Utlandsregistrerade lastbilar med dåliga däck 

Det är lustigt egentligen, jag tänker att jag kört 100 000 mil lastbil och fastnat i 1 backe (efter väg) där jag behövde hjälp genom sand, jag missade växeln den gången i krokålia,(Kryckeltjärn) Vindelns kommun. Det kan vara så att jag haft tur och haft känsla för när det varit dags att ge sig, jag har nog stannat för blixthalka uppskattningsvis 5 ggr på tio år. 

Jag har frontalkrockat en gång, det var en äldre dam som körde i fyllan och svängde över på fel sida, svårt att undvika, kvinnan överlevde med en hjärnblödning och en bruten arm, hon missade precis rambalken, personbilen gick inte att se vad det var för modell efteråt, lastbilen kostade en halv mille att repa. 

Jag har kört av vägen en gång, jag väjde för en personbil, jag åkte av med bilen men hade så tur så jag fick det att röras lite så jag drog i diffen och slet ner vagnen i diket och drog framåt och bakåt en par gånger sedan tog jag mig upp framåt. (Sedan tog jag igen en stänklapp som slapp).

Jag har fått en framhjulspunka, vänster framdäck small och vad som händer då är att bilen blir fantastiskt tungstyrd samtidigt som den kränger skoningslöst åt vänster (över vägen givetvis) bromsar man så drar det bara mer så vad man kan göra under dessa ödessekunder är att lägga all koncentration på ratten och styra höger. Nu hade jag tur så bilen höll sig på vägen och jag lyckades få stopp utan en katastrof. Och jag fick inte möte förrän 20 sekunder senare (jag minns vem det var). 

När bilarna som vi använder beställs så vet vi ju såväl vars axlarna ska sitta som vad vi ska ha för höjd på skåpen och vilka däck som behövs vilken årstid och att det än om det inte är lag på mer än m&s (mud and snow) märkning (endast på drivande axel)!!!! så har vi riktiga nya vinterdäck varje år på såväl drivande axel, axlar samt (framaxeln som man styr med)!!! 

Det är så jävulskt obehagligt för oss som vet skillnaden mellan att ha riktiga grejer och skrot speciellt i vinterväglag att se att dessa utlandsregistrerade ekipage med fel axelavstånd först och främst, ibland en enkel drivaxel utan möjlighet att flytta vikt vilket behövs vid halka. Ibland behövs det 19-20 ton på en drivaxel och med en enkelaxel är det bara lagligt med 10,5 ton. Och lägg därtill att de inte sällan saknar vinterdäck såväl på framaxeln (som man styr med)!!! Som på drivaxeln vilket gör att det ofta stannar av i backar vilket i sin tur ofta leder till väldigt farliga situationer. 

Det är hög tid att ställa krav på vilka fordon som ska anses lämpliga på våra vinterväglag, samt en lag på vinterdäck på framaxeln. För oss som är seriösa skulle den lagen vara en oväsentlig förändring när vi redan har riktiga vinterdäck men för de oseriösa skulle det tvinga dem att faktiskt öka trafiksäkerheten.  

Sedan tänker jag att när en lastbil stannat av i en backe för att fordonet inte är lämpligt för väglaget och en polis faktiskt uppmärksammar detta då är troligen påföljden alltför mild, det kan faktiskt orsaka väldigt farliga situationer, därför borde det vara ordentliga påföljder, inte nödvändigtvis på föraren men på fordonsinnehavaren.

Som sagt, vi som vet skillnaden mellan att ha riktiga grejer och felbyggda fordon med dåliga däck vi tycker att det är obehagligt att det får fortgå.

Fredrik Jacobsson (c)

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.