Knyta halsduken

Av , , Bli först att kommentera 0

Såhär kan man också knyta halsduken.

Ni hittar mig numera även på HälsoZam och bloggen där.

Lisbet

Bli först att kommentera

Veckans MicroPauhz & MentalPauhz

Av , , Bli först att kommentera 0

Korta program på högst 8-10 minuter som hjälper dig genom dagen. Den ena med att röra på de delar som känns stela, korta och ömma. Det andra genom att du får varva ned, känna lugnet och få tillbaka rätt puls.

micropauhz, mentalpauhz, pausgympa, lisbet olofsson, onlinekurs

 

MicroPauhz & MentalPauhz

Har du ett stelt, ryckigt, fumligt rörelsemönster? Tappar du lätt saker, har svårt att koncentrera sig på en sak, blir lättirriterad, kan inte sitta stilla. Snörper du ihop munnen, pressar ihop käkar, lägger pannan i djupa veck, bultar det vid tinningen. Då har du hög grundspänning och kroppen är inställd på att överleva – på död eller liv. Kroppen kommer att tömmas på krafter men du kan varva ned, träna avslappning och få tillbaka sin normala grundspänning.

DESSA HITTAR DU INNE HOS MIG PÅ HÄLSOZAM  - Nya program varje måndag

Bli först att kommentera

Kreativ korv

Av , , Bli först att kommentera 1

 

Ni hittar mig numera även på HälsoZam och bloggen där.

Lisbet

Bli först att kommentera

Farten har betydelse

Av , , Bli först att kommentera 0

Farten har en betydelse – beroende på vad du är ute efter när du promenerar. Här kommer en förenklad förklaring om vilken ”takt” du kan gå i.

//Lisbet

 

#hz

Som ni säkert förstått har jag mer börjat jobba med min hemsida och mina mer seriösa inslag hittar ni där på
HälsoZam

Bli först att kommentera

Dragkedjsblomma

Av , , Bli först att kommentera 0

Visst är det snyggt.

 

Ni hittar mig numera även på HälsoZam och bloggen där.

Lisbet

Bli först att kommentera

6 smarta och goda mellanmål

Av , , Bli först att kommentera 0

 Makrill i tomatsås
En enkel och nyttig måltid som bara är att öppna och äta. Den är lätt att ta med eftersom burken är så väl försluten och har bra hållbarhet.  Ett bra alternativ. Här får du protein och fett i en bra balans.
• Avokado
Ett smidigt mellanmål eller del av måltid som du enkelt tar med i väskan. Dela och ät den som den är med en sked.
Här har du mycket antioxidanter, enkelomättade fetter som är en bra fettvariant för hjärta och kärl samt kalium som är bra för blodtrycket.
• Soltorkade tomater
Ett bra tilltugg att äta direkt ur burken. Fungerar bäst i kombination med något mer, som en ostbit eller lite skinka.
Soltorkade tomater är jättebra. De innehåller mycket antioxidanter. Men det innehåller väldigt lite protein så kombinera gärna med keso.
• Räkor på burk
Perfekt mat att köpa med sig när det ska gå fort och vara enkelt.  Smidig och nyttig mat. Om du vill går det förstås bra att göra detta själv och lägga i behändiga små burkar för att ta med.
• Yoghurt med bär
En fet yoghurt i behändig storlek samt lite färska bär är smidig mat att köpa med sig när man är på språng och vill äta något snabbt.Fungerar bra som mellanmål. Det räcker med yoghurt där fetthalten ligger på tre eller fyra procent.
• Rökta musslor
Rökta chilenska blåmusslor i olja. Klara att äta direkt ur burken. Vill du variera är ett tips att rulla in musslorna i tunna ostskivor och fästa med tandpetare. Ett godkänt alternativ. Bra protein¬källa samt mycket vitaminer och mineraler. De innehåller även en viss mängd omega-3.

macka, lisbet olofsson, onlinekurs

 

Som ni säkert förstått har jag mer börjat jobba med min hemsida och mina mer seriösa inslag hittar ni där på
HälsoZam

Bli först att kommentera

Äta Nallebjörn

Av , , Bli först att kommentera 0

Baka en rolig nallebjörn på ett kreativt sätt. Tänk vad mottagaren ska bli glad.

 

Ni hittar mig numera även på HälsoZam och bloggen där.

Lisbet

Bli först att kommentera

Hur gör man när man promenerar

Av , , Bli först att kommentera 0

Hur gör man när man promenerar – egentligen?

 

Ökad hållfasthet och funktion i senor, ledband och leder – vi vill att de ska hålla leden på plats så den ute går ur led. Ibland kan det enkla behöva sin förklaring.

Fler svar får du HÄR

//Lisbet

#hz

Som ni säkert förstått har jag mer börjat jobba med min hemsida och mina mer seriösa inslag hittar ni där på
HälsoZam

Bli först att kommentera

Tiphz till Arbetsgivaren

Av , , Bli först att kommentera 0

Förändra arbetssituationen

 

I en organisation där en eller flera medarbetare börjar visa tecken på utmattning bör dessa reaktioner tjäna som en väckarklocka som anger att något måste förändras i medarbetarnas arbetssituation för att situationen inte ska förvärras. Då handlar det om att vidta åtgärder som att ” minska arbetsmängden eller arbetstiden ” ordna ”timeouts” ” begränsa krävande tjänstgöringsmoment ” arrangera vidareutbildning ” ge de anställda möjlighet att byta arbetsuppgifter ” se över den fysiska och den psykosociala arbetsmiljön Vi har alltför ofta tvingats stå vid sidan av och se på hur människor efter en sjukskrivning går tillbaka till en oförändrad arbetsplats där man utgår ifrån att utbränning kan betraktas som en förkylning. När den väl ebbat ut så är det bara att köra på som vanligt igen. I stället är det så att om ingenting görs är risken stor att den som drabbats snart befinner sig i samma situation igen och att under tiden alltfler arbetskamrater hamnar i samma predikament.

Något att tänka på

  • Slutar folk och man anställer nya människor i arbetsledande befattningar så gör gärna en enkel presentation med bild och skicka ut till alla som inte är närvarande från sjukskrivna till barnlediga.
  • Var ärlig och sanningsenlig för att undvika att ge människor falskt hopp om något. Var försiktig med att säga ord som skulle jag kunna tänka mig, kanske och vi får väl se. Undan håll inte information om hur personen uppförde sig på jobbet innan han/hon blev sjukskriven. Skapa en god dialog som får er båda att känna er trygga.

Tala om att arbetsplatsens policy inte är att skapa nya jobb utan att försöka omplacera den sjukskrivne till en befintlig arbetsuppgift om så är fallet.

 

Ledningssystem för friskvård, hälsozam, arbetstagare

 

Som ni säkert förstått har jag mer börjat jobba med min hemsida och mina mer seriösa inslag hittar ni där på
HälsoZam

Bli först att kommentera

Stress – hög grundspänning

Av , , Bli först att kommentera 1

Vid stress – har du en hög grundspänning i din kropp.

Det syns på hur du rör dig och hur du använder din kropp. Tappar du lätt saker, har svårt att koncentrera dig på en sak, blir lättirriterad, kan inte sitta stilla. Snörper du ihop munnen, pressar ihop käkar, lägger pannan i djupa veck, bultar det vid tinningen.

Här får du tips på hur du kan förbruka dina stresshormoner

HÄR

//Lisbet

#hz

 

Som ni säkert förstått har jag mer börjat jobba med min hemsida och mina mer seriösa inslag hittar ni där på
HälsoZam

Bli först att kommentera