KILOMETERSKATT

Hur tänker man hållbart och långsiktigt? Förslagen duggar tätt. Att införa en vägskatt för att vi ska spara på miljön …..

En höjning med 25kr/mil – transport mil är nu ett skarpt förslag. Frågan är nu VILKA ska betala?. Hur stora miljövinster får vi?’

I ett land där det drygt hälften av maten är importerad långväga ifrån. Vi har byggt upp ett system där vi är beroende av transporter.Hur mycket dyrare blir en liter mjölk? En sak är alldeles säker och det är att det är vi själva som får betala. Merarbete för yrkestrafiken som skall förse oss med varorna på ICA o Coop. Att vi skulle transportera mindre och kortare sträckor för att spara på miljön är inte tänkbart i ett land där allt är uppbyggt på få och stora enheter.

Vägskatten gäller enbart på allmänna vägar. Skogsbilvägar är undantagna. Hur gör virkestransportörerna.?  Vem betalar merarbete och ökade kostnader som detta medför?

Sverige behöver flera skattebetalare, fler människor som jobbar, företag som kan anställa …. En kilometerskatt blir bara ytterligare en kostnad, en fördyring.  Kilometerskatten blir också en straffskatt för en region där transporter av varor och tjänster är en absolut nödvändighet

 

….

2 kommentarer

  1. Olle

    Det är givetvis konsumenten som får betala,men det är fel att ta maten som ett exempel. Det vi idag lägger på maten av vår totala ekonomi är väldigt lite. Och mjölken är väldigt billig, inte gnäller vi på att bensinen är dyrare än en liter mjölk. Inte gnäller vi på att vi transporterar maten i våra butiker från andra sidan jordklotet. Mjölkens extra milpris blir 0,0025 kr dyrare / transporterad mil.
    Givetvis är denna skatt vansinnig ,men jag reagerar mot att du tar maten som exempel. Problemet är att svenska konsumenter väljer utländska produkter och slår ut svenskt jordbruk. Utländskt kan vara billigare men detta beror på våra svenska regler för djurhållning osv, givetvis ska vi ha dessa regler men vi ska också ställa samma krav på det importerade.

  2. Pingback: Utredningen om avståndsbaserad vägslitageskatt för tunga lastbilar | En fjällbos funderingar

Kommentera

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>