Skolbarnen och de gamla får betala direktörernas halvtimmar

Gunilla Lundgren (s) sa i fullmäktige igår att hon är stolt över vad de åstadkommit. Kan det vara att de flygplatsfrälsta till priset av 4,1 + 7,2 = 11,3 miljoner kronor för året 2009 har kortat ned tiden till flygplats från ca 1 tim till ca en halv timme. Summan 11,3 miljoner kan jämföras med äldreboendet Sibyllagårdens 6,5 miljoner och Vikbackas 6,3 miljoner. Eftersom kommunen även utan miljoncirkusen till flygplatsen gör underskott 2009 borde sund ekonomisk hushållning innebära att minst 12 miljoner sparas in på något annat. Nedläggning av Sibyllagården och Vikbacka ger en besparing på just den summan. Det är alltså de summor det är fråga om.

I den påkostade och enkelriktade massiva propaganda som sköljde över fullmäktige igår deklarerade många att man ’inte ska ställa verksamheter mot varandra’, som om det fanns två sorts pengar. Hallelujapengar, t ex till flyg, som inte påverkar kommunbudgeten och så dessa trista pengar till skola och omsorg som enbart är problem och utvecklingshämmande. I min värld har vi en budget med en intäktssida och inom den totala summan ska allt rymmas, undervisning, socialtjänst, äldreomsorg, gator och avlopp mm mm. Smäller man iväg 11,3 miljoner på t ex flyg får det klockrena konsekvenser för alla andra verksamheter. Eller är det tänkt att flygplatsen tar hand om de äldre på Sibyllagården och Vikbacka och skolans stödundervisning? Politikernas uppdrag är att säkerställa kommunens kärnverksamheter och att prioritera mellan olika behov. Orkar man inte ställa olika verksamheter mot varandra och prioritera är det väl fråga om man är rätt person att vara politiker. Statsministern Reinfeldt sa i ett tal angående nedskärningarna i kommunerna att det var dags att prioritera kommunernas kärnverksamheter. I Storuman prioriterar vi 11,3 miljoner till en flygplats som staten prioriterat bort, dessutom helt utan diskussion av konsekvenserna för övriga verksamheter och för kommunens ekonomi. 11,3 miljoner för att trotsa staten. Är vi i trotsåldern?

Elis Holmgren ringde nu och jag väntade mig en utskällning men vi hade ett fint samtal. Han förstår att vi inte kan trolla fram pengar som inte finns, och jag bedyrade att jag även fortsättningsvis kommer att angripa det orimliga med att satsa ytterligare hundratals miljoner på flygplatserna i Lycksele och Vilhelmina för att de ska få banor i klass med de som redan finns i Gunnarn. I Lycksele måste de väl kapa gravstenarna på begravningsplatsen för att göra längre banor eller göra som i Vilhelmina, bygga nytt för kanske 250 miljoner kronor enligt en expert. Samme expert säger att man kan för bråkdelen av 250 miljoner bygga en asfaltväg från Svartlidengruvan till Gunnarnfältet och då skulle Vilhelminaborna nå Gunnarns flygplats på klart under 1 timme. Staten kan väl inte demonstrera sin dövblindhet ännu en gång när det gäller nedgödslingen av södra lappland på flygplatser. Dags att peka med hela handen!

Under gårdagens massiva propagandaföreställning för flyg hävdades det från konsulterna och ’experterna’ att befintligheten av vindkraftsprojekt, Bio Stor-fabriken och gruvor beror på att vi har linjeflyg i Gunnarn. Den snälla varianten är att det är naivt att tro på sådant. Min hänsynskänsla förbjuder mig att använda adekvata uttryck här. Man kunde lika gärna ha nämnt renskötseln när vi ändå är i fablernas värld. Utan flyg i Gunnarn ingen renskötsel. Fakta är att tillgängligheten till flyg anges i timmar och minuter. Det finns en halvtimme att tjäna på att ha flyg i Gunnarn jämfört med att flyga från Vilhelmina, Lycksele och Hemavan. Minst 90 % av Sveriges folk och Sveriges näringsliv har längre tid till närmaste flygplats än vi har till flygplatserna i Lycksele, Vilhelmina och Hemavan.Om de som uppträder som representanter för ’näringslivet’ tycker att det är OK att skjuta kommunens ekonomi i sank för dessa 30 minuter blir jag bekymrad över den ekonomiska kompetensen. Om dessa 30 minuter till närmaste flyg är värt 11 miljoner per år kanske näringslivet betalar den summan om inte kommunen har råd. Välkommen med checken!

I oktober 2008 beslöt kommunfullmäktige att flygplatsbolaget skulle få upphandla flyg i Gunnarn med en förlustgaranti på 4,1 miljoner vilket raderade ut kommunens överskott för god ekonomisk hushållning. Finanskrisen och lågkonjunkturen var redan då över oss och jag varnade på det bestämdaste för att satsa på ett sådant högriskprojekt för att trotsa staten. Men alla varningar och ifrågasättanden landade på hälleberget, finanskrisen vaddå finanskris. Utan flyg i Gunnarn skulle kommunen döden dö. Nu ser vi resultatet, minus 11,3 miljoner för 2009 och ett jättehål i kommunens ekonomi. Hur kan man vara stolt över sådant? Namnen på de 9 st ledamöter som vågade trotsa den euforiska flygstämningen på fullmäktigesammanträdet i okt 2008 och röstade nej till nya flygäventyr i Biggles anda och reserverade sig mot beslutet borde få sina namn inhuggna i sten på stora torget. Vid valet nästa år kommer röstlängden från fullmäktige i Hemavan oktober 2008 att vara intressant läsning för väljarna. Det är mer ett löfte än en spådom!

7 kommentarer

  1. Nu flytt ja

    Det exempel du tar upp, hur man använder företagandet som slagträ mot skola och omsorg är mycket talande. Kommunpolitikerna i Storuman är inte de första som låtit sig skrämmas av konsulter och de som hotar med ekonomiska intressen och detta gör att de inte gör vad de är tillsatta att göra, d v s prioritera den kommunala kärnverksamheten, som kommunen enligt lag är skyldig att göra. Det är ett demokratiskt problem när kommunpolitiker saknar ryggrad och inte går efter regelboken. Det spelar ingen roll hur mycket än företagare och konsulter lobbar, de kommunala företrädarna ska prioritera utifrån storleken på plånboken. Det som blir över kan gå till flygplatsen. Om företagen är så beroende av flygplatsen, så kan de väl också skjuta till en slant, istället för att kräva att skattebetalarna ska betala för arbetstillfällena. Det här kräver dock såväl mod, som ryggrad, som stake hos kommunpolitikerna, för att stå emot. Och vilja. Kommunallagen är entydig, gällande vilka prioriteringar som kommunerna ska göra och flygplatser står inte på den listan. Alltså måste kommunpolitikerna visa lite civilkurage och sluta kasta pengar upp i det blå. Det kommer inte att ramla ner över dem med ränta.

  2. Kjell Häll

    Du har fel om Vilhelmina Håkan.
    120 miljoner kronor är det beräknat att kosta.
    Detta är dessutom ett ej skattefinansierat projekt drivet av trekommungruppen Södra Lappland (Vilhelmina, Dorotea & Åsele.
    Flygplatsen i Vilhelmina går dessutom med en mångmiljonvinst i dag.
    Flygplatsen bör ligga där folk vill resa och Södra Lappland triaden är en sådan plats.
    Gunnarn är det inte, därför bortprioriterad av staten.
    Sälj den till ngt Tyskt ellr Asiatiskt koncortsium ist
    Mvh Kjell

  3. Håkan Rombe

    Jag har bott där i 7 år. Uppgiften 120 milj för ny bana Sagadal har jag hört men den expert på dylika arbeten jag talat med säger att det är gamla tumregler som använts och att dagskostnaden idag snarare är minst 200 milj. Utredaren Rogestam har sagt att om inte flygplatserna Vilhelmina och Lycksele fanns skulle Gunnarnfältet ha varit det naturliga valet för en gemensam flygplats. Gunnarn ligger i södra Lapplands geografiska mitt men vägarna går lite hipp som happ, men det går utmärkt att åtgärda med mycket mindre summor än vad ny landningsbana kostar. Och vad ska man säga om Lycksele där passagerarna formligen ramlar ned bland gravstenarna. Hade Lycksele byggt väster om staden där geografin borde vara mycket lämpligare än öster om stan hade flygplatsen hamnat så nära Gunnarnfältet att krockrisk förelegat vid start och landning. Lyckselepolitikerna förstod säkert att det vore att utmana penninghållaren staten att bygga ny flygplats i väster när Gunnarn ligger inom 41½minut laglig fart. Därför bökade man sig in bland gravstenar och bondgårdar öster om stan. Det räcker med en gemensam flygplats för södra Lappland om den ligger centralt i området. Det är väl en fördel om man slipper bygga nya längre banor för hundratals miljoner kronor. Mångmiljonvinst i Vilhelmina ja, jag har andrahandsuppgifter att både Lycksele och Vilhelmina behöver tillskott av kommunala medel. Lågkonjunkturen har väl även drabbat Vilhelminaflyget nu??

  4. Kjell Häll

    Vad trevligt att du bott här men dina andrahandsuppgifter varesig det gäller bana eller ekonomi stämmer inte, det kan jag säga med säkerhet Håkan. Så det lämnar jag dithän.
    Banprojektet är dessutom bara en liten del i en jättesatsning på kommunikation och turism i denna delen av Södra Lappland.
    Och som sagt EJ skattefinansierad!
    Vi har en plan, hoppas för gudars skull att även ni har det.
    Vad det gäller geografin så Ligger Vilhelmina helt rätt om man jämför med Gunnarn.
    Vilhelminafältet servar tre kommuner och tre fjälldalar.
    Politikermajoriteten i dessa kommuner har uttalat sitt starka stöd för och betydelsen av denna flygplats.
    Det flyger betydligt mer folk till Vilhelmina än till Gunnarn och så har alltid varit fallet.
    Det måste väl ändå smälla högre än en gammal militärbas mitt i skogen som ändå väldigt få defacto vill flyga till?
    Och då får den vara hur stor och påkostad som helst.
    Jag kan för övrigt säga att driftskostnaderna på Gunnarn är dubbelt så stor som övriga inlandsfält (pga. sin storlek alltså, med alla biytor och omkringliggande infrastruktur) detta är fakta, jättelätt att ta reda på, så sett ur ett långtgående perspektiv kommer det aldrig att kunna bli ngn pluseffekt att ha ett inlandsnav på det fältet, om inte ngt radikalt inträffar förstås, som ett nytt Ishotell eller tomteland tex. skulle va kul Men hur sannolikt är det?
    Nu ska jag inte bråka med dig mer, förstår att du en dag som denna är jäkligt frustrerad, jag håller med dig i mkt övrigt vad det gäller kommunernas ekonomi och prioriteringar.
    Mvh Kjell

  5. halvpolitiker i storuman

    Kjell.
    Kan du precisera var du hittar den?
    Menar du årsredovisningen, eller?
    betvivlar att flygplatsbolagets årsbudget ligger ute någonstans, och även om den så gjorde är knappast den intressant utan det är väl resultatet som räknas.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.