Lekstuga med bil

Konstigt att buskörning av unga bilförare fått fortgå inte bara i år utan i årtionden. Nog kan man undersöka tekniska brister på bilar och vägar men det största problemet är bristerna mellan öronen. Det är märkligt att det inte ska gå ta av rallykungarna körkortet när de varje sekund efter att de fått kortet bevisar att de inte borde anförtros att framföra bil. Polisen borde ges rätt att plocka körkortet av buskörande yngel och sedan bör t ex länsrätten kunna ta av syndarna körkortet för säg ett år i taget.

Bilen i Malå var dessutom belagd med körförbud sedan minst 2 månader tillbaka. Varför reagerade ingen? Dessa som visste men inte reagerade, hur mår de i dag? Problemet är nog störst i glesbygdens kommuncentra där polisen är en sällan sedd uppenbarelse och en subkultur bildats som innebär att det är OK att fara fram som en idiot i bil. Helt utan risk att straffas eller mista körkortet. I Malå tassar vissa runt problemet med buskörning så att man undrar om det handlar om rädsla eller blindhet. Rädsla för vad??

På olika håll i USA finns exempel på åtgärder. T ex att en nybliven körkortsinnehavare åläggs en högsta hastighet på 70 km/tim. Inte får ha passagerare i bilen. Inte får körkort förrän uppnådda 22 år. Den som bryter mot bestämmelserna under prövotiden får vänta ytterligare år på sitt körkort. Malåbilisten hade förmodligen inte fått vara ute i trafiken på sådana ställen.

Nu talas det om höjd körkortsålder i Sverige. Det kommer att uppfattas som kollektiv bestraffning av den stora majoritet som sköter sig i bilen, i skolan och på jobbet. Kort sagt har fullt folkvett.  Bättre är naturligtvis att rensa ut just dem som har allas vår trafikmiljö som lekstuga. En rättssäker metod vore en bilens "svarta låda" som registrerar fart och annat t ex acceleration, sladdar mm. För unga förare skulle regelbunden avläsning av "svarta lådan" ske. Tekniken för detta finns redan och skulle i denna dataålder kosta en spottstyver.

Uppenbarligen fixar inte polisen problemet med livsfarlig buskörning i våra samhällen. Dags för medborgargarden kanske? Vreden har nått sådana nivåer att medborgargarden mot buskörning nu bara borde vara en tidsfråga. Återerövra trafikmiljön åt människorna, gamla, föräldrar, barn!! Verklighetens folk!

Etiketter: , , , ,

6 kommentarer

  1. Mr Cool

    Kan i allt instämma i vad du skriver förutom ”svarta lådan”. Det skulle vara en skitsak att koppla ur den tyvärr eftersom den behöver någon form av energi för att fungera. Även vid batteridrift så är det bara att montera bort den….

  2. Marianne Johansson Bygget Mosekälla

    Nu vet vi ännu inte säkert om vad som orsakade den djupt tragiska olyckan i Malå, man kan ju få sladd på bilen utan att man för den skull provocerar fram den!
    Att bilen var avställd var ju inte bra, men jag tror inte att det är den enda bilen som körs omkring i det tillståndet! Det kan ex bero på brist på besiktningstider, och säger inte att det automatiskt är nåt jätte fel på bilen.
    Buskörning är ett ofog, och kan ställa till det ordentligt för både den som buskör och de som drabbas av den. Det är tragiskt att de unga förarna inte har en bättre insikt om vad som faktiskt kan ske under sådana ”lekar” Jag tänker att det måste bero på en omognad hos förarna, och en brist i föräldraledarskapet!
    Vi måste få de unga förarna att inse att bilen är ingen ”leksak”. Ovarsamt använd så kan den bli ett dödsredskap, både för föraren själv, medpassagerare och medtrafikanter!
    Det finns ingen ”odödlig ålder” tyvärr! Ungdomarna måste få insikt i att de riskerar livet på andra människor, och hur skulle de må, om de tagit en annan människas liv?!

    Jag är helt säker på att chauffören av olycksbilen i Malå inte ville ta en annan människas liv när han var ute och körde i lördags kväll! Och jag tror inte att brotten han misstänks ha begått är hans största mardröm och mörker i dag!
    Ett ungt liv har släckts, flera människor har skadats, hur lever man vidare med vetskapen om att man bidragit till detta, alldeles oavsett hur det gick till?

  3. Håkan Rombe

    Svar till Marianne Johansson Bygget Mosekälla (2012-10-31 12:51)
    Den här odödlighetskänslan har ju utnyttjats av krigiska regimer i alla tider. Krig är äventyr och det är alltid ”de andra” som dör. men i trafiken kan faktiskt de flesta 20-åringarna hålla sig i styr. Det är de notoriska normbrytarna som måste rensas bort ur trafiken. Går att ordna med GPS-teknik och ”svarta lådor”.

  4. Håkan Rombe

    Svar till Mr Cool (2012-10-30 23:38)
    Försök att manipulera utrustningen skulle kunna äga rum men det skulle också kunna upptäckas och då innebära kännbara konsekvenser för den skyldige. Det finns också GPS-teknik för övervakning av förare. Nu talas det om att försäkringsbolagen snart kommer med mycket billigare försäkringar för dem som installerar GPS-övervakning av hastigheten. Vad jag inte förstår är att Trafiksäkerhetsverket och generaldirektören Thingvall själv tycks ha tappat initiativförmågan i det här avseendet. Är snålblåsten från Motormännen och gammelnya moderaterna för hård?
    GPS-övervakning av alla förare 18-25 år tycker jag är smakligare än att höja körkortsåldern för alla till 25 år på grund av att ett mindre klientel missköter sig.

  5. Ivar

    För ungefär 20 år sedan så inträffade en liknande olycka i ett samhälle här i inlandet. En personbil fick sladd och hamnade på trottoaren där en person befann sig. Den personen fick så allvarliga skador att den avled. Då var bilföraren en äldre dam men då blev det inte någon hetsjakt i tidningarna mot äldre damer i trafiken. Det finns en grupp till i trafiken som är lika mycket inblandade i olyckor som unga män och det är gubbar över 85 år. De är fåare så det syns inte lika mycket och skrivs inte lika mycket om det.

  6. Håkan Rombe

    Svar till Ivar (2012-11-02 09:23)
    Den buskörning som retar upp nästan alla människor utförs nästan undantagslöst av yngre män. Olycksfrekvensen är också förfärlig för den här gruppen. Människorna i våra byar, samhällen och städer ska helt enkelt inte godta denna våldtäkt på den egna miljön. Trafiken är ingen lekstuga för omogna körkortsinnehavare. Trafikmiljön är till för oss alla. Det är också angeläget att läkare lättare ska kunna se till att äldre dementa inte ska köra bil. Länsrätterna brukar kräva alldeles för mycket för körkortsindragning. Hoppas att försäkringsbolagen går vidare med GPS-övervakning av hastigheter mm som gör att laglydiga får avsevärt lägre försäkringspremier på busarnas bekostnad.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.