Vånda inför promillegräns

Promillegränsen för sjöfylleri sänks 1 juni till 0,2 promille d v s samma som i vägtrafiken. men undantag har gjorts för båtar som är mindre än 10 m och som går långsammare än 15 knop. Diskussionerna inför lagen har avslöjat märkliga inställningar hos visst sjöfolk och hos vissa politiker. Om vi först tar ovan nämnda begränsning och överför den till vägtrafik skulle vi från straffansvar undanta förare av traktorer, mopeder, epatraktorer och minibilar. Kärleken till alkoholen tycks vara särskilt stark inom båtsporten.

I tidningen Båtliv representerande Svenska Båtunionen har märkliga ting kunnat läsas om bajsförbudet i våra skärgårdar och om promillegränser och övervakning av dessa. Sålunda skriver chefredaktören Redéen följande angående ett "lugnande besked från en sjötrafikhandläggare".  

"Det här betyder förhoppningsvis att vi kan få en lugn sommar där statens resurser för övervakning används där de gör mest nytta. Inte för att jaga någon som tagit en pilsner bland kobbar och skär eller i vackra naturhamnar utan vid de krogar främst i Stockholms skärgård där trafiken med berusade båtförare är ett verkligt problem".

Det är klassiskt, polisen förväntas jaga andra bovar än en själv. Överfört till vägtrafik skulle ansvariga personer i stora organisationer önska en fristad "för en pilsner" d v s inga nykterhetskontroller i glesbygd och förorter. En notorisk rattfyllerist i glesbygd körde för några år sedan ihjäl en farmor och hennes barnbarn som var ute på promenad. Tätare kontroller i glesbygd kunde ha rensat ut denne rattfyllerist från vägarna.  Redéen fortsätter " På sjön är vi alla kompisar och vänner. Låt det förbli så!" Vad menar karln? Ska man acceptera sjöfyllerister bland kobbar och skär långt från storstäderna? Jag måste deklarera att jag absolut inte är kompis och vän med rattfyllerister. Ser jag någon misstänkt bakom ratten ringer jag polisen. Ska det vara någon skillnad på sjön? Hemska olyckor har ju skett.

Har båtfolket de företrädare de förtjänar?

Etiketter: , , ,

5 kommentarer

  1. KCR 114 589 624

    Svenskt förmynderi när det är som mest politiskt korrekt (PK).
    Men nämner Herr Rombe alla olyckor som orsakas av gamla som vinglar runt på vägarna i nyktert tillstånd, där läkare som ska rapportera istället väljer att blunda, gång på gång ser man de i somnambult tillstånd komma körandes på fel sida motorvägen i en återupplevd vänstertrafik. Nej, inte med ett ord.
    Dessa gamlingar skulle i ett normalt samhälle få sitt körkort tillståndsprövat varje halvår.
    Herr Rombe klaga ej heller på alla ved olyckor där gamla gubbar knipsar eller trasar sönder sina händer och ädlare lemmar, pga snålhet.

  2. Lars Valler

    Tur att de finns de som på välding lång sikt jobbat mpt dessa lagar, men som du för fram har dess företrädare blivit uppvaktade av en stark lobbyverksamhet,

    Personligen har jag lite svårt att förstå varför inte båttrafiken liksom stora delar av de som kör klassiska amerikanska bilar skaffar *förare* som får köra nyktert men glädjen för dessa är ju just detta att få köra!

  3. Tommy

    KCR 114 589 624 Dina jämförelser lukar rättshaverist så det stänker om dig.

    Det är inte straffbart att vara gammal o köra bil, möjligen olämpligt o där skall läkarna göra sitt o även ev anhöriga till åldringen som vinglar runt.

    Det är ej heller straffbart att klippa sönder sig i en vedkap oavsett ålder.

    Men KCR kör du din båt i fyllan för jag antar att det är det du vill o tycker är OK, krocka, skada dig själv o drunkna om du så vill men setill att ingen annan blir inblandad o lidande.

  4. Lotten Lindström

    Fråga. Var går gränsen för vad som är förmynderi och vad som är för kollektivets bästa? Fyllon ska inte framföra fordon. Trafik drabbar alla och vedklyven endast den som kör den. Så är det bara. Oavsett om det är på land eller vatten. När det gäller åldringar önskar jag att regelverket vore hårdare. Jag hade en morfar, frid över hans minne, som skrämde både kor, hästar och folk i sken, och som blåvägrade släppa ratten, trots att han lämnade ett visst mått av förödelse efter sig. Vi kan tycka att vissa saker är förmynderi, men opinionen svänger också snabbt när tragiska händelser inträffar…

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.