Motion om lagen på vinterdäck på tunga fordon

Motionen

Nya lagen om vinterdäck på tung trafik

Av: Fredrik Jakobsson (c)

Med anledning av att motionären anser att dagens vinterdäckslag på tung trafik är trafikfarlig och bidragande till destruktiv osund konkurrens så skrivs denna motion.

Dagens krav på däck när det gäller tung trafik säger att endast drivande axel ska ha M&S märkning (mud and snow). Minsta tillåtna däckdjup på dessa däck är 5 mm.

Övriga axlar på fordonet är helt fråntaget krav på vinterdäck (även framaxeln). På alla dessa övriga axlar gäller minsta mönsterdjup 1,6 mm (vilket är att jämföra med (slicks).

Seriösa åkeriföretag monterar nya vinterdäck på drivande axel/ (axlar vid tandemdrift) varje senhöst. De monterar även nya vinterdäck på framaxeln när det är absolut nödvändigt för styrförmågan = trafiksäkerheten.

Seriösa åkerier monterar dock ej nya vinterdäck på stödaxel, vagnen/trailern när de oftast har minst boggie vilket resulterar i att de ej slänger i sidled i halka, bilens bakdel släpper före vagnen/trailern trots att bilens bakdel har vinterdäck och vagnen/trailern ej.

Seriösa åkerier använder sig av tandemdrift (en slags fyrhjulsdrift vilka tillsammans kan ta 21 ton i drivaxeltryck eller en såkallad boggie som består av en drivaxel samt en stödaxel vilka tillsammans kan ta upp till 19,5 ton, vid behov kan föraren flytta vikt från stödaxeln till drivaxeln vilket kan bidra till ett drivaxeltryck på ca 19-20 ton vilket ger väldigt hög friktion.

När seriösa åkerier beställer sina fordon eller köper begagnade fordon så ser de till att få ett ekipage med rätt axelavstånd och lastfördelning samt drivförmåga för ändamålet. Ett fordonståg som är byggt på rätt sätt och med en kunnig chaufför tar sig i regel fram i de flesta backar vilket gör att sådana fordon sällan stannar av och hindrar övrig trafik vilket när det händer ofta bidrar till farliga trafiksituationer samt stopp i trafiken.

De senaste åren har ofta situationer uppstått när felbyggda billigare fordon med oseriösa chansande ägare stannat i backar och skapat farliga situationer samt kört av vägen ofta för att de har dåliga däck på drivaxel och framaxel eller en enkel drivaxel med högst tillåtna axeltryck 10,5 ton, (det blir helt enkelt för lite friktion mot vägen) vilket både bidrar till risk för ”fällknivseffekt” och dålig styrförmåga samt dålig framkomlighet.

Dessa enkla drivaxlar har blivit vanliga på de svenska vägarna och de borde inte få köra i Sverige utan minst 2 piggkedjor.

Att ta lagen om vinterdäck till nästa nivå, tex lag på vinterdäck på tunga släp är både onödigt ur trafiksäkerhetssynpunkt samt fruktansvärt dyrt pga omsättningen däck för såväl åkeriföretagen dvs slutkunderna och den svenska ekonomin.

Att ta ännu nästa steg dvs krav på dubbdäck vore fruktansvärt onödigt och även det som ovan samt något som skulle tynga hela den svenska ekonomin och miljön genom ett våldsamt vägslitage

Med anledning av ovanstående yrkar motionären

    • Att införa lag på vinterdäck med minsta tillåtna mönsterdjup på 8 mm på drivande axel/axlar samt framaxeln på tunga fordon.

    • Att införa krav på 2 piggkedjor på tunga fordon med enkel drivaxel.

    • Att Centerpartiet står för motionen samt driver frågan i riksdagen.

2 kommentarer

  1. Bergis

    Jakt politik och centern. Inte undra på att du är singel. Inte så sexigt va? Det är ju centern Stureplanscentern som vill ha billigaste transporterna. Så sluta hyckla.

    • Fredrik Jacobsson (inläggsförfattare)

      Det får vi se på förbundsstämman. Får jag igenom motionen så har du fel. Jag kan bara driva mina egna sakfrågor och försöka få med mig andra.
      //Fredrik

Kommentera

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>