Förändringsstil – sluta stressa

Du kan själv förbereda dig själv inför förändringar och som kan få dig att se det positiva och att sänka din stressnivå. Om du är positiv och försöker att se förändringen som en utmaning som på lång sikt kommer att göra dig starkare så har du ett mål med den förändring som ska ske. Förbered dig genom att söka information på olika håll så du vet vad det är som ska hända, vad du har att vänta dig. Ju mer du vet, desto bättre rustad är du.

Vilken förändringsstil är du?

  • Är du risktagaren som tycker att alla förändringar är spännande
  • Är du velaren som alltid ser både fördelar och nackdelar och inte kan riktigt välja
  • Är du kritikern som tar reda på allt som kan gå fel
  • Är du den intuitive som inte i ord kan säga varför han vill förändra något på det ena eller andra sättet utan ” det bara känns så ”
  • Är du relationsmänniskan som går runt och intervjuar andra inför varje förändring
  • Är du planeraren som strukturerar tillvaron och gör flödesscheman över nya situationer
  • Är du tänkaren som går tyst och funderar och inte visar för någon annan vad du tycker och tänker
  • Är du bromsaren som alltid säger Nej, nej vi behöver väl inte ha så bråttom. Har ni verkligen tänkt över detta
  • Är du systematikern som vill ha kontroll och ta ensak i taget. Var sak har sin tid- först förändrar vi detta..osv
  • Är du ALLT-NU människan som drar han igång en förändring och fortsätter med några till. När man ändå är igång.

Vem är du ? Ingen av dem är fel och alla behövs för att få en grupp att fungera,

 Symptom på förändringsstress:

  • Huvudvärk
  • Ont i magen
  • Spända muskler
  • Sömnsvårigheter

Åtgärder: Den första och sista åtgärden är att man ska se till att vara informerad om vad som pågår. Gör klart för din chef att om du ska vara med på några förändringar måste du få tid att tänka igenom , reflektera och ta ett beslut.

Förberedelser
Tala om för dina vänner vad som kommer att hända och utnyttja ditt sociala nätverk. Var öppen med din oro och prata med dina arbetskamrater, familj och övriga vänner och bekanta. Vågar ge utlopp för dina känslor om du känner dig otrygg så ska du få se att du kommer att få många goda råd och åsikter som stärker dig i din roll.

Lägg gärna upp en handlingsplan. Ena spalten för negativa saker och den andra för positiva faktorer. Väg de noga mot varandra. Tänk efter vad du upp när med förändringen och ta reda på vad som krävs av dig för att få ut det du vill ha av förändringen. Då har du en bra grund att stå på samt ett bra förhandlingsläge. Viktigt att du sköter om dig själv.

Ta inte på dig för många uppgifter eller för stora. Be andra om hjälp eller avsäg dig det hela om det inte känns bra eller rätt. Slappna av och unna dig pauser. Glöm inte att tänka på vad som händer runt omkring dig och isolera dig inte i din egen värld.

Krav
För att detta ska gå att genomföra är att du erbjuds ett bra arbetsklimat.

Informationen från alla håll bör fungera på alla nivåer. Den sociala relationen mellan arbetskamraterna är goda. När du sedan kan se din betydelse och att ditt arbete har hjälpt till att  göra förändringen positiv så förstärks ditt självförtroende.

Företagets mål bör vara realistiska och genomarbetade. Alla på arbetsplatsen bör känna sin delaktighet i dessa.

Du kan påverka hur mycket du ska jobba och lägga ned på jobbet. Du har stor rörelsefrihet när det gäller utförandet och vilken metod du ska välja. Genom att du kan påverka produkten eller tjänstens kvalité kan du utvecklas mer och då lär du dig mer.

 

Ni hittar mig numera även på HälsoZam och bloggen där.

Lisbet

Kommentera

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>