Om dinosaurier och rymden

Så snabbt sprang en dinosaurie genom leran att den inte ens hann att sätta ner hälarna. Det uppdagades nyligen då dess fotavtryck hittades på NASAs domäner i Maryland. Snabbt måste det också ha gått då väldiga mängder av sediment, som nämnda dinosaurie försökte undkomma, begravde fotavtrycken. Annars hade de knappast bevarats in i våra dagar.

Dinosaurien ifråga var en nodosaurie, en ca 4 – 6 meter lång bepansrad reptil med korta ben, kort nacke, stel liten svans och smalt nosparti. Det vet forskarna att berätta utifrån andra nodosaurie-fossil som hittats på andra platser. Hur det gick för den som lämnade sina fotavtryck i Maryland vet man ingenting om. Men man kan kanske gissa att det inte gick så bra.

Kanske spanade den mot framtida NASA och rymdskepp i ett försök att undkomma? Läste nyligen om en forskare som varnade för att avancerade former av T rex och andra dinosaurier kan ha  utvecklats på andra planeter ute i rymden. Han menade att vi skulle ta oss i akt om vi planerade planerade framtida rymdresor. Det hade något med aminosyror att göra, och att dessa dinosaurier kanske utvecklats till riktigt monstruösa bestar.

Artikeln drogs sedan tillbaka av den tidskrift där den publicerats. Dock ej för innehållet utan något om copyrighten. Nämnde forskare påpekar dock att, även om det kan ha gått till på det sätt som han beskriver, inte är detsamma som att det verkligen har gjort det. Det känns ju lite betryggande. Om vi nu skulle börja resa lite mer på allvar ute i rymden.

Kanske skulle vi bara möta en ensam nodosaurie, som tog sin tillflykt uppåt, i en tid då stora mängder jord och grus och sand och lera forslades fram av stora vattenmassor härnere på jorden. Och kanske var inte den så farlig! Har förresten hört att den T rex som levde en gång inte var så farlig den heller. Men det är en annan historia.

Källor: