Gun Rehnman, Örträsk

 

Jobbar på Radio Umeå/Pop&Rock, jag är personlig assistent,  spelar med Anders Östman (Gun&Anders), tja klös ihop te gröt´n, som jag alltid har gjort!

Född: 1951
Familj:  Bo Beverlövs fjälla!   Jag har tre flickor, varav två gifta,ett barnbarn.Bor: Örträsk

Bil: Volvo V70-00,

 Husdjur: Hundarna SkiDoo & Lynx, Katten Nisse & Hästarna Räser och Zingo

Första minne: Mitt bästa: Mina fantastiska föräldrar som jag fick!!
Bästa minne:Det är när mina fina flickor fötts.HerreGud, vilken rikedom!!    Samt när jag fick ligga med huvudet i mammas hand när vi var i kyrkan, jag kanske var en så där 3-4 år
Favoritmat: Allt gött!

Smultronställe: Ska ingen veta!

Avkoppling: Åker skidor,Skidsäsongen är alltför kort!!! Springer, musicerar, lagar mat, skrattar mycket och har roligt med min Bo.
Bästa egenskap: Engagerad, glad som tusan!

 Det bästa med Lycksele kommun: FOLKET och  Min hemby, ÖRTRÄSK!

Skrivs av

Jobbvärderingar

Nog måste man fundera över de värderingar som gjorts och görs,över arbete! Klasser hit och klasser dit!  Vad är det för dumheter, säger jag! Ett arbete är ett arbete, om jag så är direktör för ett stort företag, läkare, städerska eller världsberömd artist! Vilka värden finns, jag arbetar och är stolt över det! Jag håller inte med om snacket som ljudligt förs om pigor....kvinnofällor....mm. Det är tillskapat av en anledning, inte av respekt för vars och ens förmåga och vilja. Hur kan man så tydligt, 2010, tala om dessa värderingar, som faktiskt enbart uppfattas som ned-värderingar.  Vilka dumheter och jag tycker synd om de som anammar detta, allt för att "boskapen" ska vara väl i fållan. Huvva. I en blogg talades det om att en dirketör inte skulle kunna städa på en hamburger restaurang..!! Varför inte det? Har man den inställningen, ja då har man verkligen gått på bluffen. Bluffen om vem som sätter ribban, vem värderar din insats, du själv eller "nånannan". Nånnannanismens tidevarv är förbi, jag själv är regissör. Min kollega talade för en grupp män härom dagen.I sin handväska hade hon en fönsterskrapa och en skruvmejsel. Hon höll upp skrapan....Jaa den här, den är inte fin....men den här (mejseln) den är fin den!!  Är det inte åt skogen, så säg! 2010!!

Säger Gun som har allt som krävs i en kvinnas hem....klyvyxor, röjsåg, svets,borrmasikner,  fönsterskrapor, dammsugare, 4-hjuling,dragspel,12strängad Bjärton.....


8 Kommentarer

+ Skriv kommentar Skriv kommentar
krister_klermalm

Krister Klermalm säger:

Du bara tolka på ditt sätt felaktigt på hur jag menar.
Min fråga till dig - Var finns låga lönerna?
Det är inte dem som har direktörslöner i dessa bolag jag har nämnt. En småföertagare har inte så stora löner som dessa andra bolagsdirektörer. Det begriper dem kloka som vet var skillnaderna är av lönerna i olika bolag och branscher.
Vad jag syftar på är, skulle dessa direktörer i mellanstora inte driver utan är vanliga arbetare, skulle dessa ta ett städjobb -Nej! Är det så svårt att begripa detta. Tala om ha en skev uppfattningsförmåga.

måndag 06 september 2010 klockan 18:23

Karl Johan säger:

Okej, jag tror jag förstår. Lön mindre än lönen för en direktör i mellanstort företag, 50-250 anställda, är var din gräns för låglönejobb går. Aj, det var som f-n, men jag tror inte jag bryr mig. Med tanke på anställda fortsätter vi och du får fortsätta att söka mig med sopkvast på en hamburger restaurang.
Så slutar jag "debatten" här med att konstatera att för mig gav det mer att läsa Guns blogg än kommentarerna!

måndag 06 september 2010 klockan 17:27

krister_klermalm

Krister Klermalm säger:

Citat ifrån bloggen Karl Johan - "I en blogg talades det om att en dirketör inte skulle kunna städa på en hamburger restaurang".

Ja dem riktig stora företagsdirektörerna som har över 500 anställda har inte några direkt låglönejobb.
Kan dessa tänka sig som städare. Nej det gör dem inte.
Dessa direktörer med anställda ifrån 51 upptill 250 anställda alltså medelstora företag. Har riktig hyfsade löner som inte heller kan kallas för låglönejobb.
Av båda fallen håller jag med så är det oftast att dem starta något nytt för dem kan göra det.
Jag är för ansvartagande och frihet ej i fållan.

måndag 06 september 2010 klockan 16:33

Karl Johan säger:

Krister, du missade att jag bara kommenterade din första kommentars första mening, eller hur?
Resten skulle jag kunna kommentera så här. Du tycks utgå från att direktör är man om man leder multinationell koncern eller storbank. Ja, dessa har avgångsvederlag som vi vanliga dödliga tycker är horribla.
Det finns även direktörer som pga sin entreprenörsanda skapat företag så de har rätt att kalla sig direktör. Vad händer med dem om företaget går omkull? Sannolikt skulle de hellre starta något nytt än jobba åt annan. Var sätter du gränsen för låglönejobb? Är du kvar i ett svunnet klassamhälle?

måndag 06 september 2010 klockan 14:49

Faktanissen säger:

Krister du verkar inte ha förstått vad Gun menar, det handlar om det klassamhälle som S i gott samförstånd med V och LO skapat genom årtionden vid makten, ett arbete är ett arbete oavsett vad det kallas, att sedan S bibehållit klassamhället är bara att beklaga men det är väl för att ”arbetarklassen” ska hållas under tukt och förmaning, alla ska hållas i fållan.

Sedan en liten rättelse, det heter de eller dom och inte dem…

måndag 06 september 2010 klockan 12:56

krister_klermalm

Krister Klermalm säger:

Karl Johan: Du missade helt med detta i vad jag menar. Blir någon bankdirektör arbetslös så kan han/hon likväl söka jobb som städare via städbolag å städa på hamburgare restaurang.

måndag 06 september 2010 klockan 11:19

Karl Johan säger:

Krister, skulle direktören städa på sin "hamburger restaurang", skulle väl facket gå i taket för att han gjorde nånannans jobb!

måndag 06 september 2010 klockan 10:00

krister_klermalm

Krister Klermalm säger:

"I en blogg talades det om att en dirketör inte skulle kunna städa på en hamburger restaurang".
Varför gör direktörerna inte det då? Vilken inställning har dessa direktörer med sina avgångsvederlag på köpet som dessutom är förmånligare än att vara med i A-kassan. Dem har inte egna A-kassor som dem borde kunna ha.
Säg vilken Bankdirektör mfl som har börjat jobbat på låglönejobb efter dem har sparkats eller avgått som chefer?
Det finns smutsig inställning och ned-värdering ifrån båda håll!

Jag vill vara min egen reigssör, nånnannanismen kan jag inte råda över hos myndigheterna.

måndag 06 september 2010 klockan 09:42

Skriv kommentar

Prenumerera på kommentarer via RSS