Södra Lapplands alla flygplatser

Storumanfullmäktiges beslut i höstas att trotsa staten och köra eget på Gunnarn var ett högriskprojekt. Jag och 8 andra röstade nej med hänvisning bl a till att den ekonomiska krisen skulle komma att slå stora hål i vår kommunbudget och att det då helt enkelt inte fanns några pengar att leka med. Efter detta fullmäktige har jag suttit still i båten och bara väntat på att min profetia ska slå in. Jag var redan i höstas helt övertygad om att krisen kommer att slå mycket hårt mot våra obligatoriska verksamheter och att eget flyg på trots mot staten kommer att stå oss dyrt. Jag sticker ut hakan och säger att jag kommer att få rätt. Jag har redan rätt beträffande verkningarna av den ekonomiska krisen.

Det är sedan tragiskt att staten skyfflat hundratals miljoner över Lyckseles och Vilhelminas politikermonument till flygplatser. I Lycksele var man tvungen att bygga flygplatsen ÖSTER om centralorten bland bondgårdar och begravningsplats eftersom en flygplats VÄSTER om centralorten skulle hamnat så nära Gunnarn att till och med den närsynta staten hade upptäckt det orimliga i projektet. Det hade t o m blivit kollissionsrisker vid start och landning. Så barockt är det. 40 minuter tar det till Gunnarn för Lyckseleborna.

I Vilhelmina är flygplatsen så placerad att man måste bygga en helt ny om man vill ta ned större flygplan. En ny hundramiljoncirkus stundar i så fall. Hade en bråkdel av alla dessa hundratals miljoner kronor satsats på en högklassig väg Vilhelmina-Gunnarn hade flygfrågan fått en bra lösning till ett vettigt pris.

Flygplatsnojan bortom all rim och reson har medfört att infrastrukturpengar som kunde ha förbättrat vårt vägnät avsevärt i stället gått till små dödfödda flygplatser. ‘Tillgång till flyg’ är ett så förvanskat uttryck i våra kommuner att vi borde enas om den statliga definitionen. Bra tillgång till flyg har man om man når en flygplats inom 2 timmar.

6 kommentarer

  1. utflyttad kommunbo

    att det hela tiden ska kastas skit på grannkommunernas flygplatser.Varför i hela friden skulle inte dom ha samma rättigheter att utveckla sina kommuner med samma argument som Storuman. Man ska inte begära mer av andra än av sig själv som det så vackert heter… Stora plan??? När skulle man behöva större plan? Att storleken är så betydelsefull när det gäller förespråkarna för Gunnarn blir bara skrattretande. Har inte ni fått mer er att storleken inte har någon betydelse??? Som sagt; sorgligt.

  2. Håkan Rombe

    Storumans politiker kan inte beskyllas för att ha byggt flygfältet i Gunnarn. Det gjorde flygvapnet-staten för kanske 60 år sedan för försvarsändamål. Men i övrigt är nog inte Storuman bättre än andra när det gäller att köra solo i stället för att samarbeta. Storuman-Lycksele-Vilhelmina bör samsas om en flygplats centralt i området och då måste två flygplatser bort.

  3. Sunt förnuft

    Sorgligt kan man nog säga om ditt inlägg du ”utflyttad kommunbo”.
    Håller med Håkan i det mesta, vansinningt av kommunen att i det här läget lägga ner mera pengar på flygplatsen och, vansinnigt att inte staten öppnade ögonen när man stöttade Lycksele och Vilhelmina flygplats.
    Vad gäller storleken på plan som skulle kunna landa så lämnar jag det därhän men, om man i stället för att lägga pengar på nämnda flygplattser och istället lagt dem på Gunnarns flygplats plus infrastruktur (kortare väg till Vilhelmina) så skulle man ha kunnat spara miljoner ur ett samhällsperspektiv.
    Nu är det som det är, lägg ner fältet i Gunnarn sattsa pengar på annat och du ”utflyttade” Vem kastar egentligen skit på vem här?

  4. Leopold G

    Vilhelmina flygplats har haft passagerartrafik sedan 70-talet, således före Storuman om det nu har ngn betydelse.
    Den ser ung likadan ut nu som då, monument, knappast…
    Storumans kommun har däremot plöjt ner oerhörda summor i sina flygplatser, pågående arbeten i Hemavan tex. lär ska ha en slutnota på 40 miljoner någonting…
    Vilhelmina flygplats betjänar tre inlandskommuner och ligger helt rätt geografiskt att fortsätta göra detta plus en fjärde; Storuman.
    Vilhelmina flygplats har i dag en mkt stabil ekonomi och ökat passagerarunderlag, detsamma gäller Lycksele.
    Gunnarn går stadigt bakåt.
    Att det är attraktivare med fler avgångar med mindre plan än få med stora är hela resebranchen överrens om.
    Bara i Storuman envisas man
    att fortfarande prata om storleken, vad man inte är lika ivrig att påpeka är den höga driftskostnaden detta medför.
    Att tro att Lyckseleborna skulle åka upp till Gunnarn för flyg när dom har Ume runt knuten med det utbudet är vilt optimistiskt.
    Mvh L.G

  5. Håkan Rombe

    Nu är det som det är. Rikstrafiken har sågat Gunnarn och det efter ett passagerarräknande som bygger på antaganden-gissningar. Ingen vet vad Gunnarn skulle locka för passagerarantal OM Gunnarn vore det enda inlandsalternativet och om turtäthet/flygplansstorlek vore anpassat till det gemensamma behovet för hela området. Man kan inte jämföra med Gunnarn av idag när det samtidigt är trafik på Lyckseke och Vilhelmina. Gillar man läget, och det måste man ibland göra, är det oförsvarligt att trotsa staten och till kanske stora kommunala kostnader köra egen trafik på Gunnarn. Till det har jag redan röstat nej. Det blir ju knepigt att nu springa till staten och begära mer pengar till skola-omsorg samtidigt som vi satsar pengar på att trotsa staten i en verksamhet som på intet sätt är en tvingande kommunal angelägenhet. Hemavan är inte tänkt att vara en gemensam flygplats för flera kommuner. Dess bärighet beror på turismen och Helgeland. Bortfaller Helgeland när dess nya stora flygplats är färdig måste det till en våldsam utveckling av turismen i Tärnaby-Hemavanområdet om flygplatsen ska bära sig. Möjligheterna finns om nuvarande utveckling i Tärnaby-Hemavan fortsätter men ingenting bör vara heligt. Den enda heliga ko som borde finnas för kommunerna är den egna obligatoriska verksamheten. Nu finns det tyvärr diverse gökungar som ska ha först….

  6. Sunt förnuft

    Som Håkan säger, bara att gilla läget och ta det från där.
    Men:
    Gunnarn var från början inte ett civilt flygfält, har det någon betydelse?
    Är första alltid bäst?
    Vad gäller Vilhelmina flygfält i övrigt, är ju jättebra att man måste skicka bagage med bil från Arlanda upp till Vilhelmina (sedan ett rätt lång tid) under ”högsesong”, kolla upp vad det beror på.
    Vad gäller två nämnda flygplattsers ökande passagerarunderlag, tja läser man statistik som fan läser bibeln så…
    Vad gäller geografiskt läge, Bäst att kolla kartan för någon, hur långt är det till Gunnarn resp Umeå flygfält från Lycksele?
    Umeå runt knuten och Gunnarn långt bort i fjärran eller?
    återigen, bara att gilla läget, Storumans kommun kan inte längre lägga ner mer pengar på Gunnarns flygfält.
    Men, lägg fram fakta som de är och tvista inte till dem för att göra något rätt korkat till något tänkvärt och klokt.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>