigt farliga situationer. 

Det är hög tid att ställa krav på vilka fordon som ska anses lämpliga på våra vinterväglag, samt en lag på vinterdäck på framaxeln. För oss som är seriösa skulle den lagen vara en oväsentlig förändring när vi redan har riktiga vinterdäck men för de oseriösa skulle det tvinga dem att faktiskt öka trafiksäkerheten.  

Sedan tänker jag att när en lastbil stannat av i en backe för att fordonet inte är lämpligt för väglaget och en polis faktiskt uppmärksammar detta då är troligen påföljden alltför mild, det kan faktiskt orsaka väldigt farliga situationer, därför borde det vara ordentliga påföljder, inte nödvändigtvis på föraren men på fordonsinnehavaren.

Som sagt, vi som vet skillnaden mellan att ha riktiga grejer och felbyggda fordon med dåliga däck vi tycker att det är obehagligt att det får fortgå.

Fredrik Jacobsson (c)

Bli först att kommentera