Tobaksbolagens folkmord och ohederliga reklammetoder

Varför detta hymlande med tobaksbolagens folkmord? Tobaksbolagen avlivar människor i en omfattning som människosläktet tidigare aldrig skådat. Om vi antar att 30 % av jordens befolkning röker kommer 2-3 miljarder människor att få en för tidig död. Varför då detta språkbruk från min sida? Svaret är att 80 % av dem som börjar röka är barn under 18 år. Tobaksbolagen "våldtar" våra barn mitt framför våra ögon. De som börjar röka drogen tobak är efter endast en vecka fast i ett livslångt beroende som få tar sig ur. Om Saab-bilar kunde säljas på samma sätt skulle Sverige snart vara en enda stor Saab-fabrik, den största och framgångsrikaste i världen.

Hur kul är det att se sina nära och kära dö en för tidig död flämtande efter luft och med slem bubblande i hals och lungor?

Och hur många hundratals miljoner svältande kunde inte få mat om man odlade mat i stället på tobaksplantagerna? Tobaksbolagens marknadsföring riktar sig nu till våra barn och ungdomar genom att bl a cigarrettrökning exponeras i snart varenda film- och TV-produktion på ett utstuderat sätt. Råkade i går kväll slötitta en stund på en deckare av den vanliga sorten. Regissören zoomade in kameran på händerna till en vid tillfället nervös kvinnlig polis, en av filmens hjältinnor. Händerna plockade oupphörligt cigarretter upp och ned i cigarrettpaketet. Var det en sällsynt enfaldig och fantasilös regissör? Självklart inte! (Det där med enfalden låter jag vara osagt). Han/hon uppfyllde sin del av avtalet med tobaksindustrin för att casha in sponsorpengarna. Jag roade mig för några år sedan med att göra en tidsstudieanalys enligt gängse metoder över den cigarrettkonsumtion per dygn som huvudpersonerna i några filmer borde ha. Jag kom fram till en dygnskonsumtion på 500 – 700 cigarretter. Hade det varit 1950-talsfilmer hade det sannolikt blivit ännu mer. De måste ju ha lite tid för repliker också mellan plockandet i cigarrettpaket, sugandet och rökringsblåsandet så till 100 % av tiden för rökning når man inte. Säkert till tobaksbolagens förtret.

Jag bytte snabbt kanal och började fundera över varför de granskande medierna inte ger sig på att avslöja denna dödliga smygreklam för rökning och dessutom avslöja hur stor del av TV- och filmindustrin som finansieras av tobaksbolagen. Kan det möjligen vara på grund av att sikten på redaktioner, åtminstone tidigare, kunde liknas vid Lützen 6 nov 1632? Var hamnar pengarna? I fickorna på regissören? I filmbolagets kassakista? Men det finns ju viktigare saker att avslöja, som inte kräver särskilt stor begåvning, t ex att i flera dagar på webbupplagan avslöja den bara ändan på en kvinna som deltar i "Let´s dance".

Kommentera

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>