Färdskrivare i personbilar

Masskrocken på Tranarpsbron i Skåne orsakades inte av dimman. Den orsakades av förare som inte tog hänsyn till dimman och anpassade hastigheten. Långtradarna hade enligt färdskrivarna hållit en hastighet på 70 – 90 km i timmen. Enligt polisen hade max 30 km varit lämplig hastighet. Det är ju egentligen rena mordförsöket att  bete sig på det sättet i 60 ton tunga fordon!

Helt obegripligt är att inte införa färdskrivare på personbilar och motorcyklar. Det skulle ge värdefull kunskap om orsaker till olyckor och en rättvisare ansvarsfördelning när det gäller försäkringsfrågan. Var är det skon klämmer hos försäkringsbolag politiker och trafikverkets säkerhetsansvariga? Nageltrång och naveltrång på samma gång? Vill alla ansvariga bli VD för Motorgossarnas riksförbund eller vad?? Redan nu är alla nyare bilar försedda med färddator som registrerar allt möjligt. Vi snackar om tior och hundralappar som merkostnad.

Fördelarna med färdskrivarfunktion på bilarnas färddator är många. Liv skulle sparas genom ansvarsfullare framfart efter vägarna. Data från färdskrivare skulle kunna kopplas till försäkringspremiens storlek och skapa rättvisa. De verkliga orsakerna till olyckor skulle klarläggas. Exempelvis en bil kommer i 200 knyck och en annan bryter mot högerregeln och 4 pers omkommer. I dagens bisarra värld får den som bryter mot högerregeln hela ansvaret. Ett hundra procent av ansvaret! Inte är det särskilt begåvat för att uttrycka sig milt. Snarare korkat.

 

Etiketter: , , ,

7 kommentarer

  1. lars

    Oj, jag hittar så många fel här att jag bara tar den enkla frågan..

    Om en förare åker i 200 tror du inte att olyckan som händer lämnar spår av för hög hastighet, eller har liberalen Rombe tappat all förtroende för polisens tekniker och enkel fysik och begreppet vårdlöshet i trafiken? Kommer en färdskrivare att ändra på det faktum att det fortfarande är möjligh att köra 200 och krocka.,. nja.. Man fann orsaken, den mänskliga faktorn och den anledning som polisen fann var just det, man höll en för hög hastighet i vädret.

    Lycka till med att driva en fråga som mer handlar om enskilda individers behov att finna andras skuld ty om alla i den incidentedn kört efter väder hade inget hänt, färdskrivare eller inte. Öka kraven på medvetenhet, öka kraven på utbildning på de som kanske har så lite snö och is att de blir förvånde varje år det kommer kyla.

    Ser hellre ett alkolås i bilar och motorcyklar och medvetna förare än en färdskrivare som ska placeras i alla gamla bilar utan modern teknik och utan preventiv funktion .

  2. Håkan Rombe

    Svar till lars (2013-02-07 12:24)
    Det går inte att bevisa att någon kört för fort vid en kollision. Alltså går polisen på andra fakta. När någon på 50-sträcka i Malå mejar ned en halv släkt och diverse stolpar och annat på trottoaren så vet man fortfarande inte vilken hastighet om hållits men det är ju ändå uppenbart vem som orsakat olyckan. Vid kollisioner avgör försäkringsbolagen skuldfördelningen helt utan avseende vid hastigheter eftersom de inte går att bevisa. Undantagandes lastbilars och bussars hastighet eftersom de har färdskrivare.
    Det är säkert en stor majoritet av laglydiga bilförare som skulle välkomna avsevärt lägre försäkringspremier tack vare human framfart på gator och vägar. Något försäkringsbolag har gjort begränsade försök med laglydiga hastigheter och lägre försäkringspremier. Med hjälp av GPS-teknik tror jag. Men enklast är ju att programmera in funktionen i bilarnas färddator. GPS-varianten har den fördelen att den fungerar även om man inte orsakar olyckor och dessutom håller koll på alla befintliga hastighetsgränser.
    Det är väl väldigt rättvist att normbrytarna får betala följderna av sitt normbryteri.

  3. ivar

    Det finns vissa tekniska begränsningar att bygga in en färdskrivare i bilens färddator. Den är beroende av bilens givare för att se hur fort och långt du har kört. Du får ändra rullningsomkretsen på däcken med +-5%. Då får du en felvisning med lika mycket.

    Du verkar ha en liten hetsjakt mot unga manliga bilförare som inte har lärt sig att behärska fordonet ordentligt.
    En olycka liknande den i Malå inträffade för ungefär 20 år sedan i en annan inlandskommun och då var den vållande en äldre dam som fick sladd och hamnade på trottoaren.
    Det finns en annan grupp förare som är inblandade i lika hög grad i olyckor som unga män och det är gubbar över 80 år. Det som skulle vara bra det är en hälsokoll på alla förare liknande den för tunga fordon.
    För att lära sig att kunna behärska fordonet på halka skule det behövas något liknande som det motorcyklisterna har på våren. Avrostningsövningar där du friskar upp kunskaperna att hantera fordonet i olika situationer.
    För att få bort alla olyckor så måste vi ta bort den mänskliga föraren från fordonen och låta tekniken sköta körandet.

  4. Inger

    Har de inte kommit fram till att det var några personbilar som stod stilla, och att de stack när krocken ”började”.

  5. GEA

    De flesta (även du liberale Rombe) verkar ha stor tilltro att bara man lagstiftar om något eller blir ett förbud därmed skulle problemet vara löst. I praktiken funkar det inte så. Det har vi bevis på i en månggrad fall. Dopingen och anabola steroider det ökar hela tiden. Smugglingen, cigaretter/tobak, knark,sprit ja alla förbjudna preparat bara ökar i inflödet till Sverige. Du som liberal borde fundera på det. Dödsstraff har man fortfarande i många länder USA inte minst. Sker det mindre mord där? Det är hur vi uppfostras och hur vi lär oss leva, från grunden, hur vi utformar ett samhälle som är bästa sättet undvika olika allvarliga problem. Den stil som nu regeringen kör med, en skärpning och införande av nya lagar dagligen hör till en tid under häxbränningen. De målar upp fantasifoster och utpekar människor till syndare medan det i själva verket borde granska sig själva hur de lever.

    Betr färdskrivare tror jag inte på det. Desto mer utrustning man har i bilen skapar bara stress. Antispinn och låsningsfria bromsar är en bra utrustning och den finns utan att man behöver tänka på den. Vid ”blåis” och dåligt sikt finns det bara ett att göra, krypa fram eller köra åt sidan i en ficka och inte ställa sig på vägen i körbanan. Att alltid beräkna att jag kan stanna om ett hinder dyker upp framför. Grundregler som bilskolan lär ut men få följer. Inga fler lagar. Tack!

  6. Alberto Åberg

    Hmmm.
    Orson Wells..
    ser dig…

    kommuniststat..
    vi följer dig..

    1940 talets uppfrostran….
    gör du något som auktoriteten inte tycker om,
    straffas man!!

    man blir skrämd av tanken..
    världen och värderingar har intekommit mycket längre!!

  7. Håkan Rombe

    Friheten för 60 tons långtradare att framföras i 90 km/tim i tät dimma verkar vara omhuldad. Frihet för vem? Med oturligare omständigheter kunde olyckan på bron ha tagit tiotals liv. Nu kommer 9 st långtradarchaffisar att åka dit, någon eller några, för vållande till annans död tack vare att lastbilar har färdskrivare. Är det inte OK att lastbilar har färdskrivare är det förstås inte heller OK att sådana införs på personbilar. Hundratalet människor dödas i svensk trafik årligen enbart för att bilförare struntar i hastighetsgränserna Att här blanda in kommunistiskt förtryck i diskussionen är inte respektfullt mot dem som lidit under kommunistiskt förtryck. Eller det snarare är brist på kunskap.

    Färdskrivare eller liknande på personbilar skulle på samma sätt som i relaterat fall leda till att de som orsakar dödsolyckor också får ta ansvaret för sitt handlande m a o rättvis skuldfördelning. Vad är det för fel med det?

    Införande av färdskrivere eller ”svart låda” på personbilar skulle sannolikt väsentligt minska dödstalet på vägarna. Vad är det för fel med det?

    Försäkringspremierna för ansvarsfulla bilförare skulle sjunka väsentligt. Vad är det för fel med det?

    Förr i tiden fanns det åtminstone civila polisbilar försedda med hastighetsradar men sedan ett större antal politiska och fackliga förtroendemän förlorat körkortet slutade man med det så nu råder djungelns lag utanför tätort för både långtradare och personbilar och i synnerhet för mc.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>