Inlandskommunerna måste samarbeta

Åsele-Vilhelmina-Dorotea samarbetar genom ett i början EU-finansierat projekt och i flygfrågan spretar man iväg söderut till Strömsund. Sorsele-Malå flirtar åt norr och åt öster. Att samarbeta INOM södra Lappland tycks vara knepigt och liknar ibland syskongnabb. Lycksele-Storuman har haft trögt i portgången men har sedan något år en gemensam samarbetsnämnd med två ledamöter från vardera kommunen. Det finns hur många frågor som helst att samarbeta kring, skola, omsorg, IFO, teknik, räddningstjänst mm mm. Och naturligtvis kommunikationer. Det vore ju förskräckligt om Blå Vägen-bussen stannade vid någon kommungräns p g a samarbetssvårigheter.

Det är med stor förvåning jag noterar vad B-G Burman skriver i sin blogg att fyra partier, M,KD,FP,KL i en skrivelse till KS vill upphöra med samarbetsnämnden  Lycksele-Storuman. Vad är det som fått dessa partier i KS att tappa fattningen? I det sammanhanget är det en klockren gissning att det handlar om flygfrågan. En fråga som tycks som predestinerad att röra upp dammet i sandlådorna och få politiker att flippa ur. Lycksele tycks ha gjort som man alltid har gjort, försvarat sin flygplats bland kyrkogårdar och bondgårdar. Förutsägbart i alla tider. So what? Svälj förtreten!

Inlandet behöver politiker som har lite vidsyn och som inte gräver skyttegravar och leker sandlåda. Inlandet behöver politiker som utvecklar samarbete, inte sådana som avvecklar samarbete! Jag ställer definitivt inte upp på den här skrivelsen. Jag vill öka samarbetet mellan kommunerna och Lycksele är då en synnerligen viktig samarbetspartner.

Etiketter: , ,

11 kommentarer

  1. Erold

    Är det dags att byta parti Håkan,då du nu ondgör dig på ditt eget parti,gång på gång..
    Vill du in i Vänsterpartiet ,så är du säkert välkommen!
    Demokratiska beslut verkar du inte gilla,eller?
    I annat fall önskar jag att du förtydligar dig i vilken fråga som skulle bryta mot demokratin.
    Dessutom som jag skrev i B-Gs blogg ,skall vi tolerera att de vi samarbetar med(Lycksele) ,utestänger våran (Storuman) kommun i flygplatsfrågan,istället för att samarbeta ,och ge samma förutsättningar till oss, att bli upphandlade.
    ÄR det samarbete Håkan??

  2. Rickard

    Men Erold…detta gäller en endaste fråga, ska man då bryta ALLT samarbete pga detta? Skulle du gjort allt du kan för att stötta Lycksele om det vore så att ni hade trafik och inte dom? Om du visste att det kunde medföra att Storuman blev utan upphandlad trafik? Det finns alltid två sidor av det hela men du tänker bara på dig själv som vanligt! Tänk stort istället för att se på enskilda saker! Jag håller med Håkan jag!

  3. Gunnar Andersson

    Lycksele=1st upphandlad flygplats, Storuman=1st upphandlad flygplats. Det blir väl samma förutsättningar? eller hur Erold

  4. Krister Klermalm

    Det behövs bytas ut bland stolarna. Det kan det göras om valutgången blir det. Må väljarna synar vilka politiker som är för en utveckling av inlandet och väljer dessa att få komma fram i valresultatet.

  5. Erold

    Håkan…
    Ser just på DI att Storuman ligger på 8 de plats och Lycksele på 21,och Wilhelmina i botten då det gäller ekonomin i kommunen.
    Visst är det konstigt att vi ligger så bra till fastän vi leker i sandlådor,och du hade spått att vi skulle ha förmyndare!!
    Dessutom Euron som du hyllat verkar inte vara så lyckat ,så förr eller senare får vi kanske omvärdera vem som sitter i sandlådan!!

  6. Håkan Rombe

    Vilket årtal? Vilken undersökning? Vad är undersökt? Alla statistiska undersökningar bygger i bästa fall på siffror från 2009, oftast 2008. Storuman är en av få kommuner som måste dra ned på antalet anställda rejält under de närmaste åren. Större delen av varje sparad miljon slår direkt påsysselsättningen. Sprätta iväg drygt 20 miljoner till nästan ingenting kan väl aldrig vara bra för någon, varken företag, privatpersoner, landsting, stat, kommuner. Det är en hel drös med högt utbildade och kompetenta personer i när och fjärran som tycker precis som jag så jag är inte orolig

  7. Håkan Rombe

    Ingen idé att föra en diskussion om kommunal ekonomi med Erold.En kommuns ”vinst” kan inte jämföras med ett företags vinst.Om en kommun sparkar alla anställda blir t ex vinsten jättelik.Det finns inte en intäktssida som i företag. Kommunen har valt att ta igen de jättelika flygförlusterna med början år 2011 (balanskravet).Alltså mörkas förlusterna i budgetprognosen 2010.År 2010 har stora neddragningar skett i verksamheterna vilket ger ”vinst” i räkenskaperna.Smäller man iväg styvt 20 mille på ingenting har man 20 mille mindre att satsa på något vettigt. Milda makter, behöver detta förklaras?

  8. Stefan

    Nu förstår jag inte riktigt det här.
    Har kommunen inga intäkter???
    Till vem betalar de flesta i så fall skatt?
    Det skulle även vara intressant att höra hur kommunen ”mörkar” förlusterna?

  9. Håkan Rombe

    Kommunens ”intäkter” består av kommunalskatt som vi anförtror politiker, statsbidrag(också skatt!)och en liten del inkomster för tjänster,t ex V/A.Skickar man iväg 22 milj under knappt 2 år med dem som reser med flyg(= statligt ansvar)kan man räkna hem högst någon mille i framtida skatteintäkter för anställd personal,ett tveksamt sätt att räkna enär följande minskning personal i skola och omsorg ger motsatt effekt.Eländet som skola, omsorg, fritid mm drabbas av pga mångmiljonsvindeln mörkas av den majoritet politiker som skapat denna praktskandal. Dessa borde skämmas!

  10. Erold

    ”smälla iväg på ingenting” är då såna som Håkan ideligen svartmålar en satsning av kommunens medel,då vi nu demokratiskt satsat på flygfältet i gunnarn.
    Syftet med satsningen var ju att vi skulle få statligt upphandlat flyg( dessutom som Rikstrafikens Generaldirektör uttalat sig om att gunnarn var de som var bäst ,om ETT flygfält skulle vara kvar !) och satsa på Gunnarn som charter och inrikesflygplats.
    Ett 20-tal arbeten är i fara!
    Håkan har tidigare påtalat att Gunnarn är bäst,men då Håkan inte begriper att ibland så behövs det bara såna mediala”tuvor” som stjälper en kommunal satsning.

  11. Gunnar Andersson

    Just det Erold, Gunnarn vore det bästa alternativet om det bara skulle vara en flygplats i södra lappland. Men för att komma dit (en flygplats )måste man samarbeta med dom andra två.Att avbryta sammarbetet är ett mycket effektivare sätt att förstöra chansen att det blir en flygplats än att skriva om sina tvivel i en blogg.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.