Från min syster

 

Går det att ”deffa” sig ur en kris genom att lägga ner skolor?
I Fredrika konstaterar unga entreprenörer att de flyttar. Bygden, där de satsat, har minskat i värde då utifrån en entreprenörs synfält. De som flyttar tar dessutom med sig sina äldre anhöriga och arbetstillfällen minskar därför i kommunen.
 
För ca 6 veckor sedan bilade jag från Sundsvall mot Ö-vik och sedan Åsele och lyssnade då på morgonradion där Gunlög, en politiker från Sollefteå, reserverade sig från kommunens beslut att lägga ner Resele skola, ett beslut som sedan återtagits.
 
Överturingens skola i Ånge, Resele skola i Västernorrland och Fredrika skola i Västerbotten, var då tre exempel på skolnedläggelser.
 
I Ånge menar politiker att en lärare visst kan åka till Överturingen men att det blir många timmar i bil med liten effekt.
 
Likadant i Åsele kommun där fredrikabornas barn i högstadiet föreslås åka in till samhället. Det de socialdemokratiska politikerna inte räknat med är att flera familjer väljer skolor på andra sidan kommungränsen och att resultatet blir interkommunala ersättningar som dränerar den egna skattepengen.
 
Entreprenörskap handlar om samarbete och här har politikerna något att bita i då samarbete betyder att man lyfter gemensam nytta för bygden istället för egennytta för sitt parti något som småföretagare redan vet.
 
Nedläggelserna baseras på att lärare saknar ämneskompetens dvs. legitimation samt att elevantalet är litet. Men i besluten syns ingenting om huruvida de elever som berörs har sämre betyg eller på sikt lyckas sämre i yrkeslivet eller med högre studier? Och ingen ställer frågan varför kommunen inte i tid siktat lite högre vad gäller kompetens. Olika lärarlyft har varit flera att nyttja under de senaste åren. 
 
Möjligen med lite mod och nytänkande kunde kommunen, även om det är i sista timmen, nyttja de regeringsbeslut som nyligen presenterades av Jan Björklund.
 
www.Skolverket.se/karriärtjänster föreslås tjänster där särskilt skickliga lärares metoder skall färga av sig på sina kollegor och möjligen skulle dessa lärare kunna arbeta tillsammans med ännu inte legitimerade lärare. Vem vågar pröva?
 
Själv har jag just i dagarna medverkat till ett avslut på ett flerårigt utvecklingsarbete, men då i Västernorrland. Lärare i modersmål och lärare i svenska som andraspråk i Sollefteås-, Timrås- och Sundsvalls kommuner har testat metoder, gjort pedagogiska krumsprång att använda digitala verktyg vilket medför andra och nya möjligheter.
 
Orsaken till denna utbildning, är från början ett önskemål från regionens kommuner att utveckla stöd på distans men även att omvandla restid till elevtid. Fler barn skulle då få sin lagstadgade rätt till undervisning i sitt modersmål. Lagstiftningen medger i viss mån undervisning i ämnen men ännu tydligare går det att ge webbaserat stöd i ett ämne på distans.
Distans- och fjärrundervisning:
– distans kan vara inspelade avsnitt ex. problemlösning i matematik där eleven kan spela upp och repetera ett avsnitt som läraren spelat in.
– fjärrundervisning sker i realtid i ett samarbete mellan läraren på distans eleven med en vuxen i närheten att få hjälp av, med tanke på bl.a. tekninstrul.
 
PS: imorgon skriver jag till Stefan Löfven då dessa socialdemokratiskt styrda kommuner kommer att gå till historien som de som stängde skolorna i Sveriges inland.
Med sin barn och ungdomstid i Åsele.
Ewa Romby

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.